افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
2

افزایش 9 درصدی ذخایر سد

  • کد خبر : 349831
افزایش 9 درصدی ذخایر سد

به گزارش بازار، تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس در خصوص مهمترین شاخص های هواشناسی و آب در سه ماهه اول سال 1403 نشان می دهد که میانگین بارندگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته است. بر این اساس میانگین دمای فصل بهار بر خلاف فصل […]

به گزارش بازار، تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس در خصوص مهمترین شاخص های هواشناسی و آب در سه ماهه اول سال 1403 نشان می دهد که میانگین بارندگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته است.

بر این اساس میانگین دمای فصل بهار بر خلاف فصل زمستان و پاییز سال گذشته که با افزایش شدید و بی سابقه دما همراه بود افزایش محسوسی نداشته و عمدتاً نیمه شمالی کشور افزایش بیشتری را تجربه کرده است. افزایش دما نسبت به نیمه جنوبی

همچنین به دلیل بارندگی های خوب بهاری و عدم افزایش شدید دما در بهار 1403، کشور در شرایط خشکسالی قرار گرفته و پس از سه سال متوالی از شرایط خشکسالی خارج شده است.

افزایش 9 درصدی ذخایر سدهای مهم

در بخشی دیگر از گزارش این مرکز به تحلیل وضعیت سدهای کشور پرداخته شده است.

بر این اساس در نه ماهه منتهی به خرداد 1403 حجم آب مخازن تقریباً 34 میلیارد متر مکعب (65 درصد ظرفیت آنها) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است. بیشترین درصد اختلاف ذخایر (مثبت) نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به سدهای استان گلستان است، بنابراین این سدها از شرایط تقریباً خشک خارج شده و میزان پر شدن آنها به بیش از 60 درصد رسیده است. گروه سدهای واقع در حوضه دریاچه ارومیه، سدهای تهران و سدهای زنجیره ای کارون نیز نسبت به سال گذشته با افزایش درصد پر شدن مواجه بوده و یا در شرایط مساعدی قرار دارند.

افزایش 100 درصدی میانگین بارندگی

بررسی شاخص های مهم آب و هواشناسی کشور نشان می دهد که میانگین بارندگی کل کشور در سه ماهه بهار سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته و نه تنها کمبود بارندگی را جبران کرده است. در زمستان سال قبل، بلکه کشور را در ترسالی قرار داده اند.

شرایط وحشتناک استان ها

در جای دیگر گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است؛ بارندگی‌های بهاری مناسب باعث خشکسالی در اکثر استان‌های کشور شده است و توزیع بارندگی در فصل بهار نیز شرایط کشاورزی دیم را بهبود بخشیده است.

همچنین پوشش گیاهی به دلیل بارندگی های خوب بهاری سال 1403 نسبت به سه سال گذشته افزایش یافته است که علاوه بر مزایای آن از جمله کاهش گرد و غبار خانگی، خطر آتش سوزی در فصول خشک را افزایش می دهد.

در عین حال، مجموع بارندگی کشور در 9 ماهه نخست سال هیدرولوژیکی 1402-1403 (تا 31 خرداد 1403) 242 میلی متر بوده که 2 درصد بیشتر از میانگین بلندمدت است. و میزان بارندگی در 27 استان کشور بیشتر از میانگین بلندمدت بوده است. بر اساس آمار بلندمدت بارندگی، به طور میانگین حدود یک چهارم حجم نرمال بارندگی سال هیدرولوژیکی در فصل بهار تامین می شود، اما در سال هیدرولوژیکی جاری، حدود 42 درصد از کل حجم بارندگی سال هیدرولوژیکی را شامل می شود. در فصل بهار ارائه شده است.

تولید برق

همچنین تحقیقات حاکی از آن است که در فصل بهار، کل تولید برق کشور معادل 7 میلیون و 68 هزار مگاوات ساعت و سهم تولید برق از کل تولید برق کشور به طور متوسط ​​1/7 درصد است. در ماه های بهار میزان تولید برق رو به رشد بوده و از 1511 هزار مگاوات ساعت در فروردین به 3293 هزار مگاوات ساعت در خرداد رسیده است.

همچنین روند افزایشی میزان تولید و سهم برق از کل تولید برق کشور متاثر از افزایش دما در ماه های بهار و رشد تقاضا از یک سو و شرایط حجمی نسبتا مساعد است. مخازن سدهای کشور (نسبت به سال گذشته). با وجود این، با توجه به روند افزایشی مصرف برق از شبکه سراسری، انتظار نمی رود روند افزایشی سهم برق از کل تولید برق کشور در ماه های تابستان ادامه داشته باشد.

وضعیت اعتبارات در بخش آب

بررسی اعتبارات بخش آب نشان می دهد؛ از مجموع خریدهای کالاهای سرمایه ای که بر اساس قانون بودجه سنواتی بالغ بر 480 میلیارد ریال بوده، در فصل بهار تخصیصی صورت نگرفته است.

برای مشاهده گزارش کامل از مرکز پژوهش های مجلس کلیک کنید انجام دهید

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=349831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.