افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

انتقاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از نماینده مجلس/همسویی های سیاسی برخی نمایندگان مجلس باعث شده است که گروهی اصل نظام و حکومت دینی را زیر سوال ببرند.

  • کد خبر : 406403
انتقاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از نماینده مجلس/همسویی های سیاسی برخی نمایندگان مجلس باعث شده است که گروهی اصل نظام و حکومت دینی را زیر سوال ببرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مازنی نماینده شورای اسلامی ایران در یادداشتی با عنوان «از حکومت اسلامی تا جمهوری اسلامی» در روزنامه اعتماد نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام سال ها بعد در طرح بازنگری قانون اساسی مطرح و در قانون اساسی دوم در قالب اصل یکصد و دوازدهم با ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی و […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مازنی نماینده شورای اسلامی ایران در یادداشتی با عنوان «از حکومت اسلامی تا جمهوری اسلامی» در روزنامه اعتماد نوشت:

مجمع تشخیص مصلحت نظام سال ها بعد در طرح بازنگری قانون اساسی مطرح و در قانون اساسی دوم در قالب اصل یکصد و دوازدهم با ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی و کمک به رهبری برای حل مشکلات نظام به تصویب رسید. که با روش های معمولی قابل حل نیست به توابع آن اضافه شد. نتیجه تدبیر حکیمانه امام تصویری از نظام ارائه کرد که در اداره کشور و حل مشکلات مردم بن بست وجود ندارد. آن روزها اعضای شورای نگهبان که مصوبه ای ضد شرعی در شورای نگهبان در نظر گرفتند. وی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به همین مصوبه رأی موافق داد و رأی مخالف داد. اما در سال‌های اخیر چنین تصویری از رفتار کارگزاران نظام به جامعه ارائه نمی‌شود و در مواردی این شبهه ایجاد شده است که نه تنها از بن‌بست خارج نمی‌شود، بلکه خود ساختار به یک ساختار تبدیل شده است. بن بست

نمونه ای که شخصا شاهد آن بوده ام، رفتار هیئت نظارت بر سیاست های کلی نظام در خصوص طرح مدیریت و نظارت صدا و سیما است که کاملا غیرکارشناسی و سیاسی است و همچنین صف بندی های سیاسی برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح مدیریت و نظارت صدا و سیما. FATF و لوایح مشابه به گونه ای که مانع از حل شود. مشکلات نظام و زندگی مردم بن بست ایجاد کرده و گروهی را نسبت به مبانی نظام و قانون اساسی و حکومت دینی دچار مشکل کرده است. در این زمینه، اظهارات آقای پورمحمدی در مناظره انتخاباتی و مواضع برخی از اعضای مجمع بیش از آنکه حس تعامل برای خروج از بن بست را ایجاد کند، حس تقابل و گروگان گیری سیاسی را برمی انگیزد. در این مورد امام خمینی (ره) مدام به مسئولان نظام گوشزد می کردند که بخشی از متن فرمان در خصوص ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، دلیل بر دغدغه این امام است.

آنجایی که می فرمایند: «آقایان توجه داشته باشند که شایستگی نظام یکی از مسائل مهمی است که غفلت از آن گاه موجب شکست اسلام عزیز می شود، امروز جهان اسلام نظام جمهوری اسلامی ایران را چنین می داند. تصویری از راه حل مشکلات آن، مطلوبیت نظام و مردم یکی از مسائل مهمی است که مقاومت در برابر آن می تواند اسلام پابرهنه سرزمین را در زمان های دور و نزدیک به چالش بکشد و اسلام مستکبر و مستکبر آمریکایی پیروز شود. با حمایت میلیاردها دلاری نمایندگان داخلی و خارجی آنها از خداوند متعال می خواهم که آقایان را در این مرحله حساس یاری کند.

البته در این سالها شاهد اقدامات مسئولانه و تاثیر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بودیم که یکی از مواردی بود که حل مشکل عضویت هفتاد نیکنام از هموطنان زرتشتی ساکن یزد در تالار شهر در آن زمان که نماینده مردم شریف تهران در شورای اسلامی بودم، در یادداشتی خطاب به مسئولان نظام گفتم: «پرونده مربوط به حقوق اقلیت ها و عضویت نیکنام هفتم در شهر بود. شورای شهر یزد روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام است تصمیمی که در گذشته در خصوص پرونده نیکنام گرفته شد نوعی توهین به نظام جمهوری اسلامی و مذهب تشیع است.

اکنون چشم و گوش بسیاری به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این مجلس با تدبیر حکیمانه امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی می تواند ظرفیت و کارآمدی نظام را برای خروج از بن بست ها نشان دهد. در گذشته بارها دیده شده است که اعضای شورای نگهبان به موضوعی رای مثبت و منفی داده اند اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر مصلحت رای متفاوتی داده اند. به نظر می رسد فرصتی دیگر برای اعضای محترم این شورا فراهم شده است تا در این راه اقدام کنند. چشمان بسیاری به دکتر لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دوخته شده است تا از مجلس در رابطه با پرونده مذکور دفاع کند. گفته می شود دکتر روحانی در جلسات مجامع شرکت نمی کند در حالی که این جلسه فرصتی برای حمایت از حقوق و وعده های شهروندان است. در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، چشم ها به آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجلس دوخته شده است تا ببینند چگونه با رهنمودهای مقام معظم رهبری از بن بست خارج شد و امید به آینده را در جامعه ایران زنده کرد. (5 مه 2017)

و در نتیجه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه 9 تیرماه عضویت نیکنام هفتم در شورای شهر یزد را تصویب کرد. امروزه گره های زیادی در زندگی مردم پدیدار شده است که گره گشایی آن نیازمند برنامه ریزی کارگزاران نظام از جمله اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است چرا که در بسیاری از موارد مشکلات مربوط به اداره کشور بیشتر رفتاری است تا ساختاری. . و می‌توانیم و با همدلی و اعتماد به نظر کارشناسان هشیار، فارغ از جناح‌گرایی، بن‌بست‌ها را شکسته و کارآمدی نظام را در حل مشکلات در عمل نشان دهیم.

29218

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=406403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.