افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

افزایش قیمت لبنیات در بازار.

  • کد خبر : 372823
افزایش قیمت لبنیات در بازار.

به گزارش رکنا، از ابتدای سال تاکنون در چندین نوبت تقاضا برای لبنیات کم بوده است. افزایش قیمت داشت؛ البته قیمت 4 قلم دارای قیمت تنبیهی (400 گرم پنیر UF، 2.5 کیلوگرم ماست دابه، یک لیتر شیر بدون چربی و 900 گرم شیر نایلون) تغییری نکرده است. مهر نوشت: هنوز قیمت شیر مواد اولیه دامداری […]

به گزارش رکنا، از ابتدای سال تاکنون در چندین نوبت تقاضا برای لبنیات کم بوده است. افزایش قیمت داشت؛ البته قیمت 4 قلم دارای قیمت تنبیهی (400 گرم پنیر UF، 2.5 کیلوگرم ماست دابه، یک لیتر شیر بدون چربی و 900 گرم شیر نایلون) تغییری نکرده است.

مهر نوشت: هنوز قیمت شیر مواد اولیه دامداری ها به طور رسمی از سوی رئیس شورای قیمت ها و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی اعلام نشده است که در شهریور موج دیگری از گرانی لبنیات تجربه شد.

محمد فربد سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: صنایع لبنی سالی یک بار طبق روال افزایش قیمت دارند. چند سالی است که نرخ تورم از مرز 40 درصد عبور کرده و تمامی پارامترهای تولیدکنندگان از قیمت مواد اولیه، نرخ ارز گرفته تا بسته بندی، حمل و نقل و… را افزایش داده است. به عنوان مثال قیمت سکه از 46 هزار تومان در ابتدای سال 1402 به 64 هزار و 700 تومان افزایش یافت. با کنترل و تعدیل این رقم امروز در کانال 60 هزار تومان است. بنابراین شاهد افزایش 30 درصدی قیمت برای یک کالا هستیم.

وی افزود: میزان حقوق در ابتدای سال اعلام می شود و تمامی شرکت های تجاری و صنعتی موظف به درخواست و اجرای آن هستند. همه اینها منهای قیمت شیر ​​خام باعث شده تا شاهد افزایش 16 درصدی لبنیات باشیم.

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: در مجمع از تولیدکنندگان خواسته شد تا افزایش قیمتی که در پارامترهای تولید رخ داده است را اعلام کنند. پس از رایزنی ها و ضربات در نهایت افزایش 16 درصدی تصویب شد. این رقم به صورت کتبی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

وی افزود: البته محدودیت هایی نیز وجود دارد که از جمله آن می توان به عدم افزایش قیمت تا پایان ماه مبارک رمضان که جزو برنامه های سالانه فعالان صنایع لبنی است و به جای افزایش قیمت در روز اول اشاره کرد. فروردین را به پایان ماه مبارک رمضان موکول می کنند.

با اعلام قیمت جدید شیر دوباره افزایش می یابد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به قیمت جدید شیرخام ادامه داد: امسال اگرچه قیمت خرید تضمینی شیرخام حدود 18.18125 تومان تصویب شد، اما اعلام نشد. شاید یکی از دلایل آن این باشد که وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه در حوزه قیمت شیرخام به این نتیجه رسیده اند که نیازی به اطلاع رسانی نیست زیرا قیمت نهاده های دامی تا حدودی بهبود یافته است.

فربد تصریح کرد: البته این امکان نیز وجود دارد که تغییر قیمت به زودی اعلام شود.

این رئیس اتحادیه ادامه داد: در صورت اعلام قیمت جدید شیرخام، علاوه بر 16 درصد اولیه، قیمت فرآورده ها مجددا افزایش می یابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: اکثر محصولات تولید شده در صنایع لبنی در گروه 4 قرار می گیرند و قیمت ها براساس اسناد مثبته و در چارچوب قوانینی که انجمن وضع کرده است تغییر می کند.سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد. به شرکت های تولیدی در سراسر کشور

وی تصریح کرد: قیمت شیر ​​خام حدود 70 درصد در قیمت نهایی نقش دارد. تغییر قیمت از کیلویی 15 به 18 هزار تومان به معنای افزایش 20 درصدی است. اما از آنجایی که نقش آن در قیمت نهایی محصولات 70 درصد است، نرخ لبنیات 14 درصد افزایش می یابد. البته به طور کلی افزایش قیمت لبنیات بیش از 30 درصد نخواهد بود.

سود صنایع لبنی کدال چقدر است؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران سود این صنعت را حدود 4 درصد عنوان کرد و گفت: با مراجعه به سایت کدال و رصد سود 8 شرکت تولیدی، میانگین سود خالص به دست آمده 4.7 درصد بوده است در حالی که صنایع لبنی در پایین ترین نقطه قرار دارد، سود مصوب آن 14 درصد و حداکثر 17 درصد است.

فرید با اشاره به کاهش بازار تقاضا ادامه داد: زمانی که حقوق نیروی انسانی بین 20 تا 25 درصد افزایش می یابد، کاهش قدرت خرید کارکنان باعث افت بازار تقاضا می شود. چندین سال است که صنعت لبنیات مصرف را کاهش داده است. خطری که تولید محصولات لبنی را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: زمانی که استفاده از ظرفیت در کارخانه ها کم باشد هزینه های سربار آنها افزایش نسبی خواهد داشت.

کاهش قدرت خرید و کاهش قیمت صادرات

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران درباره وضعیت صادرات لبنیات نیز اظهار داشت: چند سالی است که بخشی از محصولات کشور صادر می شود. این خوب است، اما میزان مصرف داخلی نسبت به نیاز، سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. در کشور ما سرانه مصرف به جای 165 کیلوگرم که استاندارد مصرف لبنیات پایه شیر است به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است. بنابراین اگر صادراتی صورت می گیرد که 80 درصد آن به کشورهای همسایه عراق، پاکستان و افغانستان است، تا حدودی از سر ناچاری است و کاهش قدرت خرید مردم چاره ای جز صادرات باقی نگذاشته است. اگر قدرت خرید داخلی بهبود یابد، حتی محصولات با قیمت های بهتر صادر می شود.

فرید افزود: امروزه بخشی از شیر تولیدی در کشور به شیرخشک صنعتی تبدیل و صادر می شود. در حالی که سوال اینجاست که چرا محصول یارانه ای نباید سر سفره مردم باشد. فربد در این خصوص اظهار داشت: اگر شیر در بازار جهانی 2600 دلار در هر تن فروخته شود، در بازار صادراتی ایران بیش از 2 دلار قابل فروش نیست.

وی بیان کرد: مسائل متعددی از جمله تحریم منجر به این مشکل شده است به همین دلیل صادرات به کشورهای همسایه محدود می شود.

هزینه قطع برق در تولید.

این رهبر صنفی در بخشی دیگر از سخنان خود به قطع برق در واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: تعطیلی غیر ارادی خطوط تولید و ضایعات ناشی از این تعطیلی موضوع دیگری است که باید پیگیری شود.

وی گفت: اگر خاموشی برنامه ریزی شود مشکلاتی وجود دارد، اگر مشخص نباشد چالش ها چند برابر می شود. بسته شدن بدون اطلاع قبلی باعث آلوده شدن خطوط می شود و مواد باقی مانده باید تمیز شوند تا محصولات زیر آلوده نشوند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران افزود: همچنین باید توجه داشت که امکان اعزام کارگران به مرخصی هر روز وجود ندارد و با کاهش تولید، هزینه تمام شده افزایش می یابد.

فربد با اشاره به رقابت تولیدکنندگان گفت: شاید تولیدکننده نتواند همه محصولات را 16 درصد افزایش دهد زیرا 400 واحد لبنیات در کشور فعالیت می کنند که رقابت را سخت کرده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران در پایان تصریح کرد: بنابراین بر اساس ضوابط ورودی مربوطه، تمامی شرکت ها می توانند در سال جاری 16 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند. برخی این تغییر قیمت را به تدریج و در چند مرحله اعمال کردند.

لازم به ذکر است که قیمت شیر ​​خام در دامداری ها از کیلویی ۱۵ هزار تومان به ۱۸ میلیون و ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. اما هنوز به صورت رسمی از سوی رئیس شورا در خصوص قیمت ها و اتخاذ سیاست های حمایتی از کالاهای کشاورزی ابلاغ و ابلاغ نشده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.