افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

ایرانی: بیش از 6 میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می کنند

  • کد خبر : 367674
ایرانی: بیش از 6 میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می کنند

به گزارش ایرناسفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به شورای امنیت 15 عضوی گفت که جامعه جهانی باید حمایت کافی و مستمر از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که در افغانستان با چالش‌های جاری روبرو هستند، ارائه کند. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: ایران […]

به گزارش ایرناسفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به شورای امنیت 15 عضوی گفت که جامعه جهانی باید حمایت کافی و مستمر از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که در افغانستان با چالش‌های جاری روبرو هستند، ارائه کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: ایران در نظر دارد سومین نشست چهارجانبه را در سطح وزرای امور خارجه با حضور ایران، چین، پاکستان و روسیه در حاشیه هفتاد و نهمین اجلاس برگزار کند. . مجمع عمومی سازمان ملل

متن سخنرانی امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان در روز چهارشنبه 27 شهریور 1393 به وقت محلی:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب رئیس جمهور محترم

آقایان محترم

ما گزارش اخیر دبیر کل (S/2024/644) را مورد توجه قرار می‌دهیم که چالش‌های جدی اقتصادی و انسانی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که 23.7 میلیون نفر هنوز به کمک فوری نیاز دارند. تا 30 آگوست، برنامه نیازهای بشردوستانه و پاسخگویی افغانستان برای سال 2024 تنها 24.9 درصد از 3.06 میلیارد دالر مورد نیاز را تامین کرده بود و میلیون ها نفر، به ویژه زنان و کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود.

این وضعیت همچنان باعث نگرانی جدی کشورهای همسایه که مستقیماً تحت تأثیر بحران انسانی هستند، می شود.

جمهوری اسلامی ایران به ویژه از سوی هجوم مهاجران غیرقانونی در معرض تهدید است. از زمان خروج غیرمسئولانه ایالات متحده در آگوست 2021، مهاجرت دسته جمعی از افغانستان فشار زیادی را بر کشور ما وارد کرده است. کشوری که در گذشته مشمول تحریم های یکجانبه و غیرقانونی بوده است. با بیش از شش میلیون افغانی که در حال حاضر در ایران زندگی می کنند، هزینه سالانه آن بیش از 10 میلیارد دلار است، اما جامعه جهانی این موضوع فوری را نادیده گرفته است. جامعه جهانی باید از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که با چالش های جاری در افغانستان روبرو هستند، حمایت کافی و پایدار ارائه کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به شدت نگران تداوم معضل مواد مخدر است. اگرچه مقامات بالفعل تمایل خود را برای همکاری با جامعه بین‌المللی نشان داده‌اند، مسائل مربوط به معیشت جایگزین و پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر کم‌هزینه است. همانطور که در گزارش دبیرکل تاکید شده است، تلاش های مبارزه با مواد مخدر نیازمند توجه و اقدام فوری برای تضمین امنیت و ثبات اقتصادی مردم افغانستان است.

ما از نتایج نشست اخیر دوحه که با تشکیل کارگروهی در زمینه مواد مخدر موافقت شد، استقبال می کنیم. ایران آماده مشارکت فعال در این سازوکار است.

جناب رئیس جمهور محترم

جمهوری اسلامی ایران از تهدید روزافزون داعش خراسان و ادامه حملات و تبلیغات خود که امنیت و ثبات کشور و منطقه را به خطر می اندازد، از این گروه بسیار نگران است. ما حملات تروریستی اخیر داعش به ویژه حملات علیه جوامع شیعه و هزاره را به شدت محکوم می کنیم. ما بار دیگر از مقامات بالفعل می خواهیم که تعهد خود را برای مبارزه با تروریسم به طور مساوی انجام دهند و همه گروه های تروریستی را منحل کنند.

جناب رئیس جمهور محترم

اقدامات محدودکننده علیه دختران، زنان و اقلیت های قومی، به ویژه در زمینه دسترسی به آموزش و محدودیت در حقوق سیاسی و اجتماعی آنها، بسیار نگران کننده است. جمهوری اسلامی ایران از مقامات بالفعل می‌خواهد در سیاست‌های خود تجدیدنظر کرده و همه این محدودیت‌ها را لغو کنند. ایران به تعامل با مقامات عملی برای حمایت از مردم افغانستان متعهد است. زیرا این امر برای صلح و ثبات کشور و منطقه حیاتی است.

برای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان، ایران به حفظ روابط اقتصادی و تجاری خود ادامه داده و بر پروژه های کلیدی در زمینه های ترانزیت، معدن و کشاورزی تمرکز کرده است. پروژه های بزرگ شامل بندر چابهار، راه آهن، تامین سوخت و تلاش برای ترویج کشاورزی جایگزین برای مبارزه با تولید مواد مخدر است. ما همچنین متعهد به همکاری نزدیک با کشورهای همسایه، شرکا و سازمان ملل برای ایجاد صلح و امنیت پایدار در افغانستان هستیم.

در همین راستا، ایران در نظر دارد سومین نشست چهارجانبه را در سطح وزرای خارجه با حضور ایران، چین، پاکستان و روسیه در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کند. این نشست بر روی هماهنگی تلاش ها برای تعامل با مقامات افغانستان به منظور ارتقای صلح و ثبات در این کشور متمرکز خواهد بود.

در نهایت آقای رئیس جمهور

کمک های بشردوستانه باید بی طرفانه و بی قید و شرط باشد تا اطمینان حاصل شود که به کسانی که به آن نیاز دارند می رسد. هرگونه سیاسی شدن کمک ها فقط به مردم افغانستان آسیب می رساند.

در عین حال، دارایی های مسدود شده افغانستان باید بدون شرایط سیاسی بازگردانده شود و تحریم ها نباید مانع تلاش ها برای احیای اقتصاد کشور شود که از سوی دبیر کل درخواست شده است. علاوه بر این، کشورهای غربی که بیش از 20 سال افغانستان را اشغال کردند و سپس به طور غیرمسئولانه عقب نشینی کردند، باید به تعهدات خود برای کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان و مبارزه با تروریسم احترام بگذارند.

ما نقش حیاتی مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) را در ارتقای صلح و ثبات در این کشور به رسمیت می شناسیم و به طور کامل از نماینده ویژه دبیرکل در اجرای ماموریت یوناما حمایت می کنیم. همانطور که دبیرکل در گزارش خود تاکید کرد، راه پیش رو طولانی و دشوار خواهد بود. موفقیت نیاز به صبر و تمایل به یافتن یک رویکرد “گام به گام” برای ایجاد اعتماد در طول زمان دارد.

متشکرم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.