افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

اندازه گیری گاز معدن چیست؟ – پایگاه خبری نبض صنعت

  • کد خبر : 374216
اندازه گیری گاز معدن چیست؟ – پایگاه خبری نبض صنعت

آلارم معدن زغال سنگ کنتورهای گاز در ایران در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه گیری گاز به ویژه در صنایعی که احتمال گازهای خطرناک زیاد وجود دارد اهمیت پیدا می کند. این دستگاه ها برای اندازه گیری و کنترل غلظت گازهای مختلف در محیط های کاری استفاده می شوند و نقش […]

آلارم معدن زغال سنگ

کنتورهای گاز در ایران در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه گیری گاز به ویژه در صنایعی که احتمال گازهای خطرناک زیاد وجود دارد اهمیت پیدا می کند. این دستگاه ها برای اندازه گیری و کنترل غلظت گازهای مختلف در محیط های کاری استفاده می شوند و نقش حیاتی در ایمنی و سلامت کارکنان دارند.

در معادن به ویژه معادن زغال سنگ گازهایی مانند متان و مونوکسید کربن وجود دارد که برای جلوگیری از بروز حوادث باید دائماً نظارت شود. معادنی که در آنها گاز زغال سنگ از لایه ها به داخل حفاری معدنی رها می شود، معادن گاز نامیده می شوند. در این معادن ذرات ریز زغال سنگ مستعد انفجار بوده و در اثر استخراج به صورت گرد و غبار در فضای معدن پخش می شوند.

در معادن زغال سنگ، زمانی که کارگران شروع به کار می کنند، گاز متان متصاعد می شود. این گاز به طور طبیعی در درزهای زغال سنگ وجود دارد و بنابراین باید تهویه کافی برای حذف آن وجود داشته باشد. لازم است فرآیند اندازه گیری گاز انجام شود تا بتوان مقدار گاز موجود را اندازه گیری کرد تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود. اگر گاز متان به نسبت معینی با هوا مخلوط شود، حالت انفجاری پیدا می کند و عدم انجام به موقع اندازه گیری گاز و فرآیند گاززدایی و عدم تهویه ممکن است یکی از علل انفجار باشد.

نیاز به پایش مستمر گاز در معادن زغال سنگ

طبق ماده 358 آیین نامه ایمنی معادن، دستگاه های گازسنج و دستگاه های اندازه گیری پروفیل هوا باید طبق دستورالعمل یا دستورالعمل سازنده که به تایید مدیر ایمنی یا مسئول فنی معدن رسیده باشد، توسط افراد آموزش دیده بازدید و بررسی شود. .

همچنین در ماده 386 این آیین نامه تاکید شده است که مأموران پیشبرد و استخراج در کلیه معادن زغال سنگ باید مجهز به کنتور گاز بوده و در ابتدا و انتهای شیفت کاری میزان گاز زغال سنگ را اندازه گیری و به ناظر معدن گزارش دهند.

در ماده 387 نیز آمده است که دستگاه های مکانیزه استخراج زغال سنگ باید مجهز به سنسورهای تشخیص مداوم گاز زغال سنگ بوده و بیش از 25/1 درصد گاز زغال سنگ را بطور خودکار خاموش کنند.

طبق ماده 392 ماموران گازسنج باید قبل از شروع هر شیفت به محل کار مراجعه کرده و از کارگاه ها و اماکن مشکوک بازدید کنند و با استفاده از کنتور گاز، درصد گاز زغال سنگ را اندازه گیری کنند.

سیستم تهویه باید قادر به حذف گاز باشد.

در همین زمینه سعیدصدر منصوری، کارشناس ایمنی صنعتی و معدنی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، توضیح داد: این حادثه به گونه ای رخ داد که به طور ناگهانی گاز متان به قسمت جلوی سینه معدن نشت کرد. و در طبقات میانی آن منفجر شده است دلیل همه حوادث معدنی ما در شرق کشور است که همیشه با خطر انفجار گاز متان همراه است. سیستم تهویه که باید به گونه ای هوشمند طراحی شده باشد که در هنگام ورود و نشت گاز به محیط، فوراً گاز را مکیده و خارج کند و همچنین هشدار دهد “اگر گاز در جهت مخالف حرکت کند، مقصد را به طریق دیگری تعیین می کند.”

این کارشناس ایمنی معدن و صنعت به مسئولان گفت: مسئولان مربوطه باید تکلیف خود را روشن کنند و در صورت مشاهده مشکل در محدودیت ورود ماشین آلات، قبل از هر کاری این محدودیت ابزار برطرف شود. ما به هیچ قیمتی تولید نمی کنیم. اگر محدودیت هایی مانند تحریم وجود دارد، بر اساس همین محدودیت ها کار کنید نه با هدف کسب سود. حرف ما این است که ایمنی باید رکن اصلی کار باشد. برای انجام این کار، در صورت نیاز به استخراج گاز متان یا تخلیه آن با ابزارهای پیشرفته تهویه مطبوع، برای ادامه پروژه این کار را انجام دهید. وگرنه کار باید بسته شود!»

همچنین رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه مدیریت بحران که پس از انفجار در معدن طبس برگزار شد، گفت: بر اساس شواهد موجود، انباشت گاز و انفجار در این نوع معادن به طور معمول اتفاق می افتد، اما ظاهرا این معدن حداقل و استانداردهای ایمنی را برآورده نکرده است تا گاز مونوکسید کربن از بلوک C به بلوک B برسد، اما بازرسی انجام نشده است.

این اظهارات نشان می دهد که مشکلات جدی در مدیریت این معدن وجود دارد و باید ابعاد این حادثه به دقت بررسی شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.