افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
5

اطلاعیه قوه قضاییه درباره اظهارات سخنگوی دولت درباره لایحه حجاب – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 141674
اطلاعیه قوه قضاییه درباره اظهارات سخنگوی دولت درباره لایحه حجاب – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبری قوه قضائیه، سخنگوی دولت اخیراً در جلسه دانشجویان دانشگاه تربیت شهید رجایی موضوعاتی را در خصوص لایحه عفاف و حجاب مطرح کرد. به گفته بهادری جهرمی، در مورد بی حجابی و بی حجابی «دولت عدم نیاز به اصلاح قانون و کافی بودن قوانین موجود را در […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبری قوه قضائیه، سخنگوی دولت اخیراً در جلسه دانشجویان دانشگاه تربیت شهید رجایی موضوعاتی را در خصوص لایحه عفاف و حجاب مطرح کرد.

به گفته بهادری جهرمی، در مورد بی حجابی و بی حجابی «دولت عدم نیاز به اصلاح قانون و کافی بودن قوانین موجود را در نظر گرفت» و نیازی به ارائه لایحه جدید نیست. بنابراین از آنجایی که قوه قضائیه این لایحه را تدوین کرد و دولت نیز آن را تقدیم کرد و در این زمینه لایحه قضایی تلقی شد، بنابراین دولت به جای مخالفت با رویکرد، رویکرد تعامل را برگزید و لایحه را تقدیم مجلس کرد. ظرف 20 روز

با توجه به اینکه اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر پیشرفت صورت گرفته در تدوین لایحه عفاف و حجاب در برخی موارد ناقص و غیر دقیق بوده و این امر ممکن است منجر به برداشت نادرست در تحلیل این موضوع حقوقی شود، ذکر چند نکته ضروری است. . در مورد این آمده است:

1- شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ریاست محترم جمهور بر اساس مصوبات ایشان مبنی بر تقسیم کار نهادها در حوزه عفاف و حجاب، تهیه لایحه را از وظایف قوه قضاییه دانسته و اعلام کرده است. وکیل. و قوه قضائیه بر اساس تکلیف محوله از سوی این شورا که تصویب آن طبق قانون است در کمترین زمان ممکن لایحه را تهیه کرده است.

2- رئیس قوه قضائیه بارها بر مناسب بودن مجموعه قوانین و مقررات موجود برای رسیدگی به ناهنجاری های اجتماعی در مقاطع مختلف سال گذشته و سال جاری تاکید کرده و به قول رئیس قوه قضائیه چندین بار گفته شده است. در مواقعی که نهادهای مسئول باید تکالیف خود را انجام دهند و منتظر قانون جدید نباشند، قوه قضاییه نیز به مواردی به نام جرایم ارتکابی رسیدگی می کند و نیازی به انتظار نیست. برای تصویب قانون جدید

به عنوان نمونه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در دیدار با اقشار مختلف مردم استان کرمان در این خصوص تاکید کرد: امروز ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد و این امر باعث دلخوری مردم ما می شود؛ پس از اغتشاشات سال گذشته بارها به مسئولان و نهادهای ذیربط از جمله مراجعه کردم. لطفا و وزارت کشور تاکید کرد: بسیاری از جرایم در حوزه ناهنجاری های اجتماعی و عفاف و حجاب جرایم مشهود است و تا تصویب قانون جامع تر باید با ظرفیت های قانونی موجود برخورد شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین در جلسات متعدد شورای عالی قضایی در سال گذشته و امسال با تاکید مجدد بر مقوله رسیدگی به ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در موضوع عفاف و حجاب، اظهار داشت: دادستان ها و مراجع ذی صلاح قضایی اتخاذ کرده اند. در مورد وضعیت نیروی انتظامی در امر رسیدگی به ناهنجاری های اجتماعی لطفا تقاضا و لطفا و وزارت کشور نیز در این زمینه به میدان می آیند. نباید منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب بود، بلکه همانطور که بارها تاکید کرده ایم باید از ظرفیت های قانونی موجود در این زمینه بهره برد. مخصوصاً برای افرادی که در اردوگاه دشمن بازی می کنند و ناهنجاری ها را ترویج می کنند. قطعاً باید در مقابل این افراد ایستاد و طبق قانون با آنها برخورد کرد.»

3- رئیس قوه قضائیه در 18 فروردین ماه امسال بخشنامه 4 ماده ای قضایی به وزارت کشور و نیروی انتظامی در مورد نوع برخورد با ناهنجاری های اجتماعی ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است که قانون اساسی و آیین دادرسی کشور قابلیت های مناسبی برای رسیدگی به معضلات اجتماعی در همه زمینه ها دارد.

همچنین در این دستورالعمل با ذکر جزییات قانون و به تفصیل تصریح شده است که قانون اساسی در خصوص مجازات تخلفات طبقات مختلف، تخلفات کارکنان دولت و همچنین تخلفات دانش آموزان از ظرفیت کافی برخوردار بوده و در قوانین موجود پیش بینی شده است. امکان رسیدگی به ناهنجاری ها

ضمناً در مواردی که خارج از این قوانین صنفی اتفاق می‌افتد، می‌توان با توجه به ظرفیت قانونی رویه، اقدامات مقتضی انجام داد.

در این دستور کار خاطرنشان شده است که مقامات قضایی در برخورد با جرایم مشهود موظفند با افراد مختلف با ظرفیت های قانونی موجود برخورد کنند.

4- موضوع عفاف و حجاب در جلسه سران سه قوه مطرح شد و در این جلسه لزوم ارائه لایحه قضایی برای رسیدگی به بی حجابی یا کشف حجاب توسط قوه قضائیه مطرح شد. . و به تایید اعضای مجمع رسید و در نهایت رئیس قوه قضاییه بر این اساس و همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور لازم را برای تهیه لایحه قضایی صادر کرده است.

5- پیش نویس لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه شده و در این خصوص نظر کارشناسی از شورای اسلامی و حدود 5 نظر از مراجع مختلف دولتی دریافت و پس از اعمال اصلاحات لازم، نسخه نهایی مشتمل بر 9 ماده با امضای حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی به عنوان لایحه قضایی جهت تقدیم به مجلس تقدیم دولت شد.

گفتنی است در حال حاضر در صورت عدم موافقت دولت با اصل این لایحه، می توانست متن لایحه قضایی را مستقیماً به مجلس ارسال کند و وارد محتوای آن نشود، در حالی که طبق بیانیه سخنگوی دولت، قریب به 20 روز است که این متن در قوه مجریه مانده و در 15 ماده نهایی برای تصویب به شورای اسلامی شهر بررسی و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. (شایان ذکر است لایحه قضایی در 9 ماده برای ارسال به مجلس تقدیم دولت شد).

6- متن لایحه قضایی که با توافق سران سه قوه و اخذ نظر کارشناسی از مجلس و دولت انتظار می رفت به سرعت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و سرانجام با مدت ها بررسی در اسلام. . شورا و بر اساس اصل 85 قانون اساسی در 70 ماده تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد که هم اکنون در کمیسیون مربوطه برای رفع ایرادات شورای نگهبان در حال بررسی و نهایی شدن است تا به شورای نگهبان ارسال شود. شورای نگهبان باز هم برای رفع ایرادات.

7- از مسئولان به ویژه سخنگویان انتظار می رود در بیان مطالب دقت لازم را داشته باشند و از ارائه اطلاعات و اظهارات ناقص یا نادرست خودداری کنند و تعامل و همگرایی مثبت و برادرانه بین قوای سه گانه را ترویج دهند که نتایج خوبی در بهبود اوضاع دارد. وضعیت کشور تقویت می شود

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.