افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
5

امکان صدور صورتحساب الکترونیکی با کارتخوان های قدیمی

  • کد خبر : 197708
امکان صدور صورتحساب الکترونیکی با کارتخوان های قدیمی

به گزارش بازار، مهدی محدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع صورتحساب الکترونیکی گفت: با توجه به مکرر ماده 14 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، با توجه به حد نصاب مقرر، این امکان به سازمان امور مالیاتی داده شد تا براساس این سهمیه ها مشخص شود […]

به گزارش بازار، مهدی محدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع صورتحساب الکترونیکی گفت: با توجه به مکرر ماده 14 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، با توجه به حد نصاب مقرر، این امکان به سازمان امور مالیاتی داده شد تا براساس این سهمیه ها مشخص شود چه کسانی از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف هستند و چه کسانی باید طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی صورتحساب الکترونیکی را به سامانه مالیاتی ارسال کنند.

و افزود: قانون خود حد نصاب 25 برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات های مستقیم را تعیین کرده است اما قوانین دیگری در پایان سال 1404 مطرح شده است مثلاً در سال 1402 کسانی که فروش آنها 150 برابر است. نسبت به معافیت ماده 84 (18 میلیارد تومان) موظف به ارسال فاکتورهای نوع یک و دو می باشند.

بنابراین هرکس تا شهریور 1402 خالص فروش کالا و خدمات 18 میلیارد تومانی را رد کرده باشد، موظف است از اول دی ماه 1402 صورتحساب الکترونیکی صادر کند، یعنی اگر خریدار آمده باشد و درخواست فاکتور داشته باشد، اگر مصرف کننده نهایی بوده باشد. ، باید فاکتور نوع دو صادر شود و اگر شخصی قصد استفاده از اعتبار ارزش افزوده را داشته است باید فاکتور نوع یک صادر شود. .

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نصاب در نظر گرفته شده برای سال 1403 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم (14 میلیارد و 400 میلیون تومان) و برای سال 1404 50 برابر در نظر گرفته شده است.

در این مدت اشخاص حقوقی باید در سامانه ثبت نام و صورتحساب الکترونیکی نوع یک و دو صادر کنند. افراد با خالص فروش بالای 18 میلیارد تومان باید فاکتور نوع یک و دو صادر کنند. علاوه بر این موارد، موارد دیگری نیز به این سامانه پیوسته اند.

به عنوان مثال طلافروشان طبق ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده باید در سامانه ثبت نام کرده و فاکتورهای نوع یک و دو را ارائه کنند. علاوه بر این گروه، فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی طبق قانون بودجه 1402 ملزم به صدور فاکتور نوع یک و دو به همراه پزشکان، روانشناسان و مشاوران خانواده هستند.

کدام مؤدیان می توانند به صورت عادی و بدون نیاز به شرکت مورد اعتماد، فاکتور صادر کنند؟
موحدی در خصوص مؤدیانی که می توانند از طریق دستگاه های کارتخوان قدیمی خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند، گفت: کسانی که فروش مقطوع دارند، یعنی کالاهایی را می فروشند که نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسانی دارند (مثلاً همه کالاهایی که می فروشند دارای 9 هستند. % مالیات یا همگی معاف از مالیات هستند) می توانند از امکان استفاده از رسید کارتخوان خود به عنوان فاکتور نوع سه بهره مند شوند و کاری بیش از این انجام ندهند، خواه خالص فروش آنها از 18 میلیارد تومب فراتر رفته باشد یا کمتر.

بنابراین این گروه می توانند از دستگاه POS قدیمی خود برای صدور فاکتور استفاده کنند. اما نکته اینجاست که این رسید دیگر اعتباری برای مالیات بر ارزش افزوده ندارد. یعنی اگر شخصی خریدی انجام دهد و بخواهد اعتبار مالیاتی دریافت کند باید فاکتور الکترونیکی نوع یک برای او صادر شود.

وی تاکید کرد: شرکت مورد اعتماد نیازی به صدور فاکتور نوع سه ندارد و فقط رسید دستگاه POS به صورت فاکتور ثبت می شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از دستگاه های اندرویدی و اینکه کدام مودیان می توانند از این دستگاه ها استفاده کنند، گفت: مشکل دستگاه های اندرویدی این است که این دستگاه ها می توانند فاکتور نوع یک و دو صادر کنند. در حال حاضر شرکت های معتبر برای افرادی که نیاز به صدور فاکتور نوع یک و دو دارند و یا می خواهند به صورت داوطلبانه فاکتور نوع یک و دو صادر کنند، کارت خوان اندروید ارائه می کنند.

وی در خصوص هزینه احتمالی تعویض کارت خوان های قدیمی با دستگاه های اندرویدی گفت: این کار هزینه چندانی نخواهد داشت و احتمالا تا 6 میلیون تومان نیز هزینه خواهد داشت، البته برخی شرکت های معتبر این تعویض را به صورت رایگان انجام می دهند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا گروهی از افراد برای اجرای قانون پایانه فروشگاه ها نیاز به حسابدار دارند، گفت: طبق برآورد اولیه ما و امکاناتی مانند اندروید پوز، اپلیکیشن و وب سرویس هایی که توسط شرکت های مورد اعتماد، برای ارائه صورتحساب به سیستم مودیان نیازی به حسابدار نخواهد بود.

علاوه بر این، افراد نیازی به پرداخت هزینه ای برای ارسال فاکتور به سازمان مالیاتی از طریق شرکت های مورد اعتماد ندارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=197708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.