افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

اقتصاد ایران از بیماری هلندی در بخش املاک و مستغلات رنج می برد پدیده تله تورم

  • کد خبر : 370646
اقتصاد ایران از بیماری هلندی در بخش املاک و مستغلات رنج می برد پدیده تله تورم

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: کمال اطهری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در نشست علمی-تخصصی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با عنوان راهکارهای برنامه ای تامین مسکن در ایران وی گفت: بخش املاک و مستغلات تنها محرک توسعه اقتصادی ایران نیست که این کشور را به بیماری هلندی مبتلا کرده است. یعنی ابتدا […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: کمال اطهری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در نشست علمی-تخصصی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با عنوان راهکارهای برنامه ای تامین مسکن در ایران وی گفت: بخش املاک و مستغلات تنها محرک توسعه اقتصادی ایران نیست که این کشور را به بیماری هلندی مبتلا کرده است. یعنی ابتدا از بخش مولد و قابل تجارت سرمایه گرفت و رشد خود را متوقف کرد و تولید خود را غیررقابتی کرد و اکنون با افزایش رانتی قیمت زمین و مسکن با پدیده قفل مواجه شده است. در .

وی ادامه داد: مواردی مانند شتاب زیاد افزایش قیمت مسکن به دلیل جهش قیمت زمین و معاملات کاذب مسکن، بیکاری و بی ثباتی نیروی کار به دلیل توقف رشد بخش تولیدی، کاهش مستمر درآمد واقعی خانوارها، ترجیح (رواج و افزایش) نقدینگی ناشی از بی ثباتی های اقتصادی و سیاسی و اجرای طرح های به اصطلاح مسکن مهر توسط دولت به جای طرح های جامع مسکن از جمله عواملی است که نوعی محاصره یا تله تورمی ایجاد کرده است. در بخش مسکن

عملکرد بخش املاک و مستغلات به گونه ای بوده که باعث رکود تولیدات صنعتی و کشاورزی و حتی رکود خود بخش املاک شده است.

این پژوهشگر توسعه در ادامه افزود: فعالیت های مرتبط با زمین، مسکن و ساخت و ساز در اقتصاد کشور به دلیل افزایش سرمایه و جهش مکرر قیمت ها به بستری برای تولید رانت و رانت خواری تبدیل شده است. بهره وری بالا در این بخش، توزیع عملکردی درآمد را به زیان کارآفرینان، کارگران و صاحبان سرمایه در بخش های تولیدی تغییر داده است. بنابراین عملکرد بخش املاک و مستغلات به گونه ای بوده که باعث رکود تولید صنعتی و کشاورزی و حتی رکود خود بخش املاک شده است. با این شیوه عمل در حوزه زمین، مسکن و فعالیت‌های ساختمانی نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد از رکود فعلی خارج شود و حتی خود بخش املاک و مستغلات از رکود خارج نشود.

وی برای بهبود وضعیت فعلی مسکن در کشور، اجرای سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی را ارزیابی و به آن به عنوان راهکاری مهم و ضروری پرداخت.

تطهیر وی در خاتمه به سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی که اسفندماه سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید، اشاره کرد و گفت: برای بهبود وضعیت فعلی مسکن در کشور، اجرای سند ملی توانمندسازی. و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی و توجه به آنها راهکار مهمی است» و در صورت لزوم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.