افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

ایران رتبه اول کل ذخایر نفت و گاز جهان را دارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 130265
ایران رتبه اول کل ذخایر نفت و گاز جهان را دارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی وزیر نفت بعدازظهر جمعه در مراسم معرفی دستاوردهای دولت سیزدهم با عنوان روایت پیشرفت اظهار داشت: صنعت نفت و گاز یکی از صنایع مهم کشور و یکی از صنایع است. بزرگترین نعمت هایی که خداوند به ما داده است وی گفت: ذخایر نفت و گاز ما در دنیا رتبه […]

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی وزیر نفت بعدازظهر جمعه در مراسم معرفی دستاوردهای دولت سیزدهم با عنوان روایت پیشرفت اظهار داشت: صنعت نفت و گاز یکی از صنایع مهم کشور و یکی از صنایع است. بزرگترین نعمت هایی که خداوند به ما داده است

وی گفت: ذخایر نفت و گاز ما در دنیا رتبه اول را دارد و هیچ کشوری به اندازه ایران ذخایر نفت و گاز ندارد.

وزیر نفت افزود: صنعت نفت و گاز ایران قبل از انقلاب وابسته به کشورهای خارجی و در دست مشاوران خارجی بود و حتی صادرات آن توسط خارجی ها انجام می شد.

اوجی تصریح کرد: امروز در هیچ یک از شرکت های نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی خارجی حضور ندارند و تمام کارها توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام می شود.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب یک مجتمع پتروشیمی داشتیم و امروز پس از گذشت 44 سال از انقلاب، 23 پالایشگاه گاز و 68 مجتمع پتروشیمی داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز 98 درصد خانوارهای شهری از نعمت گاز برخوردار هستند و 83 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

وی گفت: روسیه در حالی که در ذخایر گاز اول است، اخیرا اعلام کرده است که یک میلیون مشترک گاز خواهد داشت.

اوجی با بیان اینکه اکثر صنایع کشور به شبکه گازرسانی متصل هستند که این به برکت انقلاب اسلامی بود، افزود: امروز همه اقدامات در توسعه میادین در دست ایرانیان است، فرآورده های نفتی در دریا و … زمین. .

وی گفت: در حال حاضر 6 هزار متر در برخی نقاط در حال حفاری است، در ساخت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها خودکفا هستیم و بیش از 86 درصد تجهیزات ما در حوزه صنعت نفت در داخل کشور تولید می شود.

اوجی با بیان اینکه صادرات پتروشیمی ایران در سال گذشته 14 میلیارد دلار بوده است، افزود: تحریم های اول دنیا را داریم و با این حال وارد ونزوئلا شدیم و با خروج آمریکایی ها تولید آنها به یک پنجم رسید که ایران دارد، وارد شدم. میدان و امروز اقدامات خوبی انجام می دهم و پالایشگاه فراساحلی انجام شده است که نفت ایران در آن ارزش افزوده پیدا می کند.

وی گفت: از شهریور 1400 که مصادف با آغاز دولت سیزدهم بود، در حوزه صنعت نفت چالش هایی داشتیم و شرایط به گونه ای بود که افراد کمی حاضر به پذیرش مسئولیت در وزارت نفت بودند.

وی افزود: در آن روزها 78 میلیون میعانات گازی روی بیش از 40 کشتی در دریا مانده و به فروش نرسیده بود، به طوری که با عدم تعادل گاز مواجه شدیم و حجم ذخایر سوخت گاز مایع به سطح کمتری رسید.

وزیر نفت افزود: در زمستان 1398 به دلیل عدم دریافت سوخت نیروگاه ها خاموشی رخ داد و این به دلیل ذخیره سازی میعانات گازی و عدم امکان تولید گاز جدید بود.

اوجی تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر کردیم و از سوی دیگر 450 هزار بشکه کسری بودجه داشتیم و ذخایر ارزی کشور وضعیت خوبی نداشت.

وی گفت: در آبان ماه سال 1400، 4400 پمپ بنزین به طور همزمان مورد حمله سایبری در کشور قرار گرفت که مشکلاتی را ایجاد کرد و نشان داد که این موضوع برنامه ریزی شده بود.

وی افزود: حمله سایبری با یک اقدام مدون و با حمایت مردم و رسانه ها در کمترین زمان ممکن خنثی شد و در همان ساعات اولیه بسیج مردمی صنعت نفت را اعلام کردیم و از کارشناسان خواستیم تا به صورت دستی اقدام کنند. نازل پمپ بنزین را از بین ببرید.

وزیر نفت گفت: از ماه های اول دولت سیزدهم هزینه های پالایشگاهی و پتروشیمی با حجم تولید برابر شد و با فعال شدن دیپلماسی انرژی امروز یک بشکه میعانات گازی و نفت نداریم. در آب و تمام ظرفیت ها در داخل و خارج است، مشتری دارد و پول کل نفت فروخته شده نیز وارد کشور شده است.

اوجی گفت: کسری بودجه 450 هزار تومانی دولت با افزایش صادرات نفت، گاز و میعانات گازی جبران شد و در سال 1401 وزارت نفت به تعهدات مالی خود عمل کرد.

وزیر نفت اضافه کرد: از نظر سرمایه گذاری 132 پروژه نیمه تمام در کشور داشتیم و پروژه های کلیدی که می توانست از نظر ارزش افزوده و تولید به کشور کمک کند، این پروژه ها تکمیل شد و با تکمیل این پروژه ها و شروع پروژه‌های جدید رشد تولید داشت که به درآمد ارزی کشور کمک کرد.

اوجی با بیان اینکه دولت قبل اعتقادی به ساخت این پالایشگاه نداشت و همین امر منجر به خام فروشی نفت شد، افزود: در پروژه فر 11 پارس جنوبی، شرکت های خارجی 20 سال گذشته قرارداد بستند و سپس پروژه را رها کردند. کار و در سال 1394 کل انجام و در نهایت در سال 1396 راه اندازی شد که باعث تاخیر در برداشت ظرفیت های مزارع مشترک شد.

وی افزود: فاز 11 پارس جنوبی رایج ترین فاز مرزی میدان گازی با قطر بود که توتال کار را رها کرد و تمام اطلاعات این میدان را گرفت در حالی که در همان میدان با طرف قطری سهام داشت. .

وزیر نفت گفت: تکمیل و بهره برداری از فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی امسال با سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری انجام شد که برای خارجی ها باورنکردنی بود.

وی افزود: دولت های قبلی می گفتند جز توتال هیچ شرکت دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد اما با توانمندی های داخلی این امر محقق شد.

وزیر نفت تصریح کرد: در دو سال گذشته 6 میدان نفتی با سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری رسید که ورود بانک ها برای حضور در حوزه تولیدی از اقدامات این دو سال بود.

اوجی با اشاره به جمع آوری گاز مشعل گفت: 11 و نیم میلیون مترمکعب گاز مایع جمع آوری شد که در حال سوختن و ایجاد آلودگی بود و تا پایان امسال 28 میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع آوری کرده ایم. . . که معادل فاز پارس جنوبی است.

وی با بیان اینکه امروز میدان مشترک بلاتکلیف نداریم افزود: در حوزه پتروشیمی 5 میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شده است.

اوجی ادامه داد: ارتقای کیفیت محصول در 10 پالایشگاه نفت آغاز شده و در این مدت 37 هزار نیروی فداکار جذب کردیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی رشد اقتصادی سه ماهه بخش‌های مختلف و در نهایت دولت را اعلام می‌کند و در سه ماهه نخست امسال، بخش نفت و گاز 19.8 درصد بوده است و این رشد تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. یک سابقه درخشان است، برای صنعت نفت است.

وزیر نفت گفت: میدان گازی آرش مشکلات فنی و امنیتی دارد، مشکلات این میدان در حال مذاکره با طرف کویتی است و ایران حقوق خود را در هیچ یک از میدان ها تضییع نخواهد کرد.

وی بیان کرد: بهینه سازی مصرف یکی از مهمترین مسائل است و چالش ما دو و نیم برابر است و طرح هایی را برای کاهش مصرف در دو بخش خانگی و صنعتی ایجاد و اجرا کرده است و اصلاح خانه ماشین آلات در مجتمع های مسکونی که منجر به کاهش اتلاف انرژی می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=130265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.