افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

اگر سایتی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟

  • کد خبر : 81109
اگر سایتی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟

آفتاب‌‌نیوز : هنوز برای بسیاری از افراد لزوم و اهمیت مشاوره با بهترین وکیل در تهران که در امور مخصوص به فعالیت خود تخصص دارد را نمی‌دانند. اکثرا بر این باورند که به جای صرف هزینه به عنوان حق الوکاله، خودشان می‌توانند با کسب اطلاعات از مشاوره‌های تلفنی غیر اصولی و یا اطلاعات موجود در […]

آفتاب‌‌نیوز :

هنوز برای بسیاری از افراد لزوم و اهمیت مشاوره با بهترین وکیل در تهران که در امور مخصوص به فعالیت خود تخصص دارد را نمی‌دانند. اکثرا بر این باورند که به جای صرف هزینه به عنوان حق الوکاله، خودشان می‌توانند با کسب اطلاعات از مشاوره‌های تلفنی غیر اصولی و یا اطلاعات موجود در اینترنت و صفحات مجازی، پیگیری کار‌ها را بر عهده بگیرند.

البته باید بگوییم که وکیلی که بر می‌گزینید باید در حوزه فعالیت خود و موضوع مورد نظر شما، تخصص و تجربه کافی داشته باشد. به عنوان مثال بهترین وکیل کیفری، تحصیلات و تجربه کاری خود را منحصر به مباحث جزایی میکند و در آن زمینه بسیار با تجربه و با مهارت اقدام می‌نماید، این امر نه تنها حفظ حقوق موکل را بیشتر تضمین میکند، بلکه قاضی دادگاه را نیز در بررسی دقیق پرونده و اجرای عدالت یاری می‌نماید. پس نتیجه می‌گیریم که در هر بحث باید به وکیل در تهران که متخصص آن حوزه می‌باشد، مراجعه کنیم.

کلاهبرداری چیست؟

وکیل کیفری در تهران اذعان می‌دارد که جرم‌های زیادی در حکم کلاهبرداری شناخته می‌شوند. اما یک سری جرائم قطعاً نیاز به وکیل پرونده کلاهبرداری دارند تا به طور دقیق و اصولی پیگیری شوند. مثلاً تبانی برای بردن مال دیگری یکی از جرائم کلاهبرداری محسوب می‌شود. بر اساس ماده یک قانون مجازات کسانی که برای بردن مال غیر تبانی می‌کنند در این زمینه قرار گرفته اند. تبانی معنای دیگری نیز در قانون دارد. مثلاً اگر دو شخص در دادگاه دعوایی را مطرح سازد و کسی با تبانی با یکی از طرفین دعوا قصد ضایع کردن حق طرف مقابل را داشته باشد کلاهبردار محسوب می‌شود.

استفاده از اینترنت و نرم افزار‌های مختلف، سبب شده است تا برخی از جرایمی که سابقا در جامعه و به صورت فیزیکی اتفاق می‌افتادند، به فضای مجازی نیز وارد شوند؛ از جمله اینکه سرقت، دیگر منحصر به بالا رفتن از دیوار خانه‌ها و دزدیدن پول نیست؛ بلکه به صورت اینترنتی نیز می‌توان به صورت غیر مجاز از حساب دیگران پول برداشت کرد.

در دفتر حقوقی محمد حاجیلو بر آنیم تا با ارائه مشاوره تخصصی در امور کیفری و کلاهبرداری ها، راهنمنای شما باشیم. با مراجعه به شاایت محمد حاجیلو، وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور کیفری و کلاهبرداری، از راه‌های ارتباطی استفاده نمایید.

کلاهبرداری اینترنتی چگونه است؟

همانطور که گفتیم، اما مشخص است که در حال حاضر، کلاهبرداری صرفا در فضای حقیقی جامعه رخ نمی‌دهد و در حال حاضر با توجه به کثرت استفاده عموم شهروندان از اینترنت و فضا‌های مجازی، این جرم نیز به این حوزه راه پیدا کرده است و نظر به اینکه مرتکبین در فضای اینترنتی به نحو بهتری می‌توانند هویت خود را پوشش دهند و از مجازات کلاهبرداری فرار کنند، اقدامات مجرمانه خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند.

وکیل ملکی در تهران در این مورد اذعان می‌دارد که امور ملکی از اموری اند که کلاهبرداری انترنتی بسیار کم در آن دیده می‌شود. اما به عنوان مثال در صورت اجاره ملک به صورت اینترنتی اگر با این مشکل رو به رو شوید، اولین اقدام بهره مندی از مشاوره تخصصی می‌باشد.

کلاهبرداری اینترنتی در قانون

جرم کلاهبرداری اینترنتی، همان کلاهبرداری به شیوه سنتی یعنی فریفتن دیگران برای بردن مال آنهاست، که از طریق اینترنت انجام می‌شود. علاوه بر این ماده، عنصر قانونی جرم کلاهبرداری در ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیکی نیز به این صورت پیش بینی شده است:

” هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و … دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می‌شود “.

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی شکایت کنیم؟

اولین گام، شاکی یا بزه دیده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و طرح شکایت نماید. به یاد داشته باشید که طرح شکایت منوط به ثبت نام در سامانه ثنا است؛ پس مدارک هویتی تان را نیز با خود به همراه ببرید.

در صورتی که توضیحات خاصی برای شکایت از جرم کلاهبرداری اینترنتی دارید می‌توانید آن را ضمن شکواییه قید نمایید و یا اینکه از نمونه شکواییه کلاهبرداری استفاده نمایید. در هر حال، همه اسناد و مدارکی که در خصوص وقوع جرم کلاهبرداری اینترنتی و اثبات جرم کلاهبرداری اینترنتی در اختیار دارید را نیز باید به شکایت خودتان ضمیمه نمایید تا به آن رسیدگی شود.

پیگیری شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

همانطور که اشاره شد، مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی، دادسرای جرایم رایانه‌ای است؛ با این حال این دادسرا و همچنین پلیس فتا صرفا انجام تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم کلاهبرداری اینترنتی را در اختیار دارند و نمی‌توانند رای به مجازات صادر نمایند؛ بلکه اگر شکایت را مقرون به صحت دانستند، باید پرونده را ضمن صدور قرار جلب به دادرسی، برای صدور رای نهایی به دادگاه کیفری بفرستند؛ لذا اگر بخواهیم توضیح دهیم که مراحل پیگیری شکایت از کلاهبرداری اینترنتی چگونه است، باید بگوییم که شاکی باید موقع رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی هم در دادسرا و هم در دادگاه کیفری، ابلاغیه‌های دادسرا را مد نظر قرار دهد و در صورتی که برای ارائه توضیحات و اثبات کلاهبرداری از وی دعوت می‌شود، در آنجا حاضر و مدارک و اظهارات خود را ارائه نماید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=81109

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.