افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

اولین کالسکه کی وارد تهران شد؟

  • کد خبر : 211611
اولین کالسکه کی وارد تهران شد؟

به گزارش خبرآنلاین، تهران، پایتخت باستانی قاجار در آن روزگار، در مقایسه با سایر پایتخت‌های مدرن و پیشرفته اروپایی، باید مسیر توسعه و پیشرفت را آغاز می‌کرد و توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین نیازها به شمار می‌رفت. این تا قبل از آمدن قاجارها و ورود کالسکه به تهران در اواسط این دوره، عموماً از […]

به گزارش خبرآنلاین، تهران، پایتخت باستانی قاجار در آن روزگار، در مقایسه با سایر پایتخت‌های مدرن و پیشرفته اروپایی، باید مسیر توسعه و پیشرفت را آغاز می‌کرد و توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین نیازها به شمار می‌رفت. این تا قبل از آمدن قاجارها و ورود کالسکه به تهران در اواسط این دوره، عموماً از هر چهار سر برای حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند و یا پیاده به گوشه و کنار شهر می‌رفتند. تا اینکه همسایه هژمونیک ما روسیه آرزوی گشایش کشور و گسترش امپراتوری را داشت و این حادثه سرآغاز جنگ های طولانی ایران و روسیه شد.

به گزارش همشهری آنلاین، ادامه این جنگ ها که عموماً به دلیل شکست ایران به دلیل کمبود دانش جنگی و سلاح های مدرن بود، به مذاق ابرقدرت آن دوره که در میانه مستعمرات داشتند خوشایند نبود. شرق . . یکی از آنها امپراتوری بریتانیا بود که با گسترش قلمرو روسیه در ایران و مستعمرات آن در هند تهدید می شد. این داستان یادآور جمله معروف عمو ژان ناپلئون در کتاب ایرج مسیختزاد است که می گوید: «کار کار انگلیس و روسیه است…»

در واقع همین اتفاق در حال وقوع بود. برای حل این اختلاف بی پایان همسایگی، هیئتی از انگلستان به خاورمیانه و تهران می رود و با خود پیشکشی برای شاه قاجار می آورد. «شهرام جبارزادگان» کارشناس حوزه حمل و نقل در بیست و سومین نشست مرکز مطالعات همشهری تهران با موضوع «حمل و نقل تهران از قاجاریه به امروز» که در نمایشگاه رسانه ایران برگزار شد، تاریخچه این جالب را تشریح می کند. هدیه انگلیسی ها: «در سال ۱۱۸۹ برای اولین بار هیئت انگلیسی به ریاست دیپلماتی به نام «سرگور اوزلی» به تهران می رود و ارابه ای را به فتحعلی شاه قاجار هدیه می کند.

این کارشناس این هدیه را اولین وسیله حمل و نقل عمومی مدرنی می داند که وارد تهران و دربار شاهان قاجار شده است و می افزاید: به مرور زمان با توسعه و گسترش وسایل حمل و نقل عمومی در دوران قاجار این روند ادامه یافت و مردم تبدیل شدند. کالسکه شمسی که تا حدودی با کالسکه آشنا بود در سال 1230 به ابزاری جهانی در بین مردم تهران تبدیل شد و مردم از این وسیله برای رفت و آمد و رفت و آمد به مرکز شهر استفاده می کردند.

جبارزادگان در جای دیگری از سخنان خود به سختی ها و مشقت های رانندگی کالسکه در کوچه پس کوچه های تهران باستان اشاره می کند و توضیح می دهد: «تهران دوره قاجار هنوز لباس شهری بر تن نداشت و هنوز حال و هوای روستایی خود را داشت، کالسکه راندن در وسط خیابون ها و یه کوچه گل آلود که از هر گوشه ای رد می شد، با چهارپا تصادف می کردی و خبری از قوانین رانندگی و کالسکه نبود، کلی داستان و تاریخچه جالب داشت. حمل و نقل در شرایط آن زمان وسیله حمل و نقل مناسبی برای حمل و نقل در تهران محسوب نمی شد.

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=211611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.