افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 16 October , 2024
1

امروز فیلمسازی آسان شده است/ اگر عاشق هنر باشید پیشرفت خواهید کرد

  • کد خبر : 398569
امروز فیلمسازی آسان شده است/ اگر عاشق هنر باشید پیشرفت خواهید کرد

۲۵ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۱۱:۳۱:۲۳ یکی از قدیمی ترین هنرجویان سینمای جوان: محمد رهروان لاهیجی، یکی از قدیمی ترین سینماگران و عضو انجمن فیلم جوانان ایران، مهمان ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، گفت: زمانی که در جشنواره فیلمی را تماشا می کردم، واقعا از کارم لذت بردم. و […]


۲۵ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۱۱:۳۱:۲۳

یکی از قدیمی ترین هنرجویان سینمای جوان:




محمد رهروان لاهیجی، یکی از قدیمی ترین سینماگران و عضو انجمن فیلم جوانان ایران، مهمان ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، گفت: زمانی که در جشنواره فیلمی را تماشا می کردم، واقعا از کارم لذت بردم. و اصلاً به برنده شدن فکر نمی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رهروان لاهیجی متولد 1321 از نخستین هنرجویان انجمن فیلم جوانان ایران به شمار می رود که به عنوان میهمان ویژه کانون فارغ التحصیلان این نهاد در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه از تهران حضور دارد. .

محمد رهروان لاهیجی درباره تجربه و احساس خود از این واقعه باستانی در سال های اخیر گفت: سال 54 بود که با عده ای دیگر وارد انجمن فیلم جوان شدیم، در آن زمان بعد از ظهر یک نفر از رشت می آمد و سینما را تدریس می کرد. جمعیت کلاس ده نفر بودیم بعد از حدود هشت جلسه به ما گفتند که کلاس تعطیل است و دلیلش را هم توضیح ندادند. جمعیت طبقاتی به حد نصاب مطلوب نرسید و کلاس خصوصی هم در آن زمان وجود نداشت.

وی افزود: از تعطیلی کلاس‌ها ناامید نشدیم و با علاقه به تئاتر ادامه دادیم و به تماشای فیلم‌های خوبی مانند «داستان بازدیدکننده»، «دوجنفر مجموعه‌دار»، «اشک‌ها و لبخندها» و بسیاری دیگر ادامه دادیم. فیلم ها در سینما نمایش داده شد.

لاهیجی افزود: همیشه دوست داشتم یک دوربین 8 میلی متری داشته باشم تا اینکه خواهرم در اواخر سال 56 از سفر خارج از کشور برای من یک دوربین 8 میلی متری به یادگار آورد که این دوربین همیشه همراه من بود و به همین دلیل در دشت عکاسی می کردم.دریا. عکس‌ها را برای چاپ می‌گرفتم، البته لازم به ذکر است که در همان زمان، عکس‌های من در چندین جشنواره مختلف جوایز زیادی کسب کردند و «یک روز پیشنهاد فیلمبرداری مراسم عروسی را پذیرفتم و بعد مستقل کار کردم».

او درباره شروع فعالیتش در انجمن فیلم جوانان می گوید: روزی از مغازه ای رد شدم که چند جوان در آن فیلم می ساختند که یکی از آنها که مرا می شناخت جلوی من را گرفت و گفت: می خواهی ثبت نام کنی. در انجمن سینمای جوانان؟ انجمن فیلم جوانان؟» با اشتیاق پذیرفتم و وارد انجمن شدم، «دوره های عکاسی و فیلم را گذرانده بودم، اما می خواستم اصطلاحات تخصصی تکنیک های روز را در این کلاس ها یاد بگیرم».

رهروان لاهیجی ادامه داد: در این سال ها در زمینه فیلم و فیلمنامه نویسی تجربه کسب کردم و بعد از ساخت فیلم دوم 50 فیلم صداگذاری کردم که در این میان دو فیلم برنده صداگذاری شدند و در استان گرگان علاوه بر بازیگری صداپیشه در بیشتر فیلم ها دستیار کارگردان و بازیگر بودم و به نظر من هنر عشق می خواهد، اگر واقعاً هنر را دوست داشته باشی پیشرفت نخواهی کرد.

وی درباره تفاوت محیط کار امروز با محیط کار دیروز گفت: محیط کار امروز با گذشته بسیار متفاوت است چرا که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ساخت فیلم، فیلمبرداری، صداگذاری و … بسیار راحت و آسان شده است. بهتر است، اما در گذشته، با وجود مشکلات مکرر در احساس خوب و انگیزه، و وقتی فیلم را در جشنواره دیدم، واقعا از کارم لذت بردم و اصلاً به برنده شدن فکر نکردم.»

وی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران رقابتی دوستانه بین همه فیلمسازان برای تماشای فیلم و بهره مندی از تجربه و تکنیک فیلمسازی است و حتی یک روانشناس ثابت کرد که 70 درصد یادگیری با دیدن به دست می آید. هر چه بیشتر فیلم ببینیم و مطالعه کنیم، فیلمسازان بهتری خواهیم بود.

رهروان لاهیجی در پایان گفت: جوانان امروز از نظر عقیده و اندیشه با جوانان دیروز تفاوت زیادی دارند، جوانان امروزی خیلی چیزها را در اینترنت می آموزند و به خیلی چیزها دسترسی دارند، در حالی که در زمان ما چنین چیزی وجود نداشت. تجربه از یکدیگر


انتهای پیام/


تلگرام خبری

فرنام صنعت پاکسا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=398569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.