افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

ایران، هند و ارمنستان بر استفاده هر چه بیشتر از بندر چابهار اصرار دارند

  • کد خبر : 145282
ایران، هند و ارمنستان بر استفاده هر چه بیشتر از بندر چابهار اصرار دارند

به گزارش خبرگزاری فارس، سفرای ایران و هند در ایروان پایتخت ارمنستان و یک دیپلمات ارشد ارمنستان روز سه شنبه بر اهمیت مشارکت ارمنستان در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب، استفاده بهتر از بندر چابهار تاکید کردند. و همکاری بیشتر با ایران. به نقل از وب سایترادیو اروپای آزادنیلاکشی ساها سینها، […]

به گزارش خبرگزاری فارس، سفرای ایران و هند در ایروان پایتخت ارمنستان و یک دیپلمات ارشد ارمنستان روز سه شنبه بر اهمیت مشارکت ارمنستان در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب، استفاده بهتر از بندر چابهار تاکید کردند. و همکاری بیشتر با ایران.

به نقل از وب سایترادیو اروپای آزادنیلاکشی ساها سینها، سفیر هند در ارمنستان روز سه شنبه در همایش ارمنستان بر آمادگی این کشور برای همکاری هر چه بیشتر با ارمنستان و ایران در زمینه استفاده از بندر چابهار تاکید کرد.

هند دو پایانه در بندر چابهار در ایران راه اندازی کرده است. این کشور پیشنهاد کرده است که این بندر واقع در دریای عمان در پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب که توسط روسیه، ایران و هند در سال 2000 آغاز شد، گنجانده شود.

سفیر هند در ایروان گفت: آماده همکاری با ارمنستان هستیم تا این کشور از فرصت های این کریدور بهره مند شود و هند به شرکت های ارمنی در حمل بار به چابهار کمک کند.

دیپلمات های ارشد ارمنستان، هند و ایران در اولین مذاکرات سه جانبه که در آوریل سال جاری در ایروان برگزار شد، امکان ایجاد چنین مسیر تجاری را بررسی کردند.

مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان نیز گفت: معتقدیم کریدور ارتباطی هند با بندر چابهار در ایران و ارمنستان و شمال دریای سیاه مسیر امنی برای حمل و نقل کالا به شمال و اروپا است.

در سال 2021، دولت ارمنستان پیشنهاد کرد که شرکت های هندی از چابهار برای حمل بار نه تنها به ارمنستان، بلکه به گرجستان، روسیه و حتی اروپا استفاده کنند.

ارمنستان از دیرباز روابط صمیمانه با ایران داشته و در سال های اخیر روابط خود را با هند تعمیق بخشیده است. این در حالی است که ایران نیز به نوبه خود بارها نسبت به تلاش باکو برای تخریب خطوط مرزی و مواصلاتی مشترک با ارمنستان هشدار داده است.

در پایان ماه اکتبر، دولت ارمنستان قراردادی را با دو شرکت ایرانی برای بهبود 32 کیلومتری بزرگراه اصلی «سیونیک» منتهی به مرز ایران امضا کرد.

مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای قرارداد ۲۱۵ میلیون دلاری در ایروان حضور یافت و بر اهمیت ژئوپلیتیک آن برای تهران تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه در نشستی با موضوع “واقعیت های جدید منطقه و صلح” که در ایروان برگزار شد، بر روابط گرم ارمنستان با ایران، گرجستان و هند تاکید کرد.

ماناتساکان صفریان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: این کشور در تلاش است روابط سنتی خود با ایران را توسعه دهد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=145282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.