افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
3

افزایش 30 درصدی صادرات ایران به روسیه

  • کد خبر : 146339
افزایش 30 درصدی صادرات ایران به روسیه

به گزارش بازار، کاظم جلالی این میزان صادرات کالای ایرانی را در سال های اخیر بی سابقه خواند و در عین حال افزود: میزان واردات کشورمان از روسیه در این مدت کاهش یافته است. به گفته جلالی، در سال 2022 بیشتر گندم مورد نیاز ایران از طریق روسیه تامین می شد، اما در این مدت […]

به گزارش بازار، کاظم جلالی این میزان صادرات کالای ایرانی را در سال های اخیر بی سابقه خواند و در عین حال افزود: میزان واردات کشورمان از روسیه در این مدت کاهش یافته است.

به گفته جلالی، در سال 2022 بیشتر گندم مورد نیاز ایران از طریق روسیه تامین می شد، اما در این مدت کشاورزان کشورمان موفق به افزایش تولید گندم شدند و نیاز خارجی کشور کاهش یافت.

وی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر مشارکت بیشتر روسیه در تجارت بین دو کشور، گفت: ایران فقط محصولات اساسی خود مانند گندم، جو، ذرت، روغن و نهاده های دامی را از روسیه وارد می کند که این به دلیل فاصله کم دو کشور است. دو کشور نسبت به واردات از کشورهای دور بسیار مقرون به صرفه و مقرون به صرفه است.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: هنوز رقم نهایی حجم مبادلات تجاری در سال 2023 اعلام نشده است و این رقم در ابتدای سال آینده اعلام خواهد شد.

در ادامه این گفتگو که در هفته اول دی ماه 1402 انجام شد، در برشمردن موانع اساسی بر سر راه رشد روابط تجاری ایران و روسیه، ایران و روسیه به پیشرفت های صورت گرفته در حل این مسائل اشاره کردند.

جلالی با اشاره به سفرهای مکرر هیات‌های تجاری ایران و روسیه و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در تهران و مسکو، گفت: به طور قطع می‌توان گفت در این مدت دانش تجار دو کشور افزایش یافته است.

سفیر ایران در مسکو مشکلات ترانزیتی را یکی از موانع رشد روابط تجاری ایران و روسیه عنوان کرد که در حال حاضر با افزایش همکاری های دو کشور در حوزه کریدور شمال شرق روند مثبتی را نشان می دهد. جنوب.

به گفته جلالی، اگرچه احداث راه و راه آهن زمان بر است، اما زیرساخت های لازم در کریدور شمال به جنوب فراهم شده است.

جلالی اتصال پیک های بانکی دو کشور با کمک بانک های مرکزی ایران و روسیه را گامی مهم در جهت رفع مشکلات پولی و بانکی خواند. وی خاطرنشان کرد: کارگروه های بانکی در دو کشور حضور فعال و گفت و گوهای منظم دارند.

به گفته وی، بخش زیادی از مبادلات تجاری ایران و روسیه با ارزهای ملی دو کشور یعنی روبل و ریال انجام می شود، اما همچنان در نقل و انتقالات مالی مشکلاتی وجود دارد. جلالی با اشاره به سیاست دلاری شدن و تنش های پولی در دو کشور بر لزوم تعیین ارز مرجع بین ایران و روسیه تاکید کرد.

جلالی همچنین از پیگیری مسائل فنی مرتبط با اتصال کارت های بانکی میر و شتاب توسط بانک های مرکزی دو کشور خبر داد.

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: بخشی از مشکلات گمرکی دو کشور مربوط به مسائل داخلی و قابل حل است. به گفته وی، اگرچه شاهد تحولات خوبی در این زمینه هستیم، اما می توان با حل برخی مسائل به روزهای بهتر امیدوار بود.

به گفته جلالی، در زمینه تعاملات گمرکی توافقات خوبی بین ایران، روسیه و کشورهای واسطه یعنی جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان صورت گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: گمرکات کشور باید توانمند و مجهز شوند تا بتوانند کامیون ها را به صورت دیجیتالی و الکترونیکی حمل کنند و از صف طولانی در مراکز گمرکی خودداری کنند.

جلالی درباره مشکلات تجارت دو کشور در حوزه لجستیکی، گفت: کشتی‌های متعددی در حوزه دریایی به ناوگان اضافه شده‌اند، اما در حوزه راه همچنان امکانات ایران مطابق با نیاز روسیه نیست.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به هزینه بالای لجستیک گفت: بسیاری از تجار در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند. اما همه این مسائل حاکی از آن است که مسیر افزایش تجارت بین دو کشور در داخل ایران در حال هموار شدن است.

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات اخیر در سبد کالای صادراتی ایران به روسیه گفت: در گذشته عمده تجارت دو کشور در حوزه محصولات کشاورزی، باغی و سبزی بوده است اما امروز شاهد صادرات محصولات مختلف در حوزه فناوری هستیم.»

سفیر ایران در روسیه به همکاری های دو کشور در زمینه توربین، دارو، تجهیزات پزشکی، اقلام بهداشتی، شکلات، شیرینی، کیف، کفش، چرم، پوشاک و مبل اشاره کرد و گفت: امروز برخی

محصولات ایرانی در زمینه شیرینی، شکلات و محصولات بهداشتی در قفسه فروشگاه های روسیه دیده می شود و در این کشور نامی برای خود دست و پا کرده اند.

جلالی نسبت به آینده همکاری های دو کشور در زمینه خودرو و قطعات خودرو ابراز خوش بینی کرد. وی این حوزه را یکی از زمینه های جدی همکاری دو کشور خواند.

به گفته سفیر ایران در روسیه، اگر ایران بتواند بخشی از بازار قطعات خودرو روسیه را در اختیار بگیرد، شاهد اشتغالزایی در کشور خواهیم بود و سطح قطعات خودرو ایران افزایش می یابد.

وی همچنین تصریح کرد: ایران و روسیه نیز در زمینه ساخت موتورهای پیشرفته خودرویی فعالیت می کنند که ابعاد آن قابل بیان نیست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=146339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.