افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

افشاگری رویترز از طرح انتقام جویی ایران!

  • کد خبر : 327006
افشاگری رویترز از طرح انتقام جویی ایران!

آفتاب نیوز: رویترز در گزارشی به نقل از سه مقام بلندپایه ایرانی که نامشان فاش نشد، گفت که تنها توافق آتش بس در غزه که حاصل مذاکرات برنامه ریزی شده برای این هفته است، مانع از آن می شود که ایران مستقیماً علیه اسرائیل به خاطر ترور هنیه، رهبر حماس، در زمین بسته عمل کند. […]

آفتاب نیوز:

رویترز در گزارشی به نقل از سه مقام بلندپایه ایرانی که نامشان فاش نشد، گفت که تنها توافق آتش بس در غزه که حاصل مذاکرات برنامه ریزی شده برای این هفته است، مانع از آن می شود که ایران مستقیماً علیه اسرائیل به خاطر ترور هنیه، رهبر حماس، در زمین بسته عمل کند.

رویترز در ادامه نوشت: ایران متعهد شده است که به ترور هنیه که اواخر ماه گذشته در جریان سفر او به تهران رخ داد، پاسخ جدی بدهد و اسرائیل را مسئول آن دانسته است. اسرائیل دست داشتن خود در این ترور را نه تایید و نه رد کرده است. نیروی دریایی آمریکا کشتی های جنگی و یک زیردریایی را برای تقویت دفاع اسرائیل در خاورمیانه مستقر کرده است.

بر اساس این گزارش: یک مقام ارشد امنیتی ایران گفت که ایران به همراه متحدانش مانند حزب‌الله در صورت شکست مذاکرات غزه یا اگر اسرائیل این را به تعویق انداختن گفت‌وگوها بداند، حمله مستقیم را انجام خواهد داد. این منابع نگفتند ایران تا چه زمانی اجازه می دهد مذاکرات قبل از پاسخ مستقیم نظامی به اسرائیل ادامه یابد.

به گفته این منابع، ایران در مواجهه با خطر یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه پس از ترور هنیه و فرمانده ارشد حزب الله، فواد شکر، در حال مذاکره با کشورهای غربی و ایالات متحده بوده است. شناسایی شده است. در روزهای اخیر صحبت هایی در مورد راه هایی برای سازماندهی انتقام وجود داشته است.

روز سه شنبه (دیروز) سفیر آمریکا در ترکیه تایید کرد که واشنگتن از متحدانش می خواهد ایران را برای کاهش تنش متقاعد کنند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: امیدواریم پاسخ ما به موقع و به گونه ای عملی شود که به آتش بس احتمالی آسیبی وارد نشود. نمایندگی ایران در نیویورک هرگونه ارتباط بین واکنش ایران و مذاکرات آتش بس را تکذیب کرد و تاکید کرد که مذاکرات آتش بس غزه هیچ ارتباطی با پاسخ ایران به اسرائیل ندارد.

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که از ایران می‌خواهد «برخلاف اصول حقوق بین‌الملل» با خویشتنداری عمل کند.
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: “این هفته ممکن است اتفاقی از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن بیفتد… این ارزیابی ایالات متحده و همچنین ارزیابی اسرائیل است.”

وی افزود: اگر اتفاقی در این هفته بیفتد، قطعا زمان آن می تواند روی صحبت هایی که می خواهیم در روز پنجشنبه داشته باشیم، تاثیر بگذارد.
در آخر هفته، حماس نسبت به ادامه مذاکرات ابراز تردید کرد. در ماه‌های اخیر، اسرائیل و حماس چندین دور مذاکره را بدون دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس قطعی انجام داده‌اند.

در اسرائیل، بسیاری از ناظران بر این باورند که پس از اینکه رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت ایران اسرائیل را برای حمله به تهران “به شدت مجازات” خواهد کرد، پاسخ ایران قریب الوقوع است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در جریان بازدید از یک پایگاه اطلاعاتی در شمال اسرائیل گفت: ما از نزدیک آنچه را که در بیروت و تهران اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم و برای خنثی کردن هرگونه تهدید (احتمالی) در حین آماده‌سازی، روی گزینه‌های تهاجمی مختلف کار می‌کنیم.

وی افزود: ما مصمم هستیم که ماموریت خود را انجام دهیم: باید اطمینان حاصل کنیم که ساکنان (شمال اسرائیل) پس از اطمینان از عقب نشینی حزب الله از شمال به پشت رودخانه لیتانی به خانه های خود بازگردند.

مسعود مزکیان، رئیس جمهور نسبتا میانه رو جدید ایران، از زمان روی کار آمدن ماه گذشته، بارها بر موضع ضد اسرائیلی ایران و حمایت آن از جنبش های مقاومت در سراسر منطقه تاکید کرده است.

“مایر لیتوک” محقق ارشد مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو گفت: “ایرانی ها هرگز استراتژی و سیاست های خود را تابع نیازهای نیروهای نیابتی نکرده اند یا تحت تاثیر آنها قرار نگرفته اند. حمله ممکن و تقریباً اجتناب ناپذیر است. اما مقیاس و تقویم آن را نمی دانم.» “

سعید لیلاز، تحلیلگر مستقر در ایران، گفت که رهبران جمهوری اسلامی ایران اکنون مشتاق هستند تا برای برقراری آتش بس در غزه، “برای شتاب گرفتن، اجتناب از یک جنگ همه جانبه و تقویت موقعیت خود در منطقه” تلاش کنند.

لیلاز گفت که ایران قبلاً در روند صلح غزه شرکت نکرده بود، اما اکنون آماده ایفای “نقش کلیدی” در این روند است.

دو منبع ایرانی گفتند ایران در حال بررسی اعزام نماینده ای به مذاکرات آتش بس است. با این حال، آنها گفتند که این نماینده مستقیماً در جلسات شرکت نخواهد کرد، اما در عوض در گفتگوهای پشت پرده “برای حفظ یک خط ارتباطی دیپلماتیک” با ایالات متحده در ادامه گفتگوها شرکت خواهد کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک به رویترز گفت که تهران در خارج از مذاکرات آتش بس نماینده ای نخواهد داشت.

دو منبع ارشد نزدیک به حزب الله لبنان نیز گفتند که تهران به مذاکرات زمان می دهد، اما از قصد خود برای انتقام دست نمی کشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=327006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.