افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
9

افزایش وزن مرتبط با درمان HIV چه خطراتی دارد؟

  • کد خبر : 4653
افزایش وزن مرتبط با درمان HIV چه خطراتی دارد؟

اکثر افراد مبتلا به HIV پس از شروع درمان ضد رتروویروسی (ART) وزن اضافه می کنند. در واقع، معمولاً نشانه خوبی است که ART شما کار می کند. ممکن است بشنوید که پزشک شما این پوندهای اضافی اولیه را “بازگشت به سلامتی” می نامد. اما افزایش بیش از حد وزن مرتبط با درمان گاهی اوقات […]


اکثر افراد مبتلا به HIV پس از شروع درمان ضد رتروویروسی (ART) وزن اضافه می کنند. در واقع، معمولاً نشانه خوبی است که ART شما کار می کند. ممکن است بشنوید که پزشک شما این پوندهای اضافی اولیه را “بازگشت به سلامتی” می نامد. اما افزایش بیش از حد وزن مرتبط با درمان گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات سلامتی در آینده شود.

Onyema Ogbuagu، متخصص بیماری‌های عفونی که افراد مبتلا به HIV را در Yale Medicine درمان می‌کند، می‌گوید: «سه دهه پیش، زمانی که همه‌گیری HIV تازه و جدید بود، ما نگران سوءتغذیه و هدر رفتن آن بودیم. اکنون که کار بهتری برای ابتلای افراد زودتر به این بیماری انجام داده‌ایم و درمان‌های مؤثرتری داریم، مشکل متابولیک متفاوتی داریم که چاقی است.»

اگر نگران افزایش وزن ناشی از درمان هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها تمام جوانب مثبت و منفی ART شما را بررسی خواهند کرد. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا راه های ایمن برای کاهش وزن پیدا کنید.

در اینجا چند موضوع دیگر وجود دارد که ممکن است بخواهید با تیم مراقبت های بهداشتی خود مرور کنید.

افزایش وزن مرتبط با درمان چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

Ogbuagu می گوید انواع قدیمی تر ART ممکن است باعث لیپودیستروفی شوند. این زمانی است که بدن شما نحوه ذخیره چربی را تغییر می دهد. در نهایت می توانید با نوعی چربی شکمی مواجه شوید که با مقاومت به انسولین، دیابت و مشکلات قلبی مرتبط است. اما این نوع تغییرات چربی با داروهای جدیدتر کمتر اتفاق می افتد.

اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش وزن کوتاه‌مدت مرتبط با درمان از ART مدرن هنوز هم می‌تواند احتمال مشکلات متابولیک خاص را افزایش دهد. برای دانستن تمام اثرات طولانی مدت درمان به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما افزایش وزن مرتبط با ART ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا (همچنین به عنوان هیپرلیپیدمی شناخته می شود)
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی

جان کوته، استادیار بخش بیماری‌های عفونی در دانشگاه واندربیلت، می‌گوید: «اطلاعات مربوط به دیابت و چربی کبد مطمئناً موجود است. اما او می گوید در مورد بیماری های قلبی عروقی شواهد متناقضی وجود دارد. چاقی و اضافه وزن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. اما او می‌گوید هنوز مشخص نیست که افزایش وزن ناشی از ART این شانس‌ها را حتی بیشتر می‌کند یا خیر. ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم.

کوته می گوید: “افراد مبتلا به HIV در حال حاضر در معرض خطر قابل توجهی افزایش یافته برای بیماری های قلبی عروقی هستند.” موضوعی که ممکن است وجود داشته باشد این است که هیچ خطر قابل انتسابی از افزایش وزن هنوز در مطالعات ظاهر نشده است.

به خاطر داشته باشید که وزن اضافی بدن، صرف نظر از اینکه از کدام ART استفاده می کنید، می تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد. که شامل موارد زیر است:

  • آپنه خواب
  • زوال شناختی
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی و سکته مغزی



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=4653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.