افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

اقتصاد جهان را وارد مرحله جدیدی کنید. نرخ بهره بالا چه پیامدهایی برای جهان دارد؟

  • کد خبر : 148646
اقتصاد جهان را وارد مرحله جدیدی کنید.  نرخ بهره بالا چه پیامدهایی برای جهان دارد؟

کد خبر: 13490 ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ۰۶:۴۵:۴۹ در گذشته، فدرال رزرو به برخی از ذخایر سود نزدیک به صفر درصد پرداخت می کرد، اما اکنون بیش از پنج درصد می پردازد. گفتن فردا | بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که نرخ بهره در بلندمدت به قدری پایین می‌آید که عملاً بدهی را بدون هزینه می‌کند. اما […]



کد خبر: 13490

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ۰۶:۴۵:۴۹






در گذشته، فدرال رزرو به برخی از ذخایر سود نزدیک به صفر درصد پرداخت می کرد، اما اکنون بیش از پنج درصد می پردازد.

گفتن فردا | بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که نرخ بهره در بلندمدت به قدری پایین می‌آید که عملاً بدهی را بدون هزینه می‌کند. اما با افزایش سطح بدهی، نرخ بهره در دهه آینده بیشتر از دهه پس از بحران 2008 خواهد بود.

زمانی بود که بسیاری از اقتصاددانان معتقد بودند که نرخ بهره بلندمدت بسیار پایین خواهد ماند و بدهی عمومی بدون هزینه خواهد شد.

در چنین شرایطی، بسیاری استدلال می‌کردند که اگر دولت‌ها در دوران رکود کسری اقتصادی بیشتری داشته باشند و در زمان‌های عادی کسری اقتصادی کمتری داشته باشند، مشکل خاصی وجود ندارد. اما کنت روگاف، اقتصاددان معروف و استاد دانشگاه هاروارد، معتقد است که این فرضیه به دلیل افزایش شدید نرخ بهره اخیرا به ویژه توسط فدرال رزرو آمریکا مورد تردید قرار خواهد گرفت.

به عنوان مثال، در گذشته فدرال رزرو به برخی از ذخایر سود نزدیک به صفر درصد پرداخت می کرد، در حالی که اکنون بیش از پنج درصد می پردازد.

پیش بینی می شود در رکود بعدی نرخ بهره به میزان قابل توجهی کمتر از اکنون باشد. این کاهش نرخ بهره می تواند وضعیت بدهی بازارهای املاک تجاری آمریکا را که در حال حاضر تحت فشار هستند، کاهش دهد. علاوه بر این، این کاهش نرخ بهره در سال 2025 می تواند شرکت ها را از غرق شدن نجات دهد و زیان های مالی آنها را کاهش دهد.

در دهه آینده نرخ بهره احتمالاً بالاتر از دهه پس از بحران 2008 خواهد بود. از جمله عوامل مؤثر بر افزایش نرخ بهره می توان به افزایش سطح بدهی، افزایش هزینه های دفاعی، سبز بودن اشاره کرد. انتقال، تقاضای پوپولیستی برای توزیع مجدد درآمد و ادامه تورم.

حتی تغییرات جمعیتی، که اغلب به عنوان دلیلی برای نرخ بهره پایین ذکر می‌شود، می‌تواند بر کشورهای توسعه‌یافته تأثیر متفاوتی بگذارد، زیرا دولت‌ها هزینه‌های خود را برای حمایت از جمعیت‌هایی که به سرعت پیر می‌شوند افزایش می‌دهند.

در ایالات متحده، افزایش بدهی، همراه با آسیب پذیری بخش املاک و مستغلات، ممکن است موج جدیدی از تورم ایجاد کند. این کارشناس اقتصادی در خصوص حوزه یورو نیز می گوید: با توجه به اینکه نرخ بهره پایین کشورها را به نوعی به یکدیگر متصل کرده است، افزایش نرخ بهره می تواند چالش های بیشتری را ایجاد کند.

به گفته وی، در شرایط جدید اقتصادی، اقتصاددانان به‌ویژه چپ‌ها که معتقد به افزایش بدهی عمومی با هزینه کم برای گسترش فعالیت‌های تجاری هستند، ممکن است نیاز به تجدیدنظر در باورهای خود و نظارت بر فعالیت‌های بازار با نگاهی جدید داشته باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=148646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.