افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
1

امیرعبداللهیان: هیچ کپسول اکسیژن نمی تواند نتانیاهو را زنده کند

  • کد خبر : 183273
امیرعبداللهیان: هیچ کپسول اکسیژن نمی تواند نتانیاهو را زنده کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که هفته گذشته به داووس سوئیس سفر کرده و در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بود نیز گفت وگویی با شبکه سی ان بی سی داشت. * رفتار مسئولانه یمنی ها. این روزنامه نگار مدعی شد که مردم در مجمع جهانی اقتصاد […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که هفته گذشته به داووس سوئیس سفر کرده و در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بود نیز گفت وگویی با شبکه سی ان بی سی داشت.

* رفتار مسئولانه یمنی ها.

این روزنامه نگار مدعی شد که مردم در مجمع جهانی اقتصاد در داووس می گویند شما نباید اینجا باشید، به خصوص پس از حمله حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ و همچنین حملات اخیر ایران به کردستان عراق و سوریه، نظر شما چیست؟ امیر عبداللهیان پاسخ داد. : ابتدا باید بگویم که دولت نجات ملی یمن سال هاست در بیشتر مناطق یمن و در پایتخت (صنعا) مستقر بوده و یکی از طرفین مذاکرات بوده است. با دولت عربستان سعودی در ماه های اخیر. بر اساس اطلاعات ما، آنها در مراحل پایانی دستیابی به توافقی پایدار با عربستان هستند. بنابراین در ابعاد مختلف شاهد رفتار مسئولانه یمنی‌ها هستیم و در راستای این رویکرد مسئولانه از نسل‌کشی‌هایی که در غزه رخ می‌دهد منزجر شده‌اند و به همین دلیل کشتی‌هایی که از دریای سرخ به سمت غزه در حال حرکت بودند را متوقف کردند. بنادر اسرائیل

وی افزود: این تصمیم برای آنها گرفته شد اما بارها از آنها شنیده ایم که به آزادی کشتیرانی و کشتیرانی پایبند هستند. اما وقتی می گویید برخی معتقدند که نباید در داووس باشد، پاسخ من این است که آن دسته از احزابی که از نسل کشی غزه در 100 روز گذشته حمایت کردند و باعث کشته شدن 24000 غیرنظامی از جمله بیش از 18000 کودک و زن شدند. در داووس جایی باشم که ندارم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اقدام مسئولانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم و ​​دفاع از خود بوده است، افزود: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می گذاریم. ما بهترین روابط را با عراق و پاکستان داریم. اما در مورد تامین امنیت ملی ایران، نباید از خود راضی باشیم.

* مبارزه با تروریسم و ​​تضمین امنیت ملی کشورها قابل تردید و تأخیر نیست

این روزنامه نگار تصریح کرد که نخست وزیر عراق حملات اخیر را نمونه بارز تجاوز توصیف کرد. وی خطاب به امیر عبداللهیان گفت: شما می گویید این اقدامات در راستای امنیت ملی بوده است. درسته؟ وی گفت: ما با عراق روابط بسیار ممتازی داریم. روابط ما در ابعاد مختلف توسعه یافته و عمیق تر شده است. اما موضوع مبارزه با تروریسم و ​​تامین امنیت ملی کشورها قابل تردید و تاخیر نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مقامات عراقی به خوبی می دانند که ایران امنیت آن کشور را امنیت خود می داند و تروریست ها دشمن مشترک مردم و دولت های ایران و عراق هستند.

* یمن و سایر کشورها و مناطق منطقه از ایران دستور و دستورالعملی دریافت نمی کنند.

این روزنامه نگار تصریح کرد که «به ویژه در رابطه با حملاتی که در دریای سرخ شاهد بودیم، سازمان اطلاعات آمریکا می گوید ایران به شورشیان حوثی در حمله به کشتی ها کمک کرده است». او می گوید که ایران عمیقا در طراحی این حملات نقش داشته است.» وی از امیرعبداللهیان پرسید که چه پاسخی دارید؟، گفت: ما همیشه نقش مثبتی در توسعه منطقه داشته ایم، در سال های اخیر این ایران بود که به کمک مردم و دولت سوریه و عراق آمد و در مبارزه با داعش به آنها کمک کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما خون بهترین مستشاران نظامی خود را برای کمک به مردم و نیروهای مسلح عراق و سوریه تقدیم کرده ایم. اما در رابطه با آنچه اکنون در دریای سرخ می گذرد، باید به منشأ و ریشه مشکل توجه کرد. ما نباید فقط روی یک تکه از این پازل تمرکز کنیم: دریای سرخ. اولاً، ما معتقدیم که منشاء این بحران را می توان در نسل کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه جستجو کرد. اگر جلوی این جنایات و نسل کشی گرفته شود، به نظر می رسد منطقاً می توان دامنه جنگ را مهار کرد. ثانیاً مردم یمن و سایر کشورها و مناطق منطقه که از مردم فلسطین به ویژه غزه دفاع می کنند، بر اساس تجربیات و قضاوت های خود عمل می کنند و هیچ دستور و دستوری از ما دریافت نمی کنند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه البته ما آنها را در دفاع از مظلوم فلسطین تحسین می کنیم، خاطرنشان کرد: روشن است که امنیت دریا و آبراه ها برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که خودمان شروع به تجارت و صادرات نفت از طریق دریا کردیم. مسیر اما باید بدانیم و باور داشته باشیم که هر اقدامی برای بی ثبات کردن منطقه ریشه در اسرائیل و نسل کشی آن در غزه دارد. باید جلوی این جنایات گرفته شود و ریشه ای رسیدگی شود.

* حماس هرگز تلاشی برای دخالت ایران در جنگ نکرده است.

خبرنگار CNBC از امیر عبداللهیان پرسید که آیا حماس و حوثی‌ها به طور بالقوه او را به جنگی کشانده‌اند که او نمی‌خواهد بجنگد، و او اظهار داشت: حماس به‌عنوان یک جنبش آزادی‌بخش تصمیم گرفت به‌طور مستقل علیه سرزمین‌های اشغالی عمل کند. در هفته اول عملیات 7 اکتبر، من با رهبر سیاسی حماس در دوحه قطر دیدار کردم و در آن زمان مهمترین موضوعی که در کانون توجه قرار گرفت، چگونگی تسهیل تبادل زنان و اسرای غیرنظامی بود. رهبر سیاسی حماس به من گفت که کاملا آماده است و آزادی زنان و غیرنظامیان و مبادله را می پذیرد، اما در آن لحظه تل آویو فقط به جنگ و نسل کشی فکر می کرد و آمادگی نداشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما حماس را یک جنبش آزادیبخش علیه اشغالگران می دانیم، یادآور شد: آنها برای آزادسازی سرزمین فلسطین از اشغال تلاش می کنند. اما آنها هرگز سعی نکرده اند ایران را وارد جنگ کنند. در عین حال، ما معتقدیم که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جنبش مقاومت ضد اشغالگری نقش مثبتی در حفظ ثبات و صلح در غرب آسیا داشته است.

* مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال خبرنگار که خط قرمز ایران چیست، آیا احتمال درگیری مستقیم با اسرائیل را رد می کنید؟ وی گفت: اولا ما اسرائیل را به رسمیت نشناخته ایم و هرگز آن را به رسمیت نخواهیم شناخت. ثانیاً شاید بهتر باشد پاسخ خود را در این قالب بیان کنید که راه حل مسئله فلسطین چیست. ما معتقدیم که اسرائیل یک رژیم اشغالگر است. مانند وضعیت الجزایر که چندین دهه در اشغال یک کشور غربی بود، اما بالاخره آن اشغال پایان یافت. بنابراین، در مورد فلسطین، اشغال اسرائیل برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: 75 سال اشغال هیچ مشروعیتی برای موجودیت اسرائیل ایجاد نمی کند. ما در حال حاضر یک راه حل سیاسی مبتنی بر رویکرد سیاسی داریم. ما این راه حل را در سازمان ملل ثبت کرده ایم. ما معتقدیم که مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. برگزاری رفراندوم زیر نظر سازمان ملل چطور؟ چه کسانی باید در این همه پرسی شرکت کنند؟ ما به همه ساکنان واقعی فلسطین، اعم از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، هر تصمیمی که خودشان تصمیم بگیرند، احترام خواهیم گذاشت.

* آمریکا و بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو مرتبط کنند

این روزنامه نگار از امیر عبداللهیان پرسید: پیام شما به کاخ سفید و رئیس جمهور جو بایدن و متحدانش مثلاً در انگلستان که می گویند صبرشان با اراذل حوثی تمام شده چیست؟ و او پاسخ داد: ابتدا می‌خواهم به کاخ سفید بگویم که باید به توافق خود با ایران پایبند باشند و به قول‌هایی که به ما داده‌اند عمل کنند. نکته دوم، آمریکا و بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو مرتبط کنند.

وی افزود: همکاری کامل بایدن و کاخ سفید با اراذل و اوباش مانند نتانیاهو در اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه است. پرزیدنت بایدن فوراً به حمایت کامل خود از این نسل کشی فلسطینیان و کشتار بیش از 13500 کودک فلسطینی پایان دهد. نتانیاهو به انتهای تونل (خط) رسیده است و هیچ تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژن نمی تواند او را زنده کند و نجات دهد. اما در طول تاریخ، مقاومت در برابر اشغالگری همیشه مشروع بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما از صلح و امنیت در منطقه بهره مندیم، تصریح کرد: امنیت دریای سرخ، خلیج فارس و آب های بین المللی به نفع ماست.

وی به آمریکا و انگلیس گفت: جنگ غزه را متوقف کنید و اجازه دهید صلح به منطقه ما بازگردد. پاسخ ما به احترامی که سایر کشورها از جمله ایالات متحده نشان می دهند، احترام متقابل است. ما به مردم آمریکا احترام می گذاریم، اما در نهایت می دانیم که یمن و حوثی ها دارای تمدن و فرهنگ بالایی هستند. هزاران سال پیش، زمانی که هیچ کشوری به نام ایالات متحده در نقشه جهان وجود نداشت، یکی از بزرگترین تمدن های بشری در یمن وجود داشت.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=183273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.