افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

اقتصاد ایران بدون جذب تریلیون دلار سرمایه وارد دوره عجب خواهد شد

  • کد خبر : 33743
اقتصاد ایران بدون جذب تریلیون دلار سرمایه وارد دوره عجب خواهد شد

آفتاب نیوز: وحید شقاقی شهری، اقتصاددان گفت: برای اینکه از رقبای منطقه عقب نمانیم باید در دوره پنج ساله برنامه هفتم حداقل یک هزار میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم در غیر این صورت اقتصاد ایران از اقتصاد منطقه عقب می ماند. به گزارش اتاق ایران آنلاین، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان با بیان اینکه میانگین رشد […]

آفتاب نیوز:

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان گفت: برای اینکه از رقبای منطقه عقب نمانیم باید در دوره پنج ساله برنامه هفتم حداقل یک هزار میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم در غیر این صورت اقتصاد ایران از اقتصاد منطقه عقب می ماند.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان با بیان اینکه میانگین رشد اقتصاد ایران در دهه 90 حدود یک درصد بوده است، گفت: آمارهای بانک جهانی نشان می دهد که از دهه 90 تاکنون فاصله ایران با رقبای خود یعنی عربستان سعودی و ترکیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در حال حاضر اقتصاد ترکیه حدود 2.8 تریلیون دلار، اقتصاد عربستان سعودی 1.8 تریلیون دلار و اقتصاد ایران 1.3 تریلیون دلار است. در این دوره حتی اقتصاد ایران با اقتصاد ضعیف پاکستان فاصله کمتر از 100 میلیارد دلاری پیدا کرد. کشورهای کوچکی مانند امارات متحده عربی به سرعت رشد کرده اند و فاصله خود را با اقتصاد ایران کم کرده اند.

شقاقی شهری افزود: اگر در دهه آینده (۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰) نتوانیم رشد اقتصادی بالایی را تجربه کنیم، اقتصاد ترکیه و عربستان برای ما دست نیافتنی می شود. علاوه بر این، کشورهایی مانند امارات و پاکستان نیز از ما جلوتر خواهند بود و به این ترتیب ایرانیان ذلیل و عزادار خواهند شد. این رشد اقتصادی بالا مستلزم جهش سرمایه گذاری است.

شاگگی شهری تأیید کرد که برای جلوگیری از درگیری هایی مانند انرژی ، برق و آب ، صندوق های بازنشستگی ، ما زیرساخت ها ، فرسایش خاک و سایر درگیری هایی که اقتصاد کشور را از ادامه و پرخاشگرانه طاعون می کند ، برای جذب سرمایه لازم است و تأکید می شود: اگر بخواهیم رشد اقتصادی خود را افزایش دهیم و از بین برویم ، سرمایه گذاری می کند و به یک سرمایه گذاری درگیری می پردازیم ، اما باید درگیری را جذب کنیم و آملی در تضاد قرار بگیریم. بحرانی تر شوید .

وی با اشاره به اینکه جذب هزار میلیارد دلار سرمایه در برنامه هفتم باید یکی از مهمترین موضوعات این برنامه باشد، افزود: متاسفانه چنین موضوعی در لایحه دولت دیده نمی شود. در این لایحه تنها به جذب سالانه 10 میلیارد یورو اشاره شده است و هیچ منبع سرمایه گذاری داخلی دیگری ذکر نشده است و تنها به صورت مبهم گفته شده است که وزارت اقتصاد باید سالانه طرح تامین مالی را در دولت تهیه و تصویب کند.

شقاقی شهری ادامه داد: چنین هدایتی در حالی انجام می شود که در 10 سال گذشته به طور متوسط ​​1.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده ایم. این رقم با هدف جذب 10000 میلیون یورویی که برای هر سال برنامه هفتم در نظر گرفته شده است فاصله زیادی دارد و همچنین با نیاز به حداقل یک تریلیون دلار سرمایه گذاری در 5 سال آینده فاصله زیادی دارد.

وی تاکید کرد: جذب هزار میلیارد دلار سرمایه طی برنامه هفتم نیازمند تغییر اساسی در حاکمیت اقتصادی داخلی، حل مشکلات بین المللی، بهبود فضای کلان اقتصادی، تقویت حقوق مالکیت و جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری است. اما آنچه تاکنون دیده‌ایم وضعیت امیدوارکننده‌ای نیست و دولت را قادر به چنین تحولی نمی‌دانم.

عربستان و ترکیه وارد موج سوم دانش شده اند
شقاقی شهری با بیان اینکه عربستان و ترکیه وارد موج سوم دانش شده اند و تحولات اساسی در اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرده اند، نظام ثروت آنها متحول شده است و از مولفه های ثروت آفرین عصر دانش مانند انرژی های مجازی، هوشمند، سبز و تجدیدپذیر بهره مند هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: رقبای ایران در منطقه موسسات خود را برای ورود به موج سوم آماده کرده اند و به شدت به دنبال جذب سرمایه های کلان بوده اند. 500 میلیارد دلار برای شهر نئوم در عربستان سعودی در نظر گرفته شده است که قرار است در سال 2030 به عنوان یک آینه بدون کربن و شهر هوشمند سه بعدی افتتاح شود. از 10 کلان پروژه ای که در دنیا سرمایه گذاری می شود، 5 مگاپروژه با بیش از 900 میلیارد دلار سرمایه گذاری مربوط به جهان عرب است.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه تغییرات شتاب می گیرد و زمانی برای از دست دادن نداریم، افزود: اگر زمان را از دست بدهیم اقتصاد ایران وارد دوره غافلگیری می شود. به این ترتیب کشورهای همسایه در موج سوم قرار می گیرند و ما همچنان در موج دوم می جنگیم و این افسردگی غم و حیرت ایرانیان را برمی انگیزد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=33743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.