افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

اقتصاد ایران در مواجهه با انگیزه های سیاسی و بین المللی تقویت شده است. کاهش سلطه اقتصادی آمریکا

  • کد خبر : 303168
اقتصاد ایران در مواجهه با انگیزه های سیاسی و بین المللی تقویت شده است.  کاهش سلطه اقتصادی آمریکا

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اجرای سیاست های کارشناسی و اصولی از جمله کاهش حجم بالای نقدینگی و برنامه ریزی برای هدایت آن به سمت بخش تولیدی، جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی و تلاش برای ایجاد تعادل در بانک ها در کنار حمایت از بانک مرکزی. صادرات بخش مولد محور […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اجرای سیاست های کارشناسی و اصولی از جمله کاهش حجم بالای نقدینگی و برنامه ریزی برای هدایت آن به سمت بخش تولیدی، جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی و تلاش برای ایجاد تعادل در بانک ها در کنار حمایت از بانک مرکزی. صادرات بخش مولد محور نمونه ای از اقداماتی است که در سال های اخیر باعث رشد اقتصاد کشور شده است. گسترش روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و جهان، عضویت در سازمان‌های همکاری شانگهای و بریکس که منجر به توسعه صادرات می‌شود، فروش نفت به این موارد اضافه شده است. و مشتقات آن در کنار مبادله سایر کالاهای صنعتی، کشاورزی و غیره به معنای توسعه ویژه اقتصاد در سالهای اخیر و ارزآوری مناسب برای کشور بوده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، شاخص‌ها و متغیرهای مثبت کلان اقتصادی در پی تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صحیح در 3 سال گذشته که منجر به کاهش تدریجی نرخ تورم شد، دستاورد مطلوبی است که به گفته کارشناسان، رویکرد دولت در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان، دیپلماسی فعال اقتصادی، توجه به پویایی تولید و توسعه صادرات به همراه انعقاد تفاهم نامه های تجاری و تجاری با سایر کشورها تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی برجای گذاشته است و تداوم چنین سیاست هایی به نظر می رسد. . لازم است.

در 3 سال آخر دولت قبل رشد اقتصادی با نفت منفی 2 درصد بود در حالی که در 3 سال اول دولت 13 میانگین رشد اقتصادی مثبت 5.5 درصد بود، رویکردی که نشان از پویایی اقتصاد کشور دارد.

رشد اقتصادی ایران در 3 سال مثبت 5.5 درصد است

موضوعی که معاون سیاسی اقتصادی وزیر اقتصاد به آن اشاره کرد با اشاره به اینکه رشد اقتصادی محقق شده در دولت سیزدهم بیش از پیش بینی های صندوق بین المللی پول بوده است، گفت: در 3 سال آخر دولت قبل رشد اقتصادی با نفت بوده است. منفی 2 درصد، بله در 3 سال اول دولت میانگین رشد اقتصادی 5.5 درصد مثبت بوده است. به گفته سیدعلی روحانی، عمده موفقیت‌های دولت سیزدهم در بخش واقعی اقتصاد رخ داده است. چرا که رشد اقتصادی بدون نفت در سه سال آخر دولت قبل 1.1 درصد در سه سال آخر دولت قبل بوده است در حالی که متوسط ​​رشد اقتصادی در سه سال اول دولت گذشته 4.7 درصد بوده است.

همچنین میانگین نرخ بیکاری در 3 سال گذشته دولت قبل 10.8 درصد بوده و در 3 سال دولت سیزدهم متوسط ​​نرخ بیکاری به 8.8 درصد کاهش یافته است. با توجه به نرخ رشد سرمایه گذاری که شاخص بسیار مهمی است و ظرفیت رشد اقتصادی در سال های بعد را نشان می دهد. متوسط ​​رشد سرمایه گذاری در 3 سال گذشته دولت قبل منفی 13.7 درصد بوده و ارزش سرمایه ما عملا هر سال کاهش می یابد، اما در دولت سیزدهم از این وضعیت منفی خارج شده و به رشد متوسط ​​رسیده ایم. از 3.8٪.

پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای سال 2023 رشد اقتصادی 2 و 3 درصدی بود و در نهایت در آوریل 2024، ایران در سال 2023 رشد اقتصادی 4.7 درصدی را تجربه کرد که در مجموع مشاهده می‌شود که رشد اقتصادی در سه دوره اخیر محقق شده است. سال ها بیش از حد انتظار بوده است.

به رسمیت شناختن رشد اقتصادی ایران توسط صندوق بین المللی پول

شاخص دیگری که می توانیم از آن برای ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم استفاده کنیم. در مقایسه عملکرد اقتصادی با پیش‌بینی‌های سازمان‌های بین‌المللی، گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که رشد اقتصادی برای سال 2021 2.5 و 3.2 درصد پیش‌بینی می‌شد، اما رشد به‌دست‌آمده در سال جاری 4.7 درصد بود. برای سال 2022، گزارش های ارائه شده قبل از سال جاری رشد اقتصادی 2 و 3 درصدی را پیش بینی کرده بود، اما گزارش های صندوق حاکی از رشد 3.8 درصدی در سال جاری است.

همچنین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای سال 2023 رشد اقتصادی 2 و 3 درصدی بود و در نهایت بر اساس گزارش منتشر شده در آوریل 2024، ایران در سال 2023 رشد اقتصادی 4.7 درصدی را تجربه کرده است، بنابراین در مجموع می‌تواند مشاهده می شود که رشد اقتصادی به دست آمده در سه سال گذشته بیش از پیش بینی این موسسه بوده است. در چنین شرایطی می توان گفت؛ دولتي كه از ظرفيت تشكل‌هاي اقتصادي و نظرات مشورتي كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي بهره‌مند شود، قطعاً از تكرار اشتباهات و ايجاد چالش‌هاي اقتصادي در كشور جلوگيري مي‌كند و كاربرد اين تجارب در نهايت به توسعه اقتصاد كشور مي‌انجامد.

اکنون با توجه به اینکه رشد اقتصادی سال گذشته بالاترین نرخ را در 7 سال گذشته نشان می دهد و میانگین رشد اقتصادی سالانه در 3 سال دولت سیزدهم 5.23 درصد بوده است، اما گزارش های موجود حاکی از آن است که میانگین رشد اقتصادی نرخ رشد سالانه کشور است. در 8 سال دولت روحانی 2.2 درصد بوده است، یعنی نرخ رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل تقریبا 2.4 برابر شده است. رویکردی که اقتصاد کشور را در برابر تکانه های اقتصادی، سیاسی و بین المللی مقاوم کرده است.

در صورت تشدید تحریم ها این موضوع چندان کارساز نخواهد بود زیرا ایران سال ها تحریم های شدید را تجربه کرده و توانسته به عضویت اتحادیه های منطقه ای مانند بریکس، آ. سه آن و شانگهای نه تنها تحریم ها را دور بزند بلکه تقویت کند. روابط اقتصادی آنها

ایالات متحده سلطه اقتصادی خود را در جهان از دست داده است.

کیامرث جهانگیر، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی بیان کرد: رشد مثبت اقتصادی ایران پس از چند سال نشان می دهد که اقتصاد کشور در مسیر شکوفایی قرار گرفته و با آن دست و فرمان می توان مسیر پیشرفت را بیشتر پیش برد، زیرا ایران به دلیل روابط مستحکم ایجاد شده در طول مسیر توسعه با دیپلماسی با کشورهای منطقه و حتی جهان، خود را در بخش اقتصادی و تجاری تثبیت کرده اند، بدون شک فشارهای سیاسی و بین المللی در این بخش خنثی شده است و فضاهای مجازی شگفت انگیزی که برخی می گویند; با تغییر سیاست در صورت انتخابات در آمریکا و آمدن احتمالی ترامپ، ممکن است اقتصاد ایران ضعیف شود که پوچ و بی معنی است.

وی با بیان اینکه آمریکا سلطه خود را در عرصه اقتصادی و سیاست گذاری بر کشورها از دست داده است، تصریح کرد: اکنون چین و هند قدرت های برتر اقتصادی هستند و می توان گفت; آنها از آمریکا پیشی گرفته اند، حالا که ایران یکی از کشورهایی است که روابط اقتصادی خوبی با این کشورها و حتی با کشورهای منطقه دارد، بنابراین اگر تحریم ها تشدید شود، این موضوع چندان تاثیرگذار نخواهد بود زیرا ایران سال‌ها تحریم‌های سخت را تجربه کرده، در این زمینه به خوبی آگاه بوده و توانسته است به عضویت اتحادیه‌های منطقه‌ای مانند بریکس، آ. سیان و شانگهای نه تنها تحریم‌ها را دور بزنند، بلکه روابط اقتصادی خود را تقویت کنند. یکی از این نمونه ها فروش نفت و فرآورده های صادراتی است که اکنون حتی در شرایط تحریم نیز از رشد چشمگیری برخوردار است.

اکنون همه کشورها عضو اتحادیه های منطقه ای هستند که سیاست های آمریکا را نادیده می گیرند و فعالیت های اقتصادی خود را در قالب پیمان های پولی دوجانبه یا چندجانبه انجام می دهند و… روز به روز در جهان ضعیف می شوند.

تضعیف سیاست های اقتصادی آمریکا با تشکیل اتحادیه های منطقه ای در سراسر جهان

این استاد دانشگاه افزود: تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای با محوریت اقتصادی و تحکیم روابط بین کشورهای آسیایی و اروپایی در سال‌های اخیر، شاخ آمریکا را شکسته است که می‌خواست به تنها قدرت سلطه گرجستان در عرصه اقتصادی تبدیل شود. زیرا اکنون همه کشورها عضو آن هستند. اتحادیه های منطقه ای هستند که سیاست های آمریکا را نادیده می گیرند و فعالیت های اقتصادی خود را در قالب پیمان های پولی دو یا چند جانبه و … انجام می دهند، اقداماتی که به مرور زمان توانسته اند افزایش پیدا کنند. روز به روز ارزش دلار در دنیا ضعیف می شود.

وی ادامه داد: عضویت ایران در اتحادیه هایی که بیشترین جمعیت جهان در این مناطق قرار دارد و بازار بسیار بزرگی دارد، چرا که دو سوم جمعیت جهان در این حوزه یعنی کشورهای عضو بریکس جایگاه و جایگاه دارند. خارج از مبادلات تجاری و اقتصادی، رویکردی که باعث شده این کشورها با اتحادی که دارند از سلطه آمریکا خارج شده و روز به روز شاهد افول قدرت اقتصادی آمریکا و سیاست های آن در جهان باشند.
به هر حال رشد اقتصادی که در حال حاضر در ایران مشاهده می شود ناشی از اجرای سیاست های صحیح اقتصادی در داخل آن و توسعه روابط دیپلماتیک به ویژه اقتصادی با جهان است و حرکت در این مسیر موجب افزایش اقتصاد کشور می شود. روز به روز با توجه به توانمندی های فراوان کشور در این بخش، آن را پویاتر می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=303168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.