افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

افزایش حجم بدهی بانک ها به بانک مرکزی

  • کد خبر : 368643
افزایش حجم بدهی بانک ها به بانک مرکزی

بازار؛ گروه بورس: اختصاص بیش از نیمی از مبلغ بدهی به اضافه برداشت بانک ها از سوی بانک مرکزی، بدبینی نسبت به عملکرد بانک ها را افزایش داده است. در حال حاضر بیش از نیمی از بدهی بانک ها به بانک مرکزی مربوط به دو بانک آینده و مسکن است. اقلام بدهی بانک ها به […]

بازار؛ گروه بورس: اختصاص بیش از نیمی از مبلغ بدهی به اضافه برداشت بانک ها از سوی بانک مرکزی، بدبینی نسبت به عملکرد بانک ها را افزایش داده است. در حال حاضر بیش از نیمی از بدهی بانک ها به بانک مرکزی مربوط به دو بانک آینده و مسکن است.

اقلام بدهی بانک ها به بانک مرکزی در ترازنامه بانکی همواره میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی و همچنین میزان استفاده بانک ها از پایه پولی را نشان می دهد. بررسی اخیر میزان بدهی هر بانک به بانک مرکزی نشان دهنده رشد میزان بدهی بانک آینده به بانک مرکزی طی دو یا سه سال اخیر است. این بانک همواره در زمینه اضافه برداشت اقدام کرده است. بنابراین در سال 1402 تقریباً 42 درصد از حجم بدهی بانک ها به بانک مرکزی مربوط به بانک آینده بود.

علاوه بر این، نکته قابل توجه بعدی، رشد سهم اضافه برداشت بانکی در ترکیب بدهی به بانک مرکزی در سال های اخیر است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مهمترین آنها ممکن است ناشی از خلق بیش از حد پول توسط بانک ها بدون در نظر گرفتن ذخایر کافی باشد که منجر به مداخله بانک مرکزی از این طریق شود.

این نشان دهنده نوسانات نرخ بهره در اقتصاد ایران از ابتدای سال 1396 است. ابهام در مورد کاهش تورم اقتصاد ایران همچنان وجود دارد.

مدل EGARCH نشان می دهد که شوک های منفی، مانند بحران های اقتصادی، به دلیل عدم تقارن در نوسانات، نوسانات بیشتری نسبت به شوک های مثبت ایجاد می کنند. این افزایش در سطح نوسانات نشان دهنده دوره های استرس در بازار است، زمانی که بازده اوراق قرضه کمتر قابل پیش بینی بود.

در فاصله بین این افزایش ها، دوره ای از ثبات در نتیجه تثبیت سیاست های پولی یا بهبود شرایط اقتصادی ایجاد شده است. با این حال، حساسیت بازده اوراق قرضه به رویدادهای منفی باعث نوسانات نرخ شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.