افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

انتقاد مهمانپرست از اصرار تندروها بر ساخت «بمب هسته‌ای»؛ خدا میدونه نیتشون چیه/عمد یا ناخواسته به منافع ملی لطمه میزنن

  • کد خبر : 400620
انتقاد مهمانپرست از اصرار تندروها بر ساخت «بمب هسته‌ای»؛ خدا میدونه نیتشون چیه/عمد یا ناخواسته به منافع ملی لطمه میزنن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیپلماسی هماهنگ دولت و مجلس نکته ای است که رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ارتباط با سفرهای سران قوای مجریه و مقننه و همچنین وزیر. روابط خارجی به کشورهای منطقه در هفته های اخیر. وی در گفت وگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشته، همچنین خاطرنشان می کند که […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیپلماسی هماهنگ دولت و مجلس نکته ای است که رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ارتباط با سفرهای سران قوای مجریه و مقننه و همچنین وزیر. روابط خارجی به کشورهای منطقه در هفته های اخیر.

وی در گفت وگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشته، همچنین خاطرنشان می کند که این هماهنگی بین نیروها بی سابقه است و بهتر است از ابزارهای دیگر در دیپلماسی استفاده شود.

عدم توجه به منافع ملی نیز نکته ای است که ماهان پروست در مورد اصرار تندروها بر ساخت بمب اتم مطرح می کند و می گوید که تندروها طرفداران این اقدام هستند. وی همچنین توصیه می کند که از رهبری جلو نروند و عقب نمانند زیرا پیروی از رهبری اصل حکومت داری است.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با رامین ماهان پرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه می خوانید:

***

* آقای بیمارستان گردان! همزمان با افزایش تنش بین اسرائیل، ایران و حزب الله، شاهد سفر مقامات دولتی و پارلمانی به لبنان بودیم. به نظر شما تا چه اندازه لازم است که دیپلماسی پارلمانی همسو با دیپلماسی دولتی باشد؟

یکی از ابزارهایی که در دنیای سیاست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، ابزار دیپلماسی عمومی است. دیپلماسی عمومی یعنی استفاده از همه ظرفیت های غیردولتی برای رسیدن به هدفی که دیپلماسی رسمی ما دنبال می کند. یکی از این قابلیت ها، دیپلماسی پارلمانی است.

وقتی نمایندگان یک ملت برای رسیدن به نقطه نظرات مشترک با سایر کشورها فعال می شوند و از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند، این می تواند زمینه خوبی برای تقویت سیاست های رسمی و دولتی ما باشد و راحت تر به نتیجه برسیم.

متأسفانه شاید کمتر شاهد استفاده از ظرفیت های بالای پارلمانی خود در بحث سیاست خارجی بودیم. از این رو رئیس مجلس در چنین برهه حساسی سفر خود را آغاز می کند و تلاش می کند موضوع مهم منطقه را در دستور کار خود قرار دهد تا برنامه های مفید برای کشور و تامین منافع ملی ما را تکمیل کند.

تقسیم کار دیپلماتیک بین قالیبافان و پزشکان

* با توجه به نکاتی که در خصوص فواید هماهنگی دولت و مجلس در دیپلماسی مطرح کردید، به نظر شما هماهنگی لازم بین پزشکان و قالیبافان در این زمینه وجود دارد؟

به نظر می رسد یکی از نقاط درخشان تاریخ روابط خارجی ما که در شرایط حساس و سرنوشت ساز رخ می دهد، اقدامات کنونی مسئولان است. زمانی که رژیم صهیونیستی آشکارا و آشکارا جنایات خود را با حمایت کشورهای غربی و آمریکا دنبال می‌کند و تهدید می‌کند و احساس می‌کند که هیچ مانعی در پیش نیست، شاهد اتفاقات بسیار مهمی در کشور بودیم و توانستیم عملاً تمام نقشه‌های رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کنیم. رژیم صهیونیستی

اگر رهبر به عنوان رکن و خیمه اصلی انقلاب و نظام با سخنان خود و با حضور خود در نماز جمعه که محل تهدید دشمنان بود و منجر به بیداری شد، روحیه جبهه مقاومت را تقویت کرد. او با جمع آوری میلیون ها نفر، یک رویارویی کاملا هوشمندانه را در برابر تهدیدات و جنگ روانی دشمنان آغاز کرد.

در عین حال دیدیم که وزیر امور خارجه در سفر به لبنان و سوریه، سفر رئیس جمهور به قطر و سپس سفر رئیس قوه مقننه به لبنان و ژنو، همه این موارد نشان می دهد که هماهنگی در بالاترین سطح از آنجایی که وزیر امور خارجه مواضع و تاکیدات، توصیه ها و هشدارهای لازم را در خصوص توطئه های رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف ابلاغ می کند، تقسیم کار خوبی در حال شکل گیری و در بعد رسمی روابط خارجی است.

از سوی دیگر خود رئیس جمهور برای توسعه روابط با همسایگان و ملاحظاتی که همه باید برای حفظ ثبات و امنیت منطقه داشته باشند به کشورهای مختلف سفر می کنند و از سوی دیگر ظرفیت دیپلماسی پارلمانی است که نمایندگان یک ملت به عنوان یک قدرت در کشور نیز سعی می کنند این اطلاعات را به همتایان خود برسانند.

خلاصه اینکه به نظر می رسد این هماهنگی بسیار خوب عمل می کند، گسترده است و می توان از ابزارهای دیگری مانند دیپلماسی فرهنگی استفاده کرد. مجموعه این اقدامات می تواند اقتدار بدهد و به نقطه قوت سیاست خارجی ما تبدیل شود.

*در حالی که شاهد هماهنگی روسای قوای مجریه و مقننه در بحث دیپلماسی عمومی هستیم، از سوی دیگر برخی از نمایندگان خواستار تغییر دکترین هسته ای و در نتیجه ساخت بمب اتمی شدند که تا چه حد چنین شد. آیا فضای بین المللی می تواند علیه ایران باشد؟

کسانی که رویکرد افراطی دارند و به عنوان تندرو شناخته می شوند، خواسته یا ناخواسته به منافع ملی آسیب می زنند، زیرا در حوزه منافع ملی باید همه جوانب را با دقت دنبال کنیم و اجازه ندهیم تحت تأثیر احساسات و احساساتی قرار بگیریم که فاقد درک واقعی هستند. . ، تصمیم گیری و اقداماتی که ممکن است عواقب منفی برای ما داشته باشد و یا حتی فکر کنیم فضای فشاری ایجاد می کنیم که مقامات ارشد را مجبور به تصمیم گیری کنیم، هیچ یک از این موارد منطبق بر منافع ملی نیست. و افرادی که این کار را می کنند کار را انجام می دهند یا به دلیل سهل انگاری و بی اطلاعی از شرایط به این کارها ادامه می دهند یا با همه توضیحاتی که داده شده به اصرار ادامه می دهند، انسان شک دارد که اصرار به لطمه زدن به منافع ملی دارند.

رهبران تندرو هدف سخنان رهبران در مورد عدم اقدام عجولانه قرار گرفتند.

من معتقدم عبارتی که رهبری در نماز جمعه نصر اعلام کردند فوق العاده مهم است و مخاطب اصلی آن همین جریان داخلی است. وی گفت در پاسخ و اقدامی که باید انجام دهیم تعلل نمی کنیم و عجولانه عمل نمی کنیم. اینکه ما عجولانه عمل نکنیم اهمیت بسیار بالایی دارد. ما باید با احتیاط عمل کنیم زیرا موضوع مانند یک بازی فوق العاده حساس شطرنج است. حرکات و کلمات باید به دقت مورد توجه قرار گیرد و مواضع بعدی کاملاً هماهنگ و برنامه ریزی شود. خارج از این قانون رفتار کنید یا سعی کنید فضا را برای موقعیتی که در نظر گرفته نشده است آماده کنید. راه را اشتباه می روند.

خدا می داند که افراطیون وقتی بر ساخت بمب اتم اصرار دارند، چه قصدی دارند.

با توجه به اینکه رهبری فتوای حرام بودن بمب اتمی دارند، آیا این اصرار تندروها بر ساخت بمب هسته ای به معنای غلبه بر رهبری است؟

خدا می داند که نیت آنها چیست، اما کسانی که مدعی اطاعت از ولایت هستند و ولایت را اولویت اول خود اعلام می کنند، باید در نظر داشته باشند که اطاعت از رهبری به این معناست که هیچکس از رهبری عقب نماند یا جلوتر از رهبری نرود. هر چه باشد. این موارد متناقض است و نشان می دهد که پایبندی به ولایت وجود ندارد یا بسیار ضعیف است. همه دوستان و علاقمندان به کشور باید مطمئن باشند که بیشترین اهمیت را به وضعیت کشور و مردم آن دارد رهبری است که با درک و اقتدار و تسلط بر همه امور نظارت می کند و اقدامات لازم را اتخاذ می کند. آنهایی که سعی می کنند از رهبران پیشی بگیرند یا کسانی که عقب نشینی می کنند و از خود فاصله می گیرند، هر دو گروه در جهتی خلاف منافع ملی حرکت می کنند.

27211

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=400620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.