افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

الاخبار بررسی کرد: راهبرد سید حسن نصرالله در جنگ سوم لبنان – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 374052
الاخبار بررسی کرد: راهبرد سید حسن نصرالله در جنگ سوم لبنان – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک روزنامه لبنانی اخبار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گزارشی مفصل به تحلیل استراتژی جنگ سوم لبنان که به احتمال زیاد از قبل آغاز شده است، نوشت: اگرچه حزب الله در مقایسه با سایر احزاب عربی و عربی حزب بزرگی نیست. مناطق جهان اسلام اما می توان گفت […]

به گزارش خبرگزاری مهر، یک روزنامه لبنانی اخبار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گزارشی مفصل به تحلیل استراتژی جنگ سوم لبنان که به احتمال زیاد از قبل آغاز شده است، نوشت: اگرچه حزب الله در مقایسه با سایر احزاب عربی و عربی حزب بزرگی نیست. مناطق جهان اسلام اما می توان گفت تاثیرگذارترین و قوی ترین و معروف ترین این احزاب و عناصر آن هستند با تجربه ترین و آنها مردمی هستند که بیشترین دانش را دارند. این موضوع باعث شده است که این حزب به یک مانع واقعی در برابر بسیاری از پروژه های غربی در منطقه از جمله تجزیه کشورهای منطقه یا نظامی سازی یا جنگ داخلی در منطقه تبدیل شود.

از سوی دیگر، پایبندی این حزب به آرمان فلسطین به عنوان آرمان محوری جهان اسلام و تداوم فعالیت های مقاومت در برابر اسرائیل که یکی از بزرگترین ابزار نظامی و اقتصادی استعمار غرب است، آن را در میدان میدان نگه داشته است. . از رویدادهای منطقه ای

اخبار وی با بیان اینکه سید حسن نصرالله از زمان تصدی سمت دبیرکلی حزب الله لبنان دو راهبرد کلی برای خود و حزب الله لبنان در نظر گرفته است، اضافه می کند: راهبرد اول حمایت از لبنان آزاد، متحد، امن و مستقل است که دارای دولتی قوی و عادل باشد. در Let It Work و تمرکز دوم، ایفای نقش در آزادی فلسطین و بازگرداندن این سرزمین به صاحبان واقعی آن است. بنابراین، جنگ‌هایی که حزب‌الله در این مدت انجام داده، حلقه‌های متصل زنجیره‌ای است که هر کدام بر اساس یکی از این دو استراتژی داخلی و خارجی شکل گرفته است.

اول: جنگ های حزب الله در لبنان

اخبار وی در مقاله خود عنوان می‌کند که برخی از جنگ‌هایی که حزب‌الله در دوره دبیرکل سید حسن نصرالله در آن شرکت داشت، جنگ‌های دفاعی است، از جمله جنگ ژوئیه 1993 و جنگ 1996 یا جنگ 33 روزه. در برخی موارد، حزب الله عملیات های پیشگیرانه از جمله مداخله در سوریه در سال 2011 و حمایت از غزه در عملیات طوفان الاقصی در سال 2023 انجام داده است.

همه این جنگ‌ها کاملاً محاسبه شده‌اند و درباره تعریف مجدد امنیت و یکپارچگی حزب‌الله که توانسته توازن قوا را در لبنان و منطقه بازگرداند، بحث شده است. حزب الله لبنان که زمانی از روستاها و مناطق دورافتاده شروع به کار کرد، امروز نفوذی فراتر از منطقه دارد.

اخبار وی در این مقاله به دو نکته اساسی در مورد جنگ های حزب الله پرداخته و این دو رویکرد را به تفصیل بیان می کند:

اول: دیدگاه نصرالله از جنگ های حزب الله لبنان، چه دفاعی و چه پیشگیرانه، دیدگاهی مادی، عملی و استراتژیک مبتنی بر منافع ملی یا قومی است.

دوم: ورود نصرالله به جنگ‌های تحمیلی حزب‌الله با انگیزه‌های مذهبی و تاریخی دنبال می‌شود و او تلاش می‌کند با طی مراحل رشد و پیشرفت این حزب به پرسش‌های مربوط به تاریخ و مذهب پاسخ دهد تا به اهداف عقیدتی این مسابقه دست یابد. به همین دلیل صحبت های دبیرکل حزب الله مملو از نمادهای مذهبی و تاریخی است.

نصرالله ضمن توجه به واقعیت ها، شرایط مادی و مبانی اخلاقی و دینی، ابعاد و کمک های معنوی و غیبی را پنهان نمی کند. بنابراین جنگ های حزب الله با رویکردهای مادی و دینی و انگیزه های اخلاقی و تاریخی همراه بوده و بخشی از تعارض خیر و شر است. در ابعاد واقعی این جنگ‌ها پرسش‌هایی مانند اهداف مستقیم مردم یا مصالح عالیه کشور را مطرح می‌کند و در بعد دیگر آموزه‌های قرآنی و اخلاقی و اهمیت آن‌ها در شکست دشمن را برجسته می‌کند.

دوم: اتحادهای سید حسن نصرالله

یکی از مهمترین ماموریت های سید حسن نصرالله از زمان تصدی مقام رهبری حزب الله در لبنان ایجاد ائتلاف های داخلی و منطقه ای است. روابط آنها با جنبش امید آنچه را که مدت‌ها پیچیده و مبهم بود روشن کرد و صلاحیت‌های سیاسی و نظامی هر یک از این بخش‌ها را بازتعریف کرد. موضوع مقاومت یکی از محورهای اساسی مورد توافق سید حسن نصرالله و نبی خانم بد رئیس پارلمان لبنان و رهبر جنبش امید و آنها را از درگیری های حزبی دور نگه داشت. همچنین حزب‌الله با سایر احزاب تفاهم‌های انتخاباتی و عقلانی ایجاد کرد که باعث شد مقاومت فضای مناسبی برای گسترش فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی ایجاد کند. این ائتلاف نقش خود را در بسیاری از جریانات داخلی و تجاوزات رژیم صهیونیستی نشان داد.

درک دیگری که حزب الله لبنان در این دوره ایجاد کرد، اتحاد با جریان آزاد ملی بود که مبتنی بر سیاست باز نسبت به تمام ساختارهای فرقه ای و سیاسی در لبنان بود. این ائتلاف در واقع حرکتی جسورانه از سوی هر دو طرف علیه موازنه سنتی و کلاسیک در لبنان بود.

شکی نیست که نصرالله برای تحکیم روابط و تعمیق حضور خود در داخل به این دو اتحاد بسنده نکرد و در مواقع ضروری دامنه تلاش و ارتباطات خود را گسترش داد. او دیدگاه خاصی از لبنان به عنوان کشور خود دارد. درست است که جنبش هایی که با حزب الله لبنان به توافق رسیدند اهداف متفاوتی دارند، اما این نشان می دهد که نصرالله معتقد است تقویت موقعیت حزب الله از طریق منزوی کردن دیگران یا نادیده گرفتن منافع آن – حتی اگر از نظر سیاسی و اخلاقی موجه باشد – باعث انزوا می شود. طرف می شود و توافق می کند توسط منجر به رویکردهای خصمانه می شود.

نصرالله معتقد است برای حل مشکلات از طریق یکجانبه گرایی و رویکردهای تک قطبی باید غلبه کرد. برو حل شد

این کشور همچنین در زمینه اتحادهای خارجی خود که بخشی از روند توسعه حزب الله و مسئولیت های سیاسی و استراتژیک آن است، گام برداشت. وی از احزاب عربی و اسلامی که اولویت ها و مسئولیت های مشترکی از جمله در زمینه آرمان فلسطین و آزادی فلسطین دارند، کمک خواست. وی معتقد است که این ائتلاف ها می تواند نقطه عطف مهمی در روند مقابله با استعمار مستقیم و غیرمستقیم و آزادی بیان باشد. این همه است این نیروها باشند.

سوم: از رهبری حزب الله تا رهبری محور مقاومت

این مقاله می افزاید که نفوذ حزب الله در لبنان روز به روز در حال افزایش است، درست است که رقبای داخلی و بین المللی حزب الله تمام تلاش خود را برای تخریب وجهه و تسویه حساب های شخصی و تخریب حزب الله انجام می دهند، اما این اتفاقات باعث نمی شود که نصرالله از نظر استراتژیک اولویت ها را کنار بگذارد. حزب الله. پس از آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و پس از روشن شدن حقایق مهم جنگ 33 روزه 2006، حزب الله مدل جدیدی از احزاب ایدئولوژیک ایجاد کرد که فراتر از احزاب سیاسی بود. ایدئولوگ این اعراب بودند که اسرائیل قبلاً با آنها وارد جنگ شده بود.

سید حسن نصرالله پس از دیدار سه جانبه با محمود احمدی نژاد و بشار اسد، روسای جمهور ایران و سوریه در دمشق در بهمن ماه 1389، شروع به صحبت در مورد محور مقاومت کرد، محوری که روند غرب – اسرائیل را در منطقه به چالش کشید و بیان کرد که تحت تاثیر آن سردار قاسم سلیمانی مسئول اصلی و هماهنگ کننده میدانی ایجاد این محور بود.

پس از سال 2010، رویکردهای مورد نظر نصرالله به طور فزاینده ای آشکار شد، او فهمید که باید تلاش خود را در زمینه هایی که نقش اساسی در آزادی فلسطین و از بین بردن هژمونی غرب در منطقه ایفا می کند متمرکز کند، بنابراین پس از چندین سال، محورهای مقاومت در یمن و عراق، سوریه و فلسطین ائتلافی تشکیل دادند که از ابعاد راهبردی آن بسیار آگاه بودند و در عین حال از پیامدهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی ائتلاف خود نیز آگاه بودند.

نکته مهم در این زمینه این بود که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن اطمینان داشتند که نمی‌توانند از طریق روند عادی‌سازی، ملت‌های منطقه را از آرمان فلسطین دور کنند یا جبهه‌های مقاومت را با فشارهای موجود جدا کنند. وحدت مناطق درگیری توسط محور مقاومت با آنچه غربی ها به دنبال آن بودند و می خواستند محوری واحد بر اساس منافع خود در منطقه ایجاد کنند، در تضاد بود.

سید حسن نصرالله برای تکمیل کارکردها در این محور و طرح ریزی و آماده سازی عوامل و امکانات خود تلاش های بسیاری کرد و ارتباطات و جلسات بسیاری را با رهبران نهضت های مقاومت انجام داد و تجربیات سیاسی و نظامی حزب الله را به آنها منتقل کرد. این بدان معنا بود که جنگ نصرالله با اسرائیل دیگر منحصر به او نبود و باید خود را برای دور جدیدی از جنگ‌ها آماده می‌کرد که با کمک متحدان منطقه‌ای‌اش ایجاد می‌شد و پیروزی قاطعی برای آنها به همراه داشت و نقشه‌های منطقه را تغییر می‌داد. و جهان

نصرالله تحت تاثیر محور مقاومت در برابر نقشه های جنگی دشمن در سوریه، یمن و عراق و تهدیدات دشمن علیه ایران، خود را به عنوان یک رهبر منطقه نشان داده و دیدگاه ها و ایده های خود را در مورد آینده پیشرفت در منطقه ارائه کرده است پیشرفت هایی را نشان داد که می تواند پشتیبان امت اسلامی و حفظ یکپارچگی و هویت آن باشد.

چهارم: تقویت پایگاه نظامی حزب الله در لبنان

پیش بینی یک جنگ بزرگ منطقه ای همیشه در چشم سید حسن نصرالله بود و او همیشه برای این روز بزرگ آماده می شد، روزی که مستلزم آمادگی های لجستیکی و انسانی مستمر بود. توقف تهدیدات داخلی و خارجی دشمن نیازمند همگرایی های سیاسی و راهبردی و ارزیابی دقیق موازنه ها و قدرت های داخلی و خارجی بود. وی معتقد است که وجود ارتشی آموزش دیده و مقتدر می تواند اهداف دشمن را از بین ببرد و پیروزی بر دشمن را در جنگ آینده تضمین کند، به همین دلیل از سال 2006 بیشترین تلاش خود را برای جذب جوانان لبنانی برای آموزش روزانه آنها آغاز کرده است. . مبارزه بزرگ برای آموزش در عین حال تلاش زیادی از خود نشان داد که همزمان با دو دشمن مبارزه نکند. تصمیمات او درست و عاقلانه و بدون مواضع انفعالی و احساسی بود.

سازماندهی قدرت رزمی قوی و یکپارچه حزب الله نتایجی را به همراه داشته است که منجر به تغییر موازنه قوا در منطقه و جهان می شود. شکی نیست که حوادث لبنان پس از سال 2006 و حوادث سوریه، عراق و یمن نشان دهنده اهمیت تلاش ها و ابتکارات حزب الله است که همگی بر اساس استراتژی کلی سید حسن نصرالله است. پس از جنگ 2006، حزب الله به دنبال تقویت خطوط ارتباطی و تقویت حضور خود در مناطق مختلف برای تامین خودکفایی و تسلیحات بود و بعداً ابتکار عمل در سوریه و عراق را به دست گرفت و برای حمایت از انصارالله یمن به یمن اعزام شد. . . همه این اتفاقات یک تحول استراتژیک در رویارویی است که شاید تقابل نهایی و سرنوشت ساز باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.