افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

اهمیت آموزش موضوعات جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف

  • کد خبر : 119355
اهمیت آموزش موضوعات جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف

اولین نشانه کنجکاوی کودک در مورد رابطه جنسی اغلب این سوال رایج است: “کودکان چگونه متولد می شوند؟” و به عنوان پدر و مادر می توانید به داستان معروف لک لک ها متوسل شوید و مشکل را موقتاً حل کنید یا با شروع آموزش مسائل جنسی به کودکان این موضوع را در کنار بسیاری از […]

اولین نشانه کنجکاوی کودک در مورد رابطه جنسی اغلب این سوال رایج است: “کودکان چگونه متولد می شوند؟” و به عنوان پدر و مادر می توانید به داستان معروف لک لک ها متوسل شوید و مشکل را موقتاً حل کنید یا با شروع آموزش مسائل جنسی به کودکان این موضوع را در کنار بسیاری از نگرانی های آینده آنها حل کنید. اگر راه دوم انتخاب شماست، با ما همراه باشید تا در این مقاله راه را به شما نشان دهیم.

بچه های نسل جدید زودتر بزرگ میشن!

امروزه که اینترنت در کمتر از چند ثانیه امکان دسترسی به هر اطلاعاتی را فراهم می کند، انتظار نداشته باشید که کودکان تا بزرگسالی در مورد رابطه جنسی کنجکاو نباشند. چشم ها و گوش های بچه ها زودتر از آنچه فکر می کنید باز می شود و چه همراهی کنید یا نه، به دنبال پاسخ سوالات بی پاسخ خود می گردند. این هنر شماست که بتوانید از این کنجکاوی برای ایجاد ارتباط امن استفاده کنید.

خوشبختانه، منابع و ابزارهای جدید آموزش جنسی را به کودکان آسان‌تر کرده است. از هر آنچه دارید استفاده کنید و سعی کنید در ذهن کودک مرجعی برای تمام اطلاعات مربوط به بلوغ و موضوعات جنسی باشید تا بتواند صادقانه و بدون شرم تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از شما دریافت کند.

موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی آمریکا سن بلوغ را 8 سال اعلام کرده است. این بدان معناست که دیگر نمی توان منتظر نوجوانی بود و آموزش باید هر چه زودتر آغاز شود.

فقط حرف زدن دردی را دوا نمی کند

وقتی جلوی کودکی می نشینید تا یک گفتگوی جدی و بزرگسالانه با او داشته باشید، شرایط هم برای شما و هم برای کودک استرس زا و ترسناک می شود، به خصوص اگر قرار است بنشینید و اطلاعات کلی را طوطی وار بیان کنید. بهترین راه چیست؟ هر لحظه از زندگی روزمره را به فرصتی برای یادگیری تبدیل کنید.

اگر فرزندتان بسته ای از تامپون را روی میز دید و در مورد آن سوال کرد، به جای اینکه با خشونت به او بگویید به وسایلتان دست نزند، صادقانه درباره این وسیله و استفاده از آن برای او توضیح دهید. اگر اولین بار است که با پسرتان در مورد قاعدگی زنانه صحبت می کنید، هر از چند گاهی بحث را باز کنید و تا آشنایی کامل با این مقوله اطلاعات بیشتری در اختیار او قرار دهید.

با توجه به سن کودک آموزش دهید.

هدف از آموزش موضوعات جنسی به کودکان، یادگیری آناتومی بدن زن و مرد و مفاهیم مرتبط با آن مانند بلوغ، هویت جنسی، میل جنسی، آزار و اذیت جنسی و تجاوز جنسی است. اما نباید از این مهم غافل شد که درک کودکان از مسائل جنسی در مراحل رشد دائماً تغییر می کند. بنابراین رویکرد مناسب آموزش این مباحث به کودک 3 ساله با رویکرد مناسب آموزش به کودک 13 ساله متفاوت است. کتاب ها، فیلم ها و کلاس های آموزشی به والدین کمک می کند تا این گفتگوی مهم را مقتدرانه و دقیقاً با توجه به سن و سطح درک کودک انجام دهند.

1. آموزش موضوعات جنسی به کودکان تا 2 سال.

اکثر والدین ایرانی دیدگاه خوبی نسبت به آموزش مسائل جنسی به کودکان زیر 2 سال ندارند. با این حال، یادگیری زودهنگام در این دوره (قبل از اینکه کودک زبان را توسعه دهد) پایه و اساس مفاهیم بعدی را ایجاد می کند. با آموزش نام اندام تناسلی به او شروع کنید و آن را در فعالیت های روزمره بگنجانید. به عنوان مثال، هنگام حمام کردن، با گفتن کلماتی مانند آلت تناسلی، سینه، واژن و اشاره مستقیم به هر یک، ذهن کودک خود را برای آشنایی با مشکلات سلامتی و نقاط آسیب پذیر بدن آماده کنید. این آموزش صریح و صادقانه ضمن انتقال اطلاعات مهم، والدین را به منبعی کاملاً قابل اعتماد در ذهن کودک تبدیل می کند.

2. موضوعات جنسی را به کودکان 2 تا 5 ساله آموزش دهید

در این گروه سنی، آموزش باید بر روی مرزهای جنسی و اینکه چه قسمت هایی از بدن دیگران می توانند یا نمی توانند لمس کنند، تمرکز کند. با انجام بازی‌های لمسی مانند «غلغلک دادن»، به کودک خود بیاموزید که چقدر مجاز است و کجا باید واکنش نشان دهد.

کودکان در این گروه سنی باید بدانند که دیگران اجازه ندارند به اندام تناسلی آنها دست بزنند. اگر مچ کودک کنجکاو خود را در حین بازی کردن با پزشک گرفتید، این کنجکاوی را در آغوش بگیرید و آن را به نقطه ورود به بحث در مورد قوانین و ارزش‌های خانواده تبدیل کنید، مانند اینکه در مکان‌های مختلف چه لباسی لازم است یا اینکه به هیچ وجه نمی‌تواند به اندام خصوصی دیگران دست بزند.

هنگام پاسخ دادن به سوالات پیچیده تر دروغ نگویید، اما لازم نیست تمام حقیقت را نیز بگویید. اگر می خواهید نحوه بچه دار شدن را توضیح دهید، آموزش جنسی را رها کنید و فقط بگویید “دو بزرگسال بدن خود را به هم می پیوندند، اسپرم و تخمک را به اشتراک می گذارند تا کودک زیبایی مانند شما ایجاد کنند.” به کودک خود اطمینان دهید که بعداً در مورد تعامل بین اسپرم و تخمک بیشتر توضیح خواهید داد.

3. موضوعات جنسی را به کودکان 6 تا 8 ساله آموزش دهید

کودکی در این سن باید بیاموزد که فضای دیجیتال را با خیال راحت کشف کند. قوانین واضحی را برای برقراری ارتباط با غریبه ها و ارسال عکس های خصوصی تنظیم کنید و به آنها اطمینان دهید که اگر چیزی آنها را آزار می دهد یا آنها را نگران می کند، می توانند آن را با شما به اشتراک بگذارند. یک قدم به جلو بردارید و کمی در مورد سوء استفاده جنسی و مفهوم تجاوز جنسی صحبت کنید. کودکان باید با این واقعیت ناگوار روبرو شوند تا اهمیت محافظت از خود یا کمک به دوستی که مورد آزار قرار گرفته است را درک کنند. البته اینکه چقدر در این مورد صحبت می کنید کاملاً به روحیه فرزندتان بستگی دارد.

جنبه های بعدی که در آموزش مسائل جنسی به کودکان 6 تا 8 ساله می توان به آن پرداخت، مکانیسم روابط جنسی، هویت جنسی زن و مرد و مسئله بسیار مهم بلوغ است.

4. موضوعات جنسی را به کودکان 9 تا 12 ساله آموزش دهید

این زمان پر از تغییرات عاطفی و اجتماعی است و فرزندان شما با مشکلات جسمی و روحی زیادی دست و پنجه نرم می کنند. با فرزندان خود در مورد احساس آنها نسبت به تغییرات بدنشان صحبت کنید و همیشه به آنها یادآوری کنید که همه این تغییرات کاملاً طبیعی هستند.

در این سن، دختر شما باید برای اولین قاعدگی و انزال خود آماده شود. توضیح اینکه قاعدگی و انزال از نشانه های باروری بدن است و به چرخه زندگی کمک می کند. همچنین در مورد رابطه جنسی و سایر رفتارهای جنسی با جزئیات بیشتری صحبت کنید. برای مثال توضیح دهید که با شروع بلوغ، تشدید احساسات جنسی و عاشقانه نسبت به همسالان دور از انتظار نیست.

5. آموزش موضوعات جنسی به نوجوانان

آموزش موضوعات جنسی به نوجوانان - صحبت و جستجوی برخی از نوجوانان در اینترنت

به عنوان یک نوجوان، وقتی فرزندتان نگاه دقیق‌تری به مسائل جنسی می‌اندازد، مفهوم «رضایت از رابطه جنسی» را به عنوان نوری در ذهن او بتابانید. فرزند شما باید یاد بگیرد که بعداً از شریک زندگی خود چه انتظاراتی داشته باشد، چگونه انتظارات خود را بیان کند و چگونه از خود در برابر فشار و خشونت در رابطه محافظت کند. اکنون بهترین زمان برای آشنایی با پیشگیری از بارداری، بیماری های مقاربتی و اهمیت سلامت جنسی است. تا جایی که می توانید درباره روابط سالم صحبت کنید تا فرزندتان یاد بگیرد که به راحتی خطرات رابطه جنسی را ارزیابی کند و بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرد.

تداوم گفتگو شرط یادگیری بهتر و عمیق تر است.

آموزش جنسی به کودکان یک فرآیند مداوم است. بسیاری از اوقات لازم است تابوها را بشکنید و عبارات مهم را با وجود احساسات ناخوشایند به فرزندتان یادآوری کنید. به او بگویید که ممکن است به طور تصادفی با محتوای مستهجن در وب یا رسانه های اجتماعی مواجه شود و می تواند صادقانه در مورد آن با شما صحبت کند. به او یادآوری کنید که صحبت کردن در مورد این موضوعات شما را عصبانی یا پرخاشگر نمی کند و می توانید اطلاعات خوبی به او بدهید. فراموش نکنید که کودکان باید کنجکاو باشند و سوال بپرسند. این بخشی از روند سالم رشد کودک است. با گفت و گوی مداوم، آموزش شما کامل تر می شود و موضوعات جنسی در چشم فرزندتان واضح تر می شود.

اخرین حرف

والدینی که تمایلی به آموزش مسائل جنسی به فرزندان خود ندارند و حتی از پرداختن به چنین بحث‌هایی اجتناب می‌کنند، در نهایت فرزندان خود را با این پیش‌زمینه وارد جامعه می‌کنند که صحبت در مورد رابطه جنسی یک تابو غیراخلاقی است. متعاقباً این افراد نمی توانند در مورد نیازهای جنسی خود صحبت کنند و اغلب به سرکوب جنسی متوسل می شوند، در حالی که با آموزش صحیح در سنین مناسب می توان از بسیاری از مشکلات جنسی در بزرگسالی پیشگیری کرد.

به عنوان والدین نسل جدید، چه روش هایی را برای آموزش رابطه جنسی به کودکان می شناسید؟ منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و فردای انسان های موفق است.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=119355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.