افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

اوپک کاهش قیمت نفت را مقصر دانست

  • کد خبر : 152459
اوپک کاهش قیمت نفت را مقصر دانست

به گزارش بازار، قیمت نفت به کمترین حد تاریخی شش ماه گذشته رسید و به حدود 72 دلار در هر بشکه رسید و حتی تصمیم اخیر اوپک پلاس که دور جدید کاهش تولید را برای سه ماهه اول سال 2024 اعلام کرد. مانع از کاهش قیمت نفت نشد. اما اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود […]

به گزارش بازار، قیمت نفت به کمترین حد تاریخی شش ماه گذشته رسید و به حدود 72 دلار در هر بشکه رسید و حتی تصمیم اخیر اوپک پلاس که دور جدید کاهش تولید را برای سه ماهه اول سال 2024 اعلام کرد. مانع از کاهش قیمت نفت نشد.

اما اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که نسبت به عواملی که بر پویایی بازار نفت در سال 2024 تأثیر می گذارد، محتاطانه خوش بین است و گفت که دلالان نقش مهمی در کاهش قیمت ها داشته اند.

گزارش قیمت اوپک در نوامبر می‌گوید: قیمت‌های آتی نفت در بحبوحه نوسانات شدید در بازار آتی کاهش قابل توجهی را تجربه کردند. پویایی بازار تحت تأثیر نگرانی های اغراق آمیز در مورد رشد تقاضای نفت بود که تأثیر منفی بر محیط بازار داشت.

اوپک پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت خود را بدون تغییر در 2.46 میلیون بشکه در روز در سال 2023 باقی گذاشت و انتظار دارد تقاضا در سال آینده 2.25 میلیون بشکه در روز در مقایسه با برآورد اوپک در ماه گذشته رشد کند. گذشته این گروه تغییر نکرده است.

این گروه به طور مداوم رشد تقاضای نفت را بالاتر از سایر نهادها مانند آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است، اما هر دو چشم انداز مشابهی برای سال 2023 دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد رشد تقاضای نفت در سال 2024 به 930 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

کاهش تولید اوپک
تولیدکنندگان اوپک پلاس تولید خود را از پایان سال 2022 برای حمایت از بازار نفت محدود کرده اند. آخرین گزارش ماهانه اوپک حاکی از آن است که تولید نفت این گروه در ماه نوامبر کاهش یافته و بنابراین مجموعه افزایش تولید اوپک متوقف شده است.

ایران که به دلیل تحریم های آمریکا از مشارکت در محدودیت های عرضه اوپک معاف است، در سال 2023 به طور مستمر تولید خود را افزایش داده است. تحلیلگران این روند را نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم های آمریکا می دانند.

نیجریه و آنگولا از مشکلات داخلی که تولید آنها را محدود کرده بود، بهبود یافته اند.

به گفته منابع ثانویه، به دلیل کاهش تولید در کشورهایی مانند عراق، آنگولا و نیجریه، اوپک در نوامبر 27.84 میلیون بشکه در روز تولید کرد که 57000 بشکه در روز کمتر از اکتبر بود.

در نظرسنجی رویترز که در 6 دسامبر منتشر شد، تولید نفت اوپک در ماه گذشته نزدیک به 27.81 میلیون بشکه در روز برآورد شد.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی که در راستای توافق 30 نوامبر اوپک پلاس، به کاهش داوطلبانه تولید خود به میزان یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2024 ادامه خواهد داد، به اوپک اعلام کرد که تولید خود در نوامبر 122 هزار بشکه خواهد بود. بشکه ها کاهش داشته و به 8818 میلیون بشکه در روز رسیده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=152459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.