افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

افشای اهداف اسرائیل برای حمله به ایران

  • کد خبر : 412165
افشای اهداف اسرائیل برای حمله به ایران

اسرائیل و جهان روز شنبه منتظر ماندند تا ببینند آیا حملات هوایی که اسرائیل یک شبه علیه ایران انجام داد، به آخرین دور حملات مبادله ای بین دو نیروی نظامی قدرتمند در منطقه پایان می دهد یا نشان دهنده گام دیگری به سوی یک جنگ گسترده تر است. گستردگی دقیق موج چهار ساعته حملات هواپیماهای […]

اسرائیل و جهان روز شنبه منتظر ماندند تا ببینند آیا حملات هوایی که اسرائیل یک شبه علیه ایران انجام داد، به آخرین دور حملات مبادله ای بین دو نیروی نظامی قدرتمند در منطقه پایان می دهد یا نشان دهنده گام دیگری به سوی یک جنگ گسترده تر است.

گستردگی دقیق موج چهار ساعته حملات هواپیماهای جنگی اسرائیل هنوز در حال ارزیابی بود، اما هیچ گزارشی مبنی بر تلفات گسترده وجود نداشت و گزارش‌ها حاکی از آن بود که تنها سایت‌های نظامی – نه میادین نفتی یا آزمایشگاه‌های تحقیقاتی – مورد حمله قرار گرفته‌اند اسرائیل به دنبال یک انتقام سنجیده و محدود برای حملات موشکی تهران در اول اکتبر بوده است.

تحلیلگران نظامی و دیپلماتیک که انتظار حمله بزرگتر و ویرانگرتر را داشتند، ابراز امیدواری کردند که حداقل در حال حاضر تنش ها کاهش یابد.

در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی ایران منتشر کردند، نیروی پدافند هوایی ایران اعلام کرد که اکثر موشک‌های اسرائیلی رهگیری شده‌اند، هرچند آسیب‌دیدگی در برخی مناطق محدود بوده و مقامات در حال بررسی “ابعاد” حمله هستند.

کارشناسان اسرائیلی می گویند این حملات بیش از یک اقدام نمادین بوده و ممکن است آسیب قابل توجهی به پدافند هوایی و توان موشکی ایران وارد کرده باشد. آنها گفتند که تعیین اینکه آیا ایران مجبور به پاسخ نظامی خواهد بود یا می تواند موضوع را پایان یافته اعلام کند، زمان می برد، همانطور که هر دو طرف پس از تبادل محدود موشک ها و پهپادها در آوریل انجام دادند.

جاناتان کنریکوس، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، می گوید: حمله اسرائیل به چندین هدف دست یافته است: مهم‌ترین بخش‌های پدافند هوایی ایران منهدم شده و انبارهای حاوی صدها موشک مورد حمله قرار گرفته‌اند، وی خاطرنشان کرد: در روزهای آینده می‌توان با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای ارزیابی دقیق‌تری انجام داد همچنین می‌گوید: «تهران با تمام اهداف رژیم و زیرساخت‌های حساسش، ممکن است در برابر حملات آینده اسرائیل کاملاً آسیب‌پذیر باشد».

مقامات اسرائیلی به طور خصوصی گفتند که عملیات روز شنبه برای حمله به ایران به عنوان یک بازدارنده پس از شلیک نزدیک به 200 موشک بالستیک از سوی ایران در اوایل ماه جاری طراحی شد تا رژیم ایران مجبور به ادامه چرخه انتقام‌جویی نشود.

به گفته یک فرد آشنا با نقشه های اسرائیل، در نهایت، این حمله برای به حداقل رساندن تلفات و کنترل تأثیر آن تا جایی طراحی شده بود که ایران بتواند خسارت قابل توجهی را انکار کند و اوضاع را مهار کند. این فرد می گوید: ما می خواستیم به ایرانی ها این فرصت را بدهیم که تنش ها را تشدید نکنند.

دنی سیترینوویچ، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو، گفت: «این حملات یک معضل پیچیده برای تهران ایجاد می کند که متعهد به پاسخگویی به هر حمله مهمی است. او می‌گوید: اکنون توپ در زمین ایران است، در حالی که اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی حمله نکرد، حمله بزرگ و مهمی انجام داد که می‌تواند چالشی برای ایران باشد.

مقامات کاخ سفید بلافاصله پس از پایان حملات ابراز امیدواری کردند اسرائیل شما تعادل درستی را ایجاد کرده اید. یک مقام ارشد دولت گفت: «رئیس‌جمهور و تیم امنیت ملی‌اش در هفته‌های اخیر با اسرائیل کار کرده‌اند تا واکنشی هدفمند و متناسب با حداقل خطر برای غیرنظامیان را تشویق کنند». این مقام افزود: «به نظر می رسد این دقیقاً همان چیزی است که امشب رخ داده است. او گفت که این حمله باید “خطر تشدید بیشتر را کاهش دهد.”

اما برخی از کارشناسان نظامی اسرائیل گفتند که این حملات احتمالاً تحت فشار سیاسی ایالات متحده قبل از انتخابات 5 نوامبر محدود شده است و پس از انتخابات، اسرائیل می تواند تصمیم بگیرد که اقدامات قاطع تری انجام دهد. امیر آویوی، سرتیپ ذخیره نیروهای دفاعی اسرائیل و معاون سابق دپارتمان آمادگی نظامی می‌گوید: «جنگ با ایران ماه‌ها به طول می‌انجامد.» اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد و چه زمانی رخ خواهد داد تا حد زیادی به آنچه در ایالات متحده اتفاق می‌افتد بستگی دارد. او می‌افزاید: «فرصت تاریخی برای انجام حملات عمیق‌تر به ایران در ماه‌های آینده، فرصتی نیست که اسرائیل به راحتی از دست بدهد. در نهایت هدف راهبردی ایجاد شرایطی است که ایران نتواند در حال و آینده تهدیدی ایجاد کند.

اسرائیلی ها از اعلام حمایت واشنگتن و سایر متحدان پس از عملیات روز شنبه خرسند بودند. یک فرد آشنا با برنامه ریزی اسرائیل می گوید: «هماهنگی با آمریکایی ها بسیار نزدیک بود. وی افزود که دولت اسرائیل همچنین “از بیانیه بریتانیا مبنی بر اینکه اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، تشویق شده است.” اخیراً انگلیسی ها در قبال اسرائیل سختگیر بوده اند.

با این حال، دامنه محدود حملات توسط اسرائیلی‌هایی که خواهان حمله قاطع‌تر بودند، محکوم شد. بسیاری از تندروها، از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر سابق، از دولت خواسته بودند که از حملات مورد انتظار برای نابودی برنامه تحقیقاتی تسلیحات هسته ای ایران استفاده کند.

تالی گوتلیو، یکی از اعضای کنست از حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، در سایت رسانه های اجتماعی نوشت که سال ها به یک قدرت هسته ای تبدیل شد.» دیگران گفتند این حملات باید آسیب بیشتری به تاسیسات نفتی و زیرساخت های اقتصادی ایران وارد کند. یایر لاپید، رهبر مخالفان، در این باره نوشت: رسانه‌های اجتماعی: «ما می‌توانستیم و باید تلفات سنگینی از ایران می‌گرفتیم.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق و رهبر یکی دیگر از احزاب مخالف نیز گفت: متاسفانه به نظر می رسد دولت اسرائیل به جای تحمیل هزینه های واقعی، بار دیگر به نمایش و روابط عمومی بسنده کرده است.

اما این حملات به اسرائیل درک بهتری از توانایی ایران برای دفاع از خود در برابر حملات داده است. آویوی که می خواهد به تأسیسات هسته ای ایران حمله کند، گفت: «این به اسرائیل احساس بسیار خوبی می دهد که ما می توانیم با آنها مقابله کنیم.

یک عنصر کلیدی این است که آیا حزب الله که مورد حمایت ایران است، توانایی یا تمایل دارد تا از خاک لبنان به نمایندگی از تهران پاسخ دهد یا خیر.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.