افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

ایران مخالف هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلیتیکی و مرزی است

  • کد خبر : 356809
ایران مخالف هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلیتیکی و مرزی است

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به قهرمانی ورزشکاران کشورمان در مسابقات المپیک و پارالمپیک گفت: به مربیان تیم های ورزشی کشور تبریک می گوییم. کشور ما که در این پیروزی ها و قهرمانی ها نقش پررنگی داشتند. وی ادامه داد: به مدال […]

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به قهرمانی ورزشکاران کشورمان در مسابقات المپیک و پارالمپیک گفت: به مربیان تیم های ورزشی کشور تبریک می گوییم. کشور ما که در این پیروزی ها و قهرمانی ها نقش پررنگی داشتند.

وی ادامه داد: به مدال آوران گروه علمی کشور نیز تبریک می گویم.

رژیم صهیونیستی به شکست بسیار نزدیکتر از پیروزی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش ایران به عملیات مقاومت شب گذشته در اردن و در مرز فلسطین منتسب به ایران، افزود: رژیم صهیونیستی غده سرطانی و هسته مرکزی محور منکر در منطقه محسوب می شود. این رژیم به دلیل جنایات هولناکی که در غزه و اخیراً در کرانه باختری فلسطین مرتکب شده است، با خشم ملت های جهان مواجه شده است. شکی نیست که ما حمایت از مسئله فلسطین به عنوان جمهوری اسلامی ایران را یک تکلیف قانونی، اخلاقی و انسانی می دانیم. تلاش مقامات رژیم اسرائیل برای نسبت دادن هر رویدادی به ایران، قطعاً لفاظی و تلاشی مذبوحانه برای پنهان کردن واقعیت ها است.

وی گفت: این رژیم با ادامه جنایات و زیاده خواهی های خود در مذاکرات آتش بس پنجره جدیدی از آتش گشوده است.

کنعانی افزود: این رژیم به شکست بسیار نزدیکتر از پیروزی است.

وی در خصوص حمله صبح امروز رژیم اسرائیل به خاک سوریه تصریح کرد: این جنایت را به شدیدترین الفاظ محکوم می کنم. حمله این رژیم به کشورهای منطقه نشان می دهد که جنایات این رژیم محدود به غزه نیست و مرتکب جنایات فرامرزی می شود. حامیان این رژیم باید از تسلیح و حمایت از این رژیم دست بردارند. سازمان های بین المللی باید اقدامات رژیم اسراییل را به شدت محکوم کرده و در برابر این تعداد جنایات اقدامات جدی و بازدارنده انجام دهند. آنچه در رسانه های رژیم اسرائیل منتشر شده و این اقدام را به ایران نسبت داده اند را قبول نداریم.

توسعه روابط با منطقه شرق و کشورهای قاره آسیا از اولویت های اصلی دولت و نظام دیپلماتیک خواهد بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تاکید وزیر امور خارجه بر مدیریت مناقشه با آمریکا و مدیریت روابط و تنش ها با اتحادیه اروپا، مواضع داخلی و خارجی را در رابطه با روابط ایران با شرق، آینده دیده است. از توافقات و مذاکرات با شرق (توافق با چین و روسیه) متعجبیم که چگونه خواهد بود، گفت: توسعه روابط با منطقه شرق و کشورهای قاره کهن آسیا همچنان در راس خواهد بود. اولویت های دولت و دستگاه دیپلماسی و اجرای توافقات اجرا شده در گذشته و تهیه اسناد همکاری جدید بر اساس نیازهای موجود در روند روابط دوجانبه، دولت چهاردهم را به طور جدی بررسی و پیگیری خواهد کرد.

کنعانی تصریح کرد: وزارت امور خارجه توجه ویژه و جدی خواهد داشت. روابط با کشورهای شرق، آسیا، چین و روسیه با جدیت و قاطعیت انجام خواهد شد و تداوم این همکاری ها بر اساس اراده و خواست مشترک ایران و شرکا خواهد بود و منافع مشترک را تامین می کند.

وی افزود: ما در منطقه پیچیده ای قرار داریم و همکاری های منطقه ای را بهترین راه برای رفع سوءتفاهم ها می دانیم و توسعه روابط با شرق و آسیا به معنای نادیده گرفتن توسعه روابط با سایر کشورهایی نیست که خواهان روابط دوستانه با ایران هستند. علاوه بر توسعه روابط با شرق و آسیا، به روابط با کشورهای دوردست نیز توجه ویژه ای خواهیم داشت.

سخنگوی آژانس دیپلماسی گفت: نسبت به اقدامات مثبت واکنش مثبت خواهیم داشت.

روابط ایران و عراق روابطی ممتاز با ویژگی های منحصر به فرد است

کنعانی در خصوص سفر پزشکان به عراق گفت: روابط ایران و عراق روابطی ممتاز با ویژگی های منحصر به فرد است. اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق نشانه ای از اهمیت روابط دو کشور است و فرصتی برای تعمیق روابط فراهم می کند. طرفین به لزوم تضمین امنیت در امتداد مرزهای مشترک خود معتقدند. در چارچوب توافقنامه امنیتی، امضای همکاری بین دو کشور ادامه خواهد یافت. امنیت پایدار در منطقه هدف این سفر است.

ما مخالفت قاطع خود را با هرگونه اقدام در زمینه تغییرات ژئوپلیتیکی و مرزی اعلام می کنیم.

وی در خصوص توافق جامع ایران و روسیه تصریح کرد: تهیه سندی که به عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه باشد در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند تحت عنوان توافقنامه مشارکت راهبردی ایران و روسیه تنظیم شده و امضای آن در دستور کار روسای جمهور دو کشور قرار دارد. امضای این سند می تواند بسترهای قانونی لازم را برای توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها به ویژه تجاری و اقتصادی فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کریدور زنگزور افزود: ایران به حمایت از رفع محاصره روابط اقتصادی و راه های ارتباطی و صلح بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان اهمیت می دهد. بازیگران خارجی که منافع آنها را بی ثباتی در قفقاز تضمین می کند، به دنبال بی ثبات کردن منطقه هستند. ما به طور جدی از تقویت مکانیسم همکاری منطقه ای بر اساس مدل 3+3 حمایت می کنیم. ایران از صلح پایدار در قفقاز جنوبی در چارچوب سیاست همسایگی حمایت می کند و در این چارچوب از رفع محاصره راه های حمل و نقل حمایت می کنیم. به نظر ما، این چارچوب می تواند به تقویت صلح پایدار در منطقه کمک کند. ما مخالفت قاطع خود را با هرگونه اقدام ژئوپلیتیکی و تغییر مرزی اعلام می کنیم.

برجام فرصت بسیار مهمی برای ایران برای توسعه روابط خود با کشورهای عضو است.

کنعانی در خصوص حضور رئیس جمهور در برجام افزود: عضویت ایران در برجام فرصت بسیار مهمی برای توسعه روابط ایران با کشورهای عضو است. بریکس قابلیت های مهم و منحصر به فردی را برای اعضای بریکس ایجاد کرده است. چندجانبه گرایی رویکرد هوشمندانه اعضای بریکس برای اقدام علیه یکجانبه گرایی است. در حال حاضر ایران عضو فعالی بوده که در تمامی جلسات بریکس شرکت کرده است. بدون شک حضور بلندپایه ما در نشست روسیه در کازان در همین راستا و در چارچوب منافع کشور است.

زمانی می توان به توافق رسید که همه طرف ها به تعهدات خود بازگردند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انگیزه های مثبت دولت چهاردهم برای انجام مذاکرات افزود: موضع ایران روشن است. این قرارداد یک قرارداد جمعی با تعهدات برای همه اعضا بود، ایران تنها عضوی بود که به تمام تعهدات خود عمل کرد. این یک الزام منطقی، روشن و بدیهی است. زمانی می توان به توافق رسید که همه طرف ها برای انجام تعهدات خود بازگردند. ما به مذاکرات به عنوان یک راه حل دیپلماتیک برای منافع خود توجه کرده ایم. حیف است که شرکا و اعضای اروپایی دیگری بودند که اجازه ندادند مسیر دیپلماتیک چندجانبه کارها را پیش ببرد. ما معتقدیم که هنوز فرصت دیپلماتیک برای طرفین وجود دارد. به خصوص برای شرکای که از این تعهد طفره می روند. گفت و گوهای تلفنی خوبی با عراقچی و بورل داشتیم و به گام های بعدی دیپلماتیک خوشبین هستیم.

ما مواضع روشن، دقیق و اصولی در قبال مسئله فلسطین داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاثیر رویکرد ایران در قبال رژیم صهیونیستی بر تعامل ایران و اتحادیه اروپا، تصریح کرد: روابط کشورها در عرصه بین الملل دارای ابعاد مختلف با اختلاف و اختلاف نظر است. تا زمانی که طرفین بر گسترش روابط توافق کنند، توافق و تعامل ادامه خواهد داشت. اگر اتحادیه اروپا تمایل عملی و اراده قوی برای برقراری روابط متقابل با ایران داشته باشد، امکان تحقق این همکاری وجود دارد. وجود رژیم صهیونیستی باعث تعمیق بی ثباتی در منطقه می شود و ما مواضع روشن، دقیق و اصولی در قبال مسئله فلسطین داریم.

رئیس جمهور طبق معمول برای شرکت در این اجلاس به نیویورک سفر خواهد کرد

کنعانی در خصوص سفر پزشکان به سازمان ملل و برنامه های پیش رو گفت: رئیس جمهور مانند هر سال برای شرکت در این اجلاس به نیویورک سفر می کند. ایران فرصت حضور در مجامع بین المللی و برگزاری نشست های بین المللی را از دست نمی دهد. در این برنامه دیدارهای دوجانبه و دیپلماتیک متعددی نیز وجود دارد.

در مورد اوکراین، ما طرف جنگ نیستیم و به راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ معتقدیم.

وی درباره ادعای آمریکا مبنی بر ارسال موشک های بالستیک به روسیه گفت: ما موضع روشنی در قبال حوادث اوکراین داریم و مواضع خود را شفاف و بر اساس اصولی که برای ایران مهم است بیان می کنیم. مایه تاسف است که برخی از طرف های درگیری و جنگ علیه ایران اتهاماتی را مطرح می کنند. در مورد اوکراین، ما طرف جنگ نیستیم و به راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ معتقدیم.

سیاست اساسی ما در قبال افغانستان با تغییر حکومت ها تغییر نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات گروسی گفت: پاسخ ها و دیدگاه های خود را در چارچوب مواضع و جلسات آژانس در وین به گروسی دادیم. ما مجاری دیپلماتیک در اختیار داریم، بنابراین مواضع ما در مورد اظهارات گروسی روشن است.

کنعانی درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: جزئیات بیشتری ندارم. بر اساس توافق، کارگروه مشترکی برای نظارت بر روند اجرا داریم و در حال انجام است.

کنعانی در خصوص آخرین وضعیت دیوار مرزی هیرمند گفت: مرز هیرمند حق انکارناپذیر ایران است و طرف افغانستانی نیز آن را به رسمیت می شناسد. در ماه های پایانی سال جاری مقدار قابل توجهی آب از افغانستان دریافت کردیم. این یک دعوی جدی است که ما دنبال می کنیم. در مورد دیوار مرزی نیز مقامات ذیربط ایرانی گزارش مفصلی ارائه کردند.

وی درباره سیاست دولت جدید در قبال طالبان گفت: سیاست اصولی ما در قبال افغانستان با تغییر حکومت تغییر نمی کند.

کنعانی در پاسخ به اینکه امنیت اماکن دیپلماتیک افغانستان به استخبارات طالبان سپرده شده است، افزود: کشورهای میزبان نمایندگی های دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون وین وظیفه دارند امنیت اماکن دیپلماتیک را تامین کنند و باید آن را اجرا کنند.
تضمین امنیت نمایندگی های دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون وین یک اصل و یکی از وظایف کشورهای پذیرنده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=356809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.