افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

ایران؛ انبوه خشکسالی و سیل همزمان! » اقتصاد روزمره

  • کد خبر : 376793
ایران؛ انبوه خشکسالی و سیل همزمان! » اقتصاد روزمره

سال هیدرولوژیکی 1402-1403 در کشور در حالی به پایان رسید که ایران بارندگی های معمولی را تجربه می کرد، اما این وضعیت در استان های مختلف یکسان نبود. همزمان با افزایش 1.5 بارندگی در سیستان و بلوچستان بر اثر سیل، بوشهر یک سال خشکسالی را تجربه کرد. از سوی دیگر، مجموع بارندگی ایران در سال […]

سال هیدرولوژیکی 1402-1403 در کشور در حالی به پایان رسید که ایران بارندگی های معمولی را تجربه می کرد، اما این وضعیت در استان های مختلف یکسان نبود.

همزمان با افزایش 1.5 بارندگی در سیستان و بلوچستان بر اثر سیل، بوشهر یک سال خشکسالی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، مجموع بارندگی ایران در سال 416 میلیارد متر مکعب برآورد شده است که 10 برابر بیشتر از بارندگی هلند است که دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است.

از این رو می توان گفت پاییز و زمستان 1402 چشم اندازی ترش به وضعیت منابع آبی ایران برجای گذاشت، اما باران های بهاری کاستی های دو فصل قبل را جبران کرد.

بر اساس این ویرایش، اگر ایران توسط 3 خط نسبتاً افقی به 4 قسمت تقسیم شود، بخش های شمالی و مرکزی بارندگی های غیرعادی را تجربه می کنند، اما وضعیت جنوب کشور و محدوده زیر رشته کوه البرز از نظر وضعیت مناسب نبود. بارندگی

همانطور که می دانید بارندگی سالانه یک شاخص مهم برای وضعیت منابع آبی است، اما این مدیریت منابع آب است که مسیر تامین مایعات حیاتی کشور را تعیین می کند.

بنابراین پژوهشکده اقلیم شناسی دانشگاه تهران در تحلیلی تأثیر تغییر اقلیم در ایران را خشکسالی و خشکسالی های کوتاه مدت می داند و معتقد است که رهاسازی آب از سدها و برداشت از منابع زیرزمینی باید بسیار سختگیرانه باشد. .

بر اساس دستورالعمل پیشنهادی این پژوهشکده، تجربه رهاسازی آب در سه سال اخیر باید برای مدیریت منابع آب در سال های آتی با هدف دستیابی به بهینه ترین استفاده از آب تکرار شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.