افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

انگیزه سوداگرانه خانه‌سازان برای حذف تهویه مطبوع کانال کولر آبی در تهران موجه نیست

  • کد خبر : 204905
انگیزه سوداگرانه خانه‌سازان برای حذف تهویه مطبوع کانال کولر آبی در تهران موجه نیست

به گزارش بازار، مجید فارمد درباره گرایش بسیاری از مشترکان داخلی به سمت کولر و داکت اسپلیت گفت: در شرایط فعلی تفاوت زیادی بین قیمت تمام شده برق و قیمت پرداختی مصرف کنندگان داخلی به ویژه در مناطق گرمسیر وجود دارد. کشور، و اساساً نسبت هزینه برق در بودجه خانواده اندک است. بنابراین حساسیت لازم […]

به گزارش بازار، مجید فارمد درباره گرایش بسیاری از مشترکان داخلی به سمت کولر و داکت اسپلیت گفت: در شرایط فعلی تفاوت زیادی بین قیمت تمام شده برق و قیمت پرداختی مصرف کنندگان داخلی به ویژه در مناطق گرمسیر وجود دارد. کشور، و اساساً نسبت هزینه برق در بودجه خانواده اندک است. بنابراین حساسیت لازم برای مدیریت مصرف برق تجهیزات برودتی در مصرف کننده ایجاد نمی شود.

وی در رابطه با تغییر دمای آسایش در اذهان شهروندان و نقش آن در استفاده نامتعارف از کولر گفت: علاوه بر تفاوت قابل توجه هزینه برق با قیمت پرداختی مصرف کنندگان برق خانگی، تغییر همچنین به دمای آسایش در ذهن شهروندان افزوده شده است، به طوری که به جای تنظیم دمای تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب روی دمای راحت (25 درجه)، می بینیم که تهویه مطبوع روی دمای راحت تنظیم می شود. دمای 18 درجه یا کمتر و این در حالی است که هر درجه کاهش دمای کولر گازی منجر به افزایش 3 تا 5 درصدی میزان برق مصرفی می شود.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر روی آوردن مصرف کنندگان به یخچال های پرتابل بی کیفیت را عامل اصلی افزایش مصرف برق عنوان کرد و افزود: ورود تجهیزات برودتی ناکارآمد و نامناسب در قالب قاچاق منجر به این شده است که مصرف کنندگان در این زمینه اقدام کنند. با توجه به هزینه های بالای خرید یخچال های استاندارد و قیمت ارزان برق، به خرید چنین تجهیزات ناکارآمدی روی می آورند.

وی با انتقاد از سازندگانی که کانال های خنک کننده آب را از ساختمان ها حذف می کنند، ادامه داد: مشکل مهم دیگر این است که در مناطقی که نیازی به استفاده از کولر نیست، می توان با کولر آبی که مصرف برق بسیار کمتری دارد، به دمای مطلوبی رسید. یعنی سازندگان منازل به جای کولر از کولر یا داکت اسپلیت استفاده می کنند، بنابراین فضای مورد نیاز برای کانال های کولر آبی حذف شده و مساحت قابل استفاده ساختمان کمی افزایش می یابد.

با اشاره به اینکه در مناطق معتدل مانند تهران و مناطق گرم و خشک مانند یزد می توان از چیلرهای آبی کم مصرف و پربازده کاملا جدید استفاده کرد و استفاده از کولر و سایر سیستم های سرمایشی مشابه مجاز نمی باشد. وی گفت: استفاده از کولرهای استاندارد و پربازده تنها برای مناطق گرم و مرطوب مانند مناطق ساحلی کشور توجیه می شود و در این مناطق لازم است این سیستم های خنک کننده در دمای مناسب پیکربندی شوند. از 25 درجه درجه سانتیگراد

وی در این خصوص افزود: در ساخت و سازهای جدید مسکن مسکونی مانند نهضت ملی مسکن و همچنین در زمان نوسازی مسکن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به ویژه در خصوص عایق بندی حرارتی بیرونی ساختمان اعمال می شود. لایه برای رفع مغایرت، ساختمان و استفاده از پنجره های دوجداره استاندارد باید در نظر گرفته شود. برق در تابستان و گاز در زمستان کمک می کند.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه در مناطق ساحلی نیز بر جایگزینی یخچال های پنجره ای فرسوده با یخچال های گازی با راندمان بالا تاکید شده است، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که این اقدام باعث می شود حداکثر مصرف 1.5 کیلووات برای هر یخچال تعویض شود. . همچنین با توجه به استفاده طولانی مدت از کولر گازی در مناطق گرم و مرطوب، این اقدام به معنای صرفه جویی سالانه 7000 کیلووات ساعت در مصرف برق برای هر کولر گازی تعویض شده و به دنبال آن کاهش مصرف گاز و سایر سوخت های فسیلی خواهد بود. . سوخت در نیروگاه و پیامدهای زیست محیطی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به روش های دیگر صرفه جویی در مصرف برق از طریق کولر گازی اشاره کرد: تنظیم دمای کولرها در دمای راحت (25 درجه یا بیشتر)، نصب و نگهداری صحیح کولر گازی که باعث افزایش راندمان آن می شود. و تعویض منظم و تمیز کردن فیلترها نیز می تواند مصرف برق را بین 5 تا 15 درصد کاهش دهد.

فارمد در پایان سخنان خود درباره اقداماتی که می تواند در افزایش راندمان بخش سیستم های خنک کننده موثر باشد، افزود: وجود تجهیزات سرمایشی استاندارد در بازار مصرف، جلوگیری از ورود تجهیزات سرمایشی غیراستاندارد به کشور. . ، الزام رعایت ماده 19 مقررات ملی ساختمان. در ساخت و سازهای جدید علاوه بر تامین پیش نیازهای لازم برای نصب برچسب انرژی ساختمان، به مدیریت مصرف انرژی در زمینه سیستم های برودتی به ویژه کولر گازی کمک می کند. و باید به آن توجه ویژه ای شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=204905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.