افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

ایران سفیر جدید سوئد را نمی پذیرد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 32276
ایران سفیر جدید سوئد را نمی پذیرد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصمیم کشورمان در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، گفت: ماموریت سفیر سوئد در تهران به پایان رسیده است. بنابراین، طبق دستور رئیس جمهور، تا زمانی که دولت سوئد اقدامات موثری برای حفظ حریم کتب آسمانی انجام ندهد و اقدامات […]

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصمیم کشورمان در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، گفت: ماموریت سفیر سوئد در تهران به پایان رسیده است. بنابراین، طبق دستور رئیس جمهور، تا زمانی که دولت سوئد اقدامات موثری برای حفظ حریم کتب آسمانی انجام ندهد و اقدامات جدی برای برخورد با چنین فردی کفرآمیز انجام ندهد، سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی چند روز آینده وارد ایران شود، نخواهیم پذیرفت و سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران نیز به سوئد اعزام نخواهد شد.

وی افزود: این تصمیمی است که آقای رئیس جمهور از من خواستند که اتخاذ کنم و این تصمیم را به دولت سوئد اعلام کنم که این اقدام را انجام داده ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در جلسه سیاسی شورای نمایندگان نیز تصمیماتی گرفتیم و از این حیث تاکید می کنم که برخی کشورهای اسلامی از دیروز واکنش های خوبی داشتند. ما با وزرای خارجه کشورهای اسلامی در ارتباط هستیم و به دنبال رویکرد واحد، منسجم و مشترک کشورهای اسلامی برای مقابله با این حرکت و حفظ حریم قرآن کریم هستیم.

وی افزود: چند روز پیش به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و چند کشور اسلامی برای اولین بار این موضوع به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رسید و وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی از جمله اینجانب سخنرانی مجازی داشتند و برای اولین بار قطعنامه ای در شورای حقوق بشر در ژنو در محکومیت این اقدام صادر شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آقای سید حسن نصرالله از لبنان نیز اشاره کرد که دست پنهان صهیونیست ها در این حادثه دیده می شود. لذا در گفتگو با وزرای خارجه کشورهای اسلامی توجه ایشان را به این نکته جلب کردم که باید اهداف این اقدام را بشناسیم و برای مقابله با این توطئه اقدام جمعی انجام دهیم.

وی افزود: همانطور که اعلام کردید امروز بعدازظهر وزیر امور خارجه سوئد با من تماس گرفت. وی ضمن محکومیت این اقدام به موضع نخست وزیر کشورش اشاره کرد و از من خواست که این موضع نخست وزیر سوئد را به آقای رئیسی منعکس کنم.

وی افزود: وزیر امور خارجه سوئد توضیح داد که این فرد تنها برای ملاقات از پلیس سوئد مجوز داشته است و پلیس یا دولت به این فرد اجازه توهین به قرآن کریم را نداده و این فرد از این مجوز سوء استفاده کرده است.

وی افزود: از این رو به او گفتم که نمی تواند احساسات و افکار عمومی 2 میلیارد مسلمان جهان را نادیده بگیرد و نمی تواند در پوشش آزادی بیان به ارزش ها و اعتقادات الهی مردم حمله کند.

امیر عبداللهیان گفت: به وزیر امور خارجه سوئد تاکید کردم که بیانیه وزارت خارجه سوئد در محکومیت این اقدام کافی نیست و متخلف باید دستگیر و محاکمه شود و این اقدام هرگز تکرار نشود.

وی افزود: امشب دقایقی پس از این گفتگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، وزیر امور خارجه عربستان و چند کشور اسلامی دیگر برای اتخاذ رویکرد واحد گفتگو و رایزنی خواهم داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: مدیرکل سیاسی کشورمان دقایقی پیش مواضع ایران را به سوئد اعلام کرد. بنابراین طبق دستور رئیس جمهور ما سفیر شما را نمی پذیریم و سفیر جدید ما به سوئد اعزام نمی شود. تا زمانی که دولت سوئد اقدامات موثر، قابل قبول و بازدارنده انجام ندهد. البته تلاش برای اتخاذ یک موضوع واحد از سوی کشورهای اسلامی در قالب تشکیل کنفرانس اسلامی ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=32276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.