افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

انتشار و به حداقل رساندن حمله پاکستان.

  • کد خبر : 183698

آفتاب نیوز: رضا غبیشاوی نوشت: پوشش خبری حمله هوایی ارتش پاکستان به خاک ایران ناقص و در قالب تکنیک زوم انجام شد. 1. مهمترین خبر روز پنجشنبه حمله هوایی ارتش پاکستان به خاک ایران بود که بامداد رخ داد. اما خبر روز پنجشنبه چهاردهم صداوسیما ارزش این خبر را نادیده گرفته و حداقلی به آن […]

آفتاب نیوز:

رضا غبیشاوی نوشت: پوشش خبری حمله هوایی ارتش پاکستان به خاک ایران ناقص و در قالب تکنیک زوم انجام شد.

1. مهمترین خبر روز پنجشنبه حمله هوایی ارتش پاکستان به خاک ایران بود که بامداد رخ داد. اما خبر روز پنجشنبه چهاردهم صداوسیما ارزش این خبر را نادیده گرفته و حداقلی به آن پرداخته است.

خبر 14 حتی در تیتر خبر حمله پاکستان به خاک ایران را منتشر نکرد. در خبر مشروح، با تاخیر زیاد و در دقیقه 30، پس از انتشار خبر سفر استانی و سخنرانی رئیس جمهور در فیروزکوه، رزمایش دفاعی ایران در جنوب، جنگ اسرائیل در غزه و حضور وزیر امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان، در داووس سوئیس، اما همه این اخبار اولویت و ارزش خبری کمتری نسبت به خبر حمله پاکستان دارد.

این خبر باید ابتدا و به تفصیل پخش می شد اما نشد و در اولویت پنجم خبر پخش شد. این مشکل نادیده گرفتن ارزش این خبر تقریباً در اکثر قسمت های خبری تفصیلی صداوسیما در روز پنجشنبه رخ داد. لازم به ذکر است که در برخی از بخش های خبری صبح جمعه چیزی پخش نشد.

2. خبر 14 خبر حمله پاکستان را به صورت مستقیم پخش نکرد و فقط واکنش ها را پخش کرد و غیر مستقیم به آن پرداخت. یعنی به جای رساندن اصل خبر حمله هوایی پاکستان به ایران، واکنش ها را منتشر کرد. ابتدا واکنش وزارت امور خارجه ایران، سپس احضار کاردار پاکستان به وزارت امور خارجه ایران و بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان و در نهایت مصاحبه با مقام مسئول (معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان) اما از واقعیت خبری نبود.

اگر چه باید ابتدا اصل خبر (حمله هوایی ارتش پاکستان به چند منطقه جنوب شرق ایران) منتشر می شد و سپس واکنش ها مطرح می شد.

در این شکل از گزارش، مخاطب باید فقط از روی پیشینه و سوابق خبر حدس بزند که چه اتفاقی افتاده و ماجرای اصلی چه بوده است. این روش معمول پخش برای فرار از گزارش مستقیم است.

ضمنا خبری از انتشار گزارش و ارائه جزئیات نبود… حمله دقیقا کجا بوده؟ محل سقوط هواپیما در ایران کجاست؟ کجای نقشه است؟ دیگر جایی برای انتشار اخباری مانند بیانیه ارتش پاکستان و واکنش های بین المللی مانند اعلام تمایل چین برای میانجی گری باقی نمانده بود.

3. مجری شبکه خبر 14 بدون ذکر منبع اعلام کرد که «هدف از این حمله مبارزه با گروه تروریستی پاکستان بوده است». سوال اینجاست که صداوسیما از کجا چنین چیزی را می داند؟ منبع این اطلاعات کجاست؟ اگر طرف پاکستانی است چرا منبع را ذکر نمی کنید؟ اگر یک منبع ایرانی گفته یا خبرنگار صداوسیما چنین چیزی را کشف و تایید می کند، چرا به وضوح اعلام نمی شود؟ این گفته از طرف پاکستانی است و بهتر بود در خبرها ذکر می کردند: به گفته طرف پاکستانی هدف از این حمله…

به ویژه زمانی که معاون استاندار سیستان و بلوچستان هدف قرار گرفتن مرکز تروریستی را تکذیب کرد و گفت که چند کودک پاکستانی کشته شده اند.

مقامات دیگر آنها را غیر ایرانی توصیف کردند. خبرنگار رادیو که در محل حضور داشت، توانست بررسی کند که آیا آنها ایرانی بدون شناسنامه هستند یا پاکستانی.

4. چرا خبرنگار صداوسیما با وجود گذشت 9 ساعت از حمله پاکستان به محل حمله نرفت؟ و گزارش تصویری از صحنه تهیه و پخش نکردید؟ تا مردم بتوانند منطقه مورد حمله، از جمله فاصله تا مرز با پاکستان، قربانیان را بشناسند. گزارشگر رادیو توانست به منطقه سفر کند تا با شاهدان صحبت کند و فیلمی با جزئیات و با کیفیت بالا از محل تیراندازی مخابره کند. مشخص نیست چرا با وجود حضور دفتر صدا و سیما در زاهدان، گزارش ویژه صحنه حادثه پخش نشد و به جای آن فیلم های بی کیفیت از موبایل پخش شد.

صداوسیما در مرز لبنان و اسرائیل و در داخل منطقه غزه خبرنگار دارد تا جزئیات درگیری در این مناطق را به صورت زنده پخش کند اما از خبرنگار صداوسیما در سیستان و بلوچستان و منطقه مورد حمله و تهاجم برای پاکستان خبری نیست.

5. شبکه خبر در زیرنویس خود نوشت: حمله صبح امروز پاکستان. این گفته نادرست است. زمانی که دولت و ارتش پاکستان مسئولیت این حملات را بر عهده می گیرند، به «حملات پاکستان» تبدیل می شوند.
«حمله از طرف پاکستان» به این معناست که طرف‌هایی غیر از دولت (مثلاً گروهی) از خاک این کشور به سوی ایران تیراندازی کرده‌اند و یا از خاک پاکستان به خاک پاکستان حمله ناشناخته‌ای انجام شده است. ایران . .

در زیرنویس شبکه خبر آمده است: حمله صبح امروز از طرف پاکستانی.

6. خبر با کوچک سازی و بزرگ نمایی رسانه ها کوچک و بزرگ نمی شود، بلکه رسانه تنها جایگاه خود را در اطلاع رسانی تضعیف می کند.

صداوسیما با گزارش ناقص یک حادثه ارزشمند، برای هزارمین بار به مخاطبان تاکید می کند که مکان مناسبی برای دریافت اخبار و اطلاعات نیست و بهتر است از سایر رسانه های تصویری رجوع کنند.

صداوسیما با پول مردم ایران فعالیت می کند و قرار است اطلاعات واقعی، صحیح، دقیق و کامل را ارائه دهد. این بی انصافی است که مردم ایران هزینه فعالیت صدا و سیما را بپردازند و با اطلاعات ناقص و معیوب آنها مواجه شوند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=183698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.