افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

اقدامات دولت برای تامین مالی تولید

  • کد خبر : 134321
اقدامات دولت برای تامین مالی تولید

به گزارش بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی در اول آذرماه در واکنش به گزارش روزنامه جهان صنعت با عنوان «تولید در برزخ مالی» و روزنامه کار و کارگر با عنوان «۵۹ درصد ظرفیت تولید کشور». غیر فعال است». وی یادآور شد: به طور کلی طی دو سال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، […]

به گزارش بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی در اول آذرماه در واکنش به گزارش روزنامه جهان صنعت با عنوان «تولید در برزخ مالی» و روزنامه کار و کارگر با عنوان «۵۹ درصد ظرفیت تولید کشور». غیر فعال است». وی یادآور شد: به طور کلی طی دو سال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بسیاری از متغیرهای اقتصادی کشور با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

در دهه آخر اقتصاد کشور یعنی دهه 90 تقریباً هشت سال اقتصاد رشد اقتصادی 500 درصدی داشت یعنی نزدیک به صفر. به این معنا که نه تنها پایه تولید و صادرکنندگان و شرکت های تولیدی بخش های مختلف صنعت و کشاورزی تضعیف شد، بلکه رفاه عمومی مردم و درآمد سرانه ایرانیان به شدت کاهش یافت.

تلاش دولت در بخش های اقتصادی و تولیدی کشور باعث شد که نرخ رشد اقتصادی در سال 1400 از 4 درصد و در سال 1401 از 4 درصد عبور کند و تداوم این روند در دو فصل بهار امسال نشان می دهد که از شرایط منفی اقتصادی عبور کرده ایم. رشد . علاوه بر بحث رشد که محصول کوتاه مدت رونق اقتصادی است، یکی از عوامل بلندمدت که می تواند رشد را در سه سال، چهار سال و پنج سال آینده به ما بگوید، شاخص سرمایه گذاری است. . .

دهه 90 دهه‌ای بود که در آن نرخ رشد سرمایه‌گذاری در سال‌های متمادی نزدیک به صفر و در برخی سال‌ها منفی بود و تشکیل سرمایه ثابت کشور در دهه 90 کاهش یافت و این امر باعث شد که ظرفیت تولید کشور به شدت تضعیف شود. در سال 1401 از دام سرمایه گذاری های منفی و تقریباً صفر عبور کردیم و پس از چند سال سرمایه گذاری کشور 6.7 درصد رشد کرد.

اما در بحث تامین مالی بنگاه های اقتصادی، با توجه به اینکه بنگاه های اقتصادی به ویژه در سال های اخیر با افزایش تورم و قیمت تمام شده مواجه بوده اند، در نظر گرفتن بند در بسته دهم برای مهار تورم و رشد تولید برای دولت اهمیت ویژه ای دارد. در مورد تامین سرمایه چه در گردش و چه شرکت های ثابت و در محورهای مختلف که یکی از مصادیق آن اوراق گام و یکی از روش های مالی تامین مالی زنجیره ای به همراه روش هایی مانند ایجاد ضمانت نامه است. بر این اساس برای افزایش قدرت اعتباری و وجوه تضمینی مانند ضمانت صادرات یا شرکت های کشاورزی و دانش بنیان امسال بخشی از ردیف تبصره 18 به این صندوق ها اختصاص یافت. تصویب آیین نامه صندوق ضمانت صادرات یکی از بهترین منابع تامین مالی بخش تولیدی است.

در واقع این روش کمک شایانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور می کند، به ویژه در مواقعی که کشور با شرایط بحران اعتباری، تسهیلات بانکی و محدودیت ها مواجه است و هر چه میزان این ضمانت ها بیشتر باشد، توان مالی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیشتر می شود. اکنون با تشکیل شورای راهبری صندوق های ضمانت در ماه های پایانی سال جاری و به ویژه در سال 1403، مصوبات به طور رسمی ابلاغ و اجرایی می شود تا اشکال تامین مالی تولیدات صادرکنندگان کشور و تولیدکنندگان نه تنها در دام بیفتند. مسیرهای بانکی و تسهیل گری در کشور

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=134321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.