افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

ایران رتبه 23 تولید شیر در جهان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 283203
ایران رتبه 23 تولید شیر در جهان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ابراهیم حسن نژاد معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شیر اولین غذای بشر است که به دلیل اهمیت و آگاهی بخشی، غنی ترین ماده از نظر عناصر و مواد مغذی محسوب می شود. به مردم در مورد اهمیت شیر ​​به عنوان بخشی از رژیم غذایی و تاکید مجدد بر […]

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ابراهیم حسن نژاد معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شیر اولین غذای بشر است که به دلیل اهمیت و آگاهی بخشی، غنی ترین ماده از نظر عناصر و مواد مغذی محسوب می شود. به مردم در مورد اهمیت شیر ​​به عنوان بخشی از رژیم غذایی و تاکید مجدد بر اهمیت شیر ​​و صنایع لبنی؛ اولین روز ماه ژوئن را روز جهانی شیر می نامند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی و سیاست وزارت جهاد کشاورزی با هدف دستیابی به سرانه تولید بهینه شیرخام با کیفیت 165 کیلوگرم برای هر نفر و افزایش تولید 14 میلیون و 850 هزار تنی در افق 1404 است.

حسن نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه تبدیل و فرآوری لبنیات در کشور بیش از 18 میلیون تن ظرفیت تولید در کارخانجات و کارگاه های صنایع تبدیلی ایجاد شده است. همچنین نزدیک به 7 میلیون راس دام سنگین در کشور داریم که در دو رده صنعتی و غیر صنعتی شیر خام و گوشت قرمز تولید می کنند.

وی افزود: ایران از نظر تولید شیر خام رتبه 23 جهان را دارد اما از نظر ظرفیت ژنتیکی رتبه دوم را در دامداری صنعتی به خود اختصاص داده است.

حسن نژاد تصریح کرد: در دامپروری به چربی شیر و ماده خشک توجه می شود که می تواند جایگاه ما را در اقتصاد تولید شیر بهبود بخشد و در این زمینه برنامه های ویژه ای داریم.

وی ادامه داد: امروز کمیت و حجم شیر در کشور بسیار افزایش یافته و بدون نیاز به واردات خامه و کره این محصولات را صادر می کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث تنوع بخشی به نژادهای شیری یکی از اولویت های معاونت ها است، گفت: نژاد هلشتاین در کشور داریم اما از توانمندی شرکت های مستقر در کشور استفاده می کنیم. دانش برای حفظ دام های پرتولید و استفاده از جنین های دو منظوره. گوشت و شیر از دیگر برنامه های وزارت دام است تا بتوانیم در آینده نزدیک به اقتصادی شدن واحدهای لبنی بالاتر برسیم.

حسن نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از مواد ژنتیکی تعیین شده بر اساس جنسیت در گله های صنعتی و تولیدات دامی می تواند راهکاری موثر برای بهبود واحد تولیدی باشد.

وی در خصوص میزان تولید شیر در کشور گفت: در حال حاضر بیش از 12 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که عمدتاً در واحدهای صنعتی تولید و به صنایع تبدیلی تحویل می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه زنجیره ها گفت: باید زنجیره ها را گسترش دهیم تا همه دامداران از ارزش افزوده محصول نهایی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات و شیر در کشور باید افزایش یابد، گفت: شیر تولیدی باید ابتدا وارد سفره خانواده های ایرانی شود، فرهنگ مصرف آن باید از مهدکودک ها و مدارس آغاز شود تا در آینده شیر نیز وارد شود. به عنوان یک غذای اساسی گنجانده شود.

حسن نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد: امسال که سال جهش تولید با مشارکت مردم است بتوانیم در تولید و فرآوری این نعمت الهی کوشا باشیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=283203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.