افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

افزایش تکان دهنده بازنشستگی پیش از موعد؛ آماری که آینده تامین اجتماعی را تهدید می کند

  • کد خبر : 380687
افزایش تکان دهنده بازنشستگی پیش از موعد؛ آماری که آینده تامین اجتماعی را تهدید می کند

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اندیشه مزارس، محمدرضا رخشانی مقدم درباره آخرین آمار این سازمان از بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان گفت: نرخ بازنشستگی در آغاز سال‌های اخیر، روندی صعودی در کسب اطلاعات بیشتر درباره تفکر معاصر وجود دارد. محمدرضا رخشانی مقدم درباره آخرین آمار این سازمان از بازنشستگی پیش […]

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اندیشه مزارس، محمدرضا رخشانی مقدم درباره آخرین آمار این سازمان از بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان گفت: نرخ بازنشستگی در آغاز سال‌های اخیر، روندی صعودی در کسب اطلاعات بیشتر درباره تفکر معاصر وجود دارد.

محمدرضا رخشانی مقدم درباره آخرین آمار این سازمان از بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان گفت: میزان بازنشستگی پیش از موعد در سال های اخیر رو به افزایش بوده است به طوری که از سال 1398 تعداد بازنشسته پیش از موعد از بازنشستگان معمولی پیشی گرفته است.

تعداد بازنشستگان پیش از موعد از 14 درصد در سال 2019 به 52 درصد در پایان سال 2011 افزایش یافته است که آمار تکان دهنده ای است.

مدیر کل مستمری بگیران تامین اجتماعی افزود: مجموع بازنشستگان کشور در پایان سال 1401 بالغ بر 2 میلیون و 623 هزار و 287 نفر بوده که از این تعداد 550 هزار و 450 نفر در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته پیش از موعد هستند که تقریباً 21 درصد است. در مجموع آنها تعداد کل بازنشستگان را تشکیل می دهند.

رخشانی مقدم یادآور شد: مشاغل سخت و زیان آور مشاغلی هستند که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار استاندارد نبوده و در نتیجه اشتغال کارگر در آن شغل یا محل، استرس به مراتب بیشتر می شود. بیشتر از ظرفیت مشکلات طبیعی جسمی و روحی در او ایجاد می شود.

وی ادامه داد: نتیجه کار در چنین شرایطی ایجاد بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن است. البته می توان با اعمال تدابیر فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی از ماهیت خشن و زیان آور این مشاغل کاسته یا از بین برد.

مدیر کل مستمری بگیران تامین اجتماعی با یادآوری اینکه بر اساس آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور این نوع مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم می شود، افزود: گروه الف شامل مشاغلی است که بنا به ماهیت سخت و زیان آور است. اما اعمال بهداشت، ایمنی و اقدامات مناسب توسط کارفرما می تواند سختی و زیان آور بودن آن را برطرف کند.

وی ادامه داد: در گروه ب مشاغلی وجود دارد که ماهیت آنها سخت و زیان آور است و با اعمال تمهیدات بهداشتی، ایمنی و فنی، اگرچه می توان از صفت سخت و زیان آور آن کاسته، اما شرایط سخت و زیان آور آن همچنان حفظ می شود.

رخشانی مقدم ادامه داد: بررسی کارهای سخت و زیان آور و تعیین گروه های شغلی بر عهده کمیته های بدوی و تجدیدنظر استان مستقر در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سیاست ملی سخت و زیان آور و نظارت بر کمیته های فوق الذکر می باشد. همچنین مسئولیت شورای عالی حفاظت فنی.

وی با توجه به اینکه تعدد تقاضاها و مستمری های مستمری در مشاغل سخت و زیان آور مغایر با اهداف و مقاصد اصلی تصویب قانون بوده و به میزان قابل توجهی به عدم تعادل منابع و هزینه های سازمان تامین اجتماعی کمک می کند، تصریح کرد: اهداف قانونگذار. در تصویب قانون بازنشستگی سخت و زیان آور مواردی مانند حفظ حقوق کارگران، حمایت از نیروی کار، سالم سازی محیط کار، ایجاد شغل و رونق تولید است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون کارفرمایان کارگاه هایی که مشاغل آنها سخت و زیان آور تلقی می شود موظفند ظرف مدت دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی سختی کار نسبت به حفظ عوامل و شرایط محیط کار اقدام کنند. و کمیته های مضر

مدیر کل بازنشستگی تامین اجتماعی یادآور شد: هر چند در قانون برای کاهش یا رفع خصلت های شدید و زیان آور و همچنین تامین و بهبود فضای کار اقدامات لازم پیش بینی شده است، اما به دلیل نبود ضمانت اجرایی، تکالیف تعیین شده توسط مراجع ذیربط به صورت جامع و کامل.

وی افزود: از سوی دیگر مشکلاتی در زمینه احراز سختی کار در کمیته های استانی و همچنین هزینه های ناچیز پیش بینی شده در قانون برای کارفرما وجود دارد که منجر به حذف . که کارفرمایان عملاً از ماهیت سخت و زیان آور مشاغل غافل می شوند.

رخشانی مقدم ادامه داد: همچنین دلایلی مانند پرداخت سنوات کمتر بیمه ای، دریافت مستمری طولانی تر با مبالغ مستمری و مزایای بیشتر، باعث ایجاد چالش در مدیریت منابع و هزینه های سازمان تامین اجتماعی و در نتیجه تغییر در نسبت حمایت این سازمان به بزرگترین سازمان بیمه بین نسلی کشور تبدیل شود.

مدیرکل بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه شرایط فعلی به گونه ای است که سن بازنشستگی در برخی موارد به چهل سال و یا کمتر رسیده است و گاهی نیروی کار در اوج تجربه، مهارت و دانش بازار کار را ترک می کند. و گفت: سن بازنشستگی به عنوان یکی از شاخص های پارامتریک در محاسبه بیمه در بسیاری از کشورها به تناسب امید به زندگی افزایش یافته است.

رخشانی مقدم ادامه داد: اما در ایران با وجود افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی تغییری نکرده و حتی با توجه به تصویب قوانین بازنشستگی پیش از موعد از جمله قانون کارهای سخت و زیان آور، سن بازنشستگی موثر نیز کاهش یافته است. . .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=380687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.