افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
1

اهمیت توجه به ظرفیت سازمان ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور

  • کد خبر : 32941
اهمیت توجه به ظرفیت سازمان ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور

بازار؛ گروه ایران: تا چندی پیش از سازمان گرایی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی یاد می شد، اما امروزه با نفوذ و نقش تاثیرگذاری که سازمان ها بر عهده گرفته اند، سازمان گرایی به یک اجبار تبدیل شده است و عدم توجه به آن به طور قابل توجهی توسعه را کند می کند. […]

بازار؛ گروه ایران: تا چندی پیش از سازمان گرایی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی یاد می شد، اما امروزه با نفوذ و نقش تاثیرگذاری که سازمان ها بر عهده گرفته اند، سازمان گرایی به یک اجبار تبدیل شده است و عدم توجه به آن به طور قابل توجهی توسعه را کند می کند.

با این نگرش در حوزه اقتصادی کشورمان همراه با اتاق‌های اتحادیه و تعاونی که مدیریت در حوزه اتحادیه‌ها و سایر تعاونی‌ها را بر عهده دارند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی به عنوان کارفرمایان تشکل‌های اقتصادی، متولی صدور مجوز، ارائه خدمات و فعالیت در خارج از کشور هستند.

انجمن های ثبت شده در اتاق بازرگانی شامل فعالان اقتصادی هستند که دارای کارت بازرگانی هستند، این در حالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امکان را فراهم کرده است که زنجیره ای از تمامی فعالان اقتصادی شاغل در یک صنعت در یک تشکل متحد شوند و برای توسعه و تعالی یک صنعت در داخل و خارج از کشور تلاش کنند.

در خصوص جایگاه تشکل ها در اقتصاد کشور، تعداد مراجع ثبتی، وزن و جایگاه آنها گفت وگویی با سید فخرالدین نژاد موسوی مدیر کل سازمان های کار و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

سید فخرالدین نژاد موسوی مدیرکل امور کارگران و کارفرمایان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با بازار با بیان اینکه تعدد مراجع ثبتی عامل برتری سازمان دیگری نیست، گفت: قانونگذار بر تنوع در فعالیت های بخش خصوصی و تسهیل و تسریع توسعه کشور نیست. در زمینه های مختلف اصولی ظهور کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز تاسیس و فعالیت تشکل های کارگری و کارفرمایی را صادر می کند، تصریح کرد: تشکل ها در این حوزه بر اساس اصل سه جانبه گرایی که به معنای ارتباط و همکاری دولت، کارفرما و کارگران است، فعالیت می کنند و با توجه به تنوع و گستردگی و گنجاندن در حوزه های مختلف اقتصادی، می توانند در کمیته ها، شوراها و کمیسیون های حمایتی، شوراها و کمیسیون های دولتی، شوراها و کمیسیون های حمایتی، دولت و دولت موثر واقع شوند. تعامل نزدیک دولت در عرصه های بین المللی تحقق این مهم نیازمند توجه بخشهای مختلف دولت و دولت به ظرفیت بالای نیروی انسانی فعال در این حوزه است.

نژاد موسوی تصریح کرد: این نگاه عمیق و موثر در برنامه های راهبردی رئیس جمهور و همچنین دستورات و راهبردهای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی متبلور است و روز به روز شاهد همگرایی بیشتر در بخش های مختلف دولت در این زمینه هستیم.

وی با تشریح نقش و جایگاه تشکل هایی که مرجع ثبت آنها اتاق های بازرگانی و اصناف است، گفت: اتاق بازرگانی مرجع ثبت انجمن هایی است که نقش مهمی در توسعه دارند و اعضای آن دارای کارت بازرگانی معتبر هستند و اتاق اصناف مرجع ثبت اتحادیه ها هستند و اتحادیه ها قدرت اجرایی دارند زیرا بخشی از وظایف دولت و تشکل ها به آنها تفویض شده است. سوری و فعالان صنفی از ابتدا کار به اتحادیه می پیوندد و مجوز فعالیت دریافت می کند.

مدیرکل تشکل‌های کار و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ساختار تشکل‌هایی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسیده‌اند، توضیح داد: عضویت در انجمن‌های کارفرمایی ثبت‌شده در این وزارتخانه محدودیتی ندارد و علاوه بر اعضایی که دارای کارت بازرگانی هستند، فعالان اقتصادی نیز به دلیل داشتن کارت بازرگانی نیاز به نوع کارت بازرگانی و فعالان اقتصادی ندارند.

وی با بیان اینکه نگاه والای قانونگذار به موضوع تشکل ها اختلاف و تبعیض بین فعالان اقتصادی را به حداقل رسانده و در واقع نشان دهنده اهمیت این است که قانون فرصت های برابر را برای همه فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، گفت: با این شرایط فعالان اقتصادی می توانند مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را در بین خود حل کنند و به امور خود نیز بپردازند. این همگرایی قابل توجه به مشاغل اقتصادی، فعالان اجتماعی، تجار، کارگران و کارفرمایان اجازه می دهد تا نگرانی ها و مسائل مشترک خود را با دولت بررسی و حل کنند.

وی با تشریح ظرفیتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار تشکل ها قرار می دهد، گفت: در شرایطی که تولید محصولات مختلف در حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی و به ویژه محصولاتی که در سبد خانواده مهم و ضروری تلقی می شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است، انسجام این فعالان همواره مورد توجه بوده است، به همین دلیل، وزارت تعاون، کار و تعاون، تعاون، تعاون، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعاونی های مشابه، متعهد است. در این بخشها و ایجاد وحدت عمل و همکاری. نیازهای کشور، فرصت و ظرفیتی است که تقریباً در هیچ مرجع دیگری برای صدور مجوز تأسیس و تشکیل تشکل ها وجود ندارد تا امکان حضور همه حلقه های عرضه و تولید یک محصول در یک سازمان در قالب شرکای اجتماعی فراهم شود.

وی با انتقاد از عدم توجه فعالان اقتصادی به مفهوم و اهداف سازماندهی، تشکیل و ایجاد و اعتبارسنجی تشکل ها، تصریح کرد: علاوه بر اتحادیه هایی که عضویت در آنها اجباری است، همچنان بسیاری از بنگاه های اقتصادی فعال در کشور تمایلی به عضویت در انجمن های مرتبط ندارند و این در حالی است که انجمن ها می توانند در بسیاری از امور به اعضا کمک کرده و موانع پیش روی بنگاه ها را رفع یا تعدیل کنند.

نژاد موسوی ادامه داد: ضعف در حوزه سازمانی تنها به این موضوع خلاصه نمی شود و متاسفانه در حوزه دانش و اطلاعات سازمانی نیز با خلأهای جدی مواجه هستیم که همانطور که می بینیم حتی بسیاری از فعالان و گاه برخی از مسئولان با خلأ اطلاعاتی مواجه هستند که این ضعف در عملکرد آنها نیز منعکس می شود.

وی با اشاره به اینکه این عدم اطلاع رسانی باعث شده است که عده ای در مورد یک سازمان سوالاتی را مطرح کنند که به دور از واقعیت است و مشکلاتی را ایجاد می کند، تصریح کرد: به عنوان مثال در یک حوزه به فعالیت انحصاری یک سازمان اشاره می شود در حالی که سایر سازمان ها در آن حوزه فعالیت می کنند که بر اساس فصل ششم قانون کار تاسیس شده اند و اصولا نباید از آنها غافل شد.

وی افزود: تنوع در مراجع ثبت نام را نباید محدودیت کنشگران اجتماعی سازماندهی شده در قانون دانست. اینکه در برخی موارد از نمایندگان شرکای اجتماعی می شنویم که با بی تفاوتی و کم توجهی برخورد می شود، مشکل بزرگی است که نشانه های توسعه از جمله توجه به شرکای اجتماعی و اقتصادی را به چالش می کشد و باید برای حل این مشکل برنامه داشته باشیم.

مدیرکل تشکل های کار و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در حالی که همه مراجع ثبت سازمان ها دارای بانک اطلاعاتی هستند، به نظر می رسد باید بانک اطلاعاتی واحدی در سراسر کشور ایجاد شود تا مراجع ثبت سازمان ها بتوانند اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و با رویکرد هم افزایی دولت را در حل مشکلاتی مانند مهار تورم و رشد تولید یاری کنند.

وی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک دستگاه فرابخشی می تواند این وظیفه مهم را به گونه ای انجام دهد که تمامی فعالان اقتصادی و اجتماعی در هر سطحی از فعالیت بتوانند عادلانه از ظرفیت های موجود بهره مند شوند و گذر از نقطه عطف تاریخی ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری استان (مدظله العالی) را به صورت یکپارچه و هماهنگ تسهیل کنند.

وی در پایان گفت: حقیقت این است که این بانک مرجع فرصت آشنایی سازمان های همگن و مشابه را با یکدیگر فراهم می کند و زمینه همکاری هم افزایی و افزایش توان اجرایی آنها در ظهور توسعه بیش از پیش فراهم می شود.

آنچه از سخنان سید فخرالدین نژاد موسوی، مدیر کل تشکل های کار و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استخراج می شود، این است که مرجع ثبت، عامل برتری یک سازمان نسبت به سایر سازمان ها نیست و آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، میزان قدرت و اثربخشی تشکل ها است. همچنین باید توجه داشت که وجود سازمان‌های همگن، موازی و مکمل نه تنها تهدیدی برای یک سازمان محسوب می‌شود، بلکه در صورت تعامل، عاملی برای تسریع در اجرای برنامه‌ها و دستیابی به اهداف است.

علاوه بر این، امکان گرد هم آوردن فعالان بخش های مختلف یک صنعت در یک سازمان، فرصتی بی بدیل برای هم افزایی سرمایه گذاری های اقتصادی و توانمندسازی یک صنعت است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=32941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.