افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

ایجاد فرصت ها؛ دستاورد بزرگ سفر به آفریقا

  • کد خبر : 27945
ایجاد فرصت ها؛  دستاورد بزرگ سفر به آفریقا

امضای 21 سند و تفاهم نامه همکاری، تفاهم نامه افزایش تعاملات به ویژه در زمینه های اقتصادی، خودروسازی و تراکتورسازی در آفریقا و گسترش کشت در فراساحل از دستاوردهای این سفر دو ساله بود. روزهای رئیس دولت سیزدهم به سه کشور آفریقایی. کنیا، اوگاندا و زیمبابوه. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی […]

امضای 21 سند و تفاهم نامه همکاری، تفاهم نامه افزایش تعاملات به ویژه در زمینه های اقتصادی، خودروسازی و تراکتورسازی در آفریقا و گسترش کشت در فراساحل از دستاوردهای این سفر دو ساله بود. روزهای رئیس دولت سیزدهم به سه کشور آفریقایی. کنیا، اوگاندا و زیمبابوه.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه 30 تیر 1402 برای یک سفر منطقه ای دو روزه عازم آفریقا شد و روز جمعه سوم تیرماه به تهران بازگشت. کنیا، اوگاندا و زیمبابوه مقاصد اصلی این سفر بودند.

رئیس قوه مجریه صبح امروز چهارشنبه وارد نایروبی پایتخت کنیا شد و پس از دیدار با ویلیام سامویی روتو رئیس جمهور این کشور، مذاکرات دوجانبه هیئت های عالیرتبه ایران و کنیا به ریاست رؤسای جمهور این کشور انجام شد. دو کشور در این دیدار با هیئت های عالی رتبه سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کنیا در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین معرفی توانمندی‌های متنوع ایران و کنیا در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، تجهیزات پزشکی، صنایع و مصالح ساختمانی بحث و تبادل نظر شد. . و پتروشیمی برای توسعه همکاری ها.

مقامات عالی رتبه ایران و کنیا نیز از توسعه و ایجاد خط کشتیرانی بین بنادر جمهوری اسلامی ایران و کنیا استقبال کردند و راهکارهای موثر برای همکاری در این زمینه ها را بررسی کردند.

در این مذاکرات، پنج سند همکاری بین مقامات عالی رتبه ایران و کنیا با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد.. این اسناد همکاری در زمینه های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگی، ماهیگیری و فناوری حرفه ای بود که به امضای وزرای امور خارجه، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، گردشگری، حیات وحش و میراث رسید. معادن، اقتصاد آب و دریا» و «آموزش و پرورش کنیا» و وزرای امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیسی و روتو امضا شد.

رئیسی در این سفر از خانه فناوری ایران وی از کنیا نیز دیدن کرد. در این مرکز بیش از 35 شرکت دانش بنیان ایرانی محصولات خود را در زمینه های پزشکی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری به کنیا معرفی و صادر کرده اند. همزمان با بازدید رئیس جمهوری اسلامی ایران از این مرکز، محصولات «پهپاد کشاورزی چند منظوره پلیکان» و «پهپاد نقشه برداری درنا» شرکت های دانش بنیان ایرانی برای بازاریابی و صادرات به کنیا معرفی شدند.

ضمناً طبق توافقات انجام شده بین ایران و کنیا، شرکت زامیاد قرار است کارخانه مونتاژ وانت نیسان شما کیفارو در شهر مومباسا نام دارد. راه اندازی محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز از ورود محصولات سایپا به بازار خودرو کنیا وی این سه محصول را از محصولات تجاری سایپا اعلام و نام برد و گفت: این محصولات جزو حمل و نقل عمومی محسوب می شوند.

رئیس در این سفر وی همچنین با تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا دیدار کرد. و در آن جلسه با اشاره به اینکه دفاتر تجاری دو کشور می توانند متولی تشخیص توانمندی های متقابل باشند، گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل و فعال سازی خطوط کشتیرانی، ایجاد فضایی که تردد تجار و تجار را تسهیل کند. گردشگران بین دو کشور، از جمله با راه اندازی خطوط هوایی. کاهش هزینه های تجاری از طریق اصلاح تعرفه ها و برقراری نرخ های ترجیحی و تسهیل ارتباطات پولی، مالی و بانکی ایران و کنیا و سایر کشورهای آفریقایی از جمله زمینه های لازم برای گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین است.

مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و کنیا

«اوگاندا» دومین مقصد رئیس دولت سیزدهم در این سفر بود. رئیسی چهارشنبه شب وارد کامپالا شد و پس از دیدار با یووری موسونی رئیس جمهور اوگاندا، مذاکرات دوجانبه هیئت های عالی رتبه ایران و اوگاندا به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد. رئیسی در این نشست با اشاره به آغاز به کار دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا و توانمندی های بالای این دفتر به ویژه در حوزه های پزشکی، علم و فناوری و کشاورزی، از آمادگی ایران برای انتقال تجربیات خود در این حوزه خبر داد. وی در این زمینه ها و در قالب توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با اوگاندا تاکید کرد.

در این جلسه، مقامات ارشد ایران و اوگاندا چهار سند همکاری را با حضور روسای جمهور دو کشور امضا کردند. لغو روادید، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک چهار سند همکاری جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود که با حضور رئیسی و موسونی به امضا رسید.

در ادامه برنامه های این سفر بازدید رئیس دولت سیزدهم از مزرعه دریایی ایران در اوگاندا. رئیسی در این بازدید با توضیحات مدیر عامل گروه کشاورزی و صنایع ایران در اوگاندا در جریان اقدامات انجام شده در زمینه همکاری کشاورزی و کشت فراساحلی در اوگاندا قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه همچنین از نمایشگاه محصولات کشاورزی شرکت های دانش بنیان ایرانی در اوگاندا بازدید و یک نهال به مناسبت آغاز رسمی کشت فراساحلی جمهوری اسلامی ایران در این کشور غرس کرد.

در طول این سفر دفتر نوآوری و فناوری ایران با حضور رئیسی در اوگاندا راه اندازی شد و رئیس دولت سیزدهم از این دفتر بازدید کرد. این دفتر مرکز و نمایشگاه محصولات دانش بنیان ایرانی در اوگاندا در زمینه‌های مختلف غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی است. هدف از تاسیس این دفتر ایجاد بازارهای جدید صادراتی و معرفی محصولات دانش بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری های مشترک به ویژه در شرق آفریقا است.

رئیس قوه مجریه نیز در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و اوگانداوی با تاکید بر اهمیت برگزاری جلساتی برای شناسایی دقیق موانع پیش روی گسترش و تسهیل همکاری ها و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه، تصریح کرد: سطح کنونی مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و اوگاندا برای هیچ یک از این دو کشور قابل قبول نیست. دو این در حالی است که به راحتی می توان حجم مبادلات تجاری دو کشور را تا 10 برابر حجم فعلی افزایش داد.

ایجاد فرصت؛  دستاورد بزرگ سفر به آفریقا

افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا

زیمبابوه آخرین مقصد سفر رئیس جمهور به آفریقا بود. رئیس دولت سیزدهم صبح پنجشنبه وارد حراره، پایتخت زیمبابوه شد. در پی دیدار و گفتگو با امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه، نشست هیات های عالی رتبه ایران و زیمبابوه برگزار شد.

در این جلسه، 12 سند همکاری و یادداشت تفاهم بین ایران و زیمبابوه با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد. همکاری در زمینه های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار و اشتغال، آموزش عالی و علوم و تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذا و دارو، تامین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، متخصصین. ایمنی و کاهش آسیب های ناشی از کار، حمایت اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی معلولان و تفاهم نامه همکاری شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت “ماگای” زیمبابوه محور اسناد همکاری جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه بود. .

این اسناد همکاری بین وزارتخانه های امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت کار و معاونت بین الملل شرکت تراکتورسازی ایران و زیمبابوه توسط سرپرست وزارت امور خارجه، وزیر اراضی و کشاورزی در رئیس سازمان غذا و داروی زیمبابوه و نماینده شرکت ماگا این رسید را امضا کردند.

ایجاد فرصت؛  دستاورد بزرگ سفر به آفریقا

امضای اسناد همکاری بین مقامات ایران و زیمبابوه

رئیس دولت سیزدهم صبح روز جمعه سوم تیرماه به تهران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر به این سه کشور آفریقایی گفت: اولین هدف از این سفر تقویت عمق استراتژیک از جمهوری اسلامی ایران اهداف این سفر به این دلیل بود که آفریقا قاره ای از فرصت های ارزشمند، منابع طبیعی فراوان، معادن و زمینه ها و استعدادهای فراوان است.

رئیسی همچنین با اشاره به علاقه این کشورها به خرید محصولات دانش بنیان ایرانی گفت: تسهیل در تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی با قیمت مناسب و امکان اجرای طرح کشت فراساحلی در این کشورها از اهداف این طرح بود. سفری که با موفقیت انجام شد و در قالب غرامت موافقت شد و در ازای فروش محصولات و مواد پتروشیمی، کالاهای اساسی مورد نیاز ایران باید از این کشورها وارد شود.

به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران با گسترش روابط خود با کشورهای آفریقایی سعی دارد از بازار بزرگ این کشورها برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی خود استفاده کند و راه های جدیدی را برای تعاملات بین المللی باز کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=27945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.