افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

اصلاح نمای ساختمان های معاصر با بافت تاریخی بر اساس هویت گذشته محله.

  • کد خبر : 373177
اصلاح نمای ساختمان های معاصر با بافت تاریخی بر اساس هویت گذشته محله.

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدعلی ایزدخاصدی با اشاره به چیدمان سیما و منظر بافت تاریخی محله های «دردشت»، «شهشهان» و «سنبلستان» گفت: این سه محله بخشی از دردشت بزرگ است که یکی از محله های اصلی بوده است. شهر اصفهان که قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد و محله‌ها زمانی از مهم‌ترین […]

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدعلی ایزدخاصدی با اشاره به چیدمان سیما و منظر بافت تاریخی محله های «دردشت»، «شهشهان» و «سنبلستان» گفت: این سه محله بخشی از دردشت بزرگ است که یکی از محله های اصلی بوده است. شهر اصفهان که قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد و محله‌ها زمانی از مهم‌ترین مناطق شهری اصفهان به‌ویژه در دوره سلجوقیان و پس از آن بوده‌اند.

وی افزود: امروزه با قدم زدن در این بافت تاریخی نمای ساختمان هایی را می یابیم که در 70 سال گذشته در این بافت شکل گرفته و شکل ناهمواری ایجاد کرده است و اختلال بصری در این بافت مشاهده می شود که آسیب جدی به آن وارد کرده است. یکپارچگی و تداوم.

ایزدخاصدی گفت: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان نزدیک به یک سال است که مطالعه ای در این محدوده 72 هکتاری انجام داده و به گونه شناسی نمای ساختمان های محله، علائم و نمادهای این ساختمان ها و هندسه آن ها دست یافته ایم. و بر این اساس نسبت به اصلاح ناهمواری های نمای ساختمان اقدام کرده ایم تا بتوانیم بافتی پیوسته ایجاد کنیم.

بافت تاریخی 1.jpg 2اصلاح نمای ساختمان ها در راستای تداوم و همبستگی بافت تاریخی.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: در چند ماهی که از آغاز این پروژه می گذرد، نمای حدود 20 ساختمان اصلاح شده است و تا پایان سال بیش از صد ساختمان دیگر نیز اصلاح می شود. این زمینه، که منجر به تداوم و وابستگی متقابل بیشتر خواهد شد. این بافت کمک می کند.

وی ادامه داد: در این عملیات ساختمانی سعی شده از مصالحی استفاده شود که سابقه تاریخی داشته و صدها سال در این محله مورد استفاده قرار می گرفته است و مهمترین این مصالح آجر، کاه، گچ و کاشی سنتی است. البته از سنگ تیشه به عنوان “ازاره ساختمان” نیز استفاده می شود.

ایزداچادی تاکید کرد: این اقدام سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان باعث می شود بافت تاریخی ما به هویت بصری خود بازگردد و شهر اصفهان بافتی منسجم پیدا کند. این در حالی است که در این سه محله 50 اثر تاریخی وجود دارد که در میان انبوه نماهای نامنظم گم شده و از بافت جدا شده و با چنین بناهایی ترکیب نمی شود و به همین دلیل چهره خود را به هم نزدیک می کند. ادبیات بناهای تاریخی شهر

بافت تاریخی 1.jpg4استفاده از علائم بصری در بناهای تاریخی

وی بابیان اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تا پایان سال جاری اقدامات مهمی را در خصوص سیما و منظر این سه محله انجام می دهد، افزود: اقدام دیگری که توسط معاونت نوسازی و بهسازی شهر اصفهان انجام می شود. سازمان بهسازی برای ارتقای هویت بصری این سه محله استفاده از نشانه های بصری آثار تاریخی این سه محله در نمای سایر بناها.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان ادامه داد: این تابلوها به صورت کاشی و آجر در نقاط مختلف محله ساخته می شود. کاشی ها برگرفته از خطوط و نقش هایی است که بر روی کاشی های بنای تاریخی وجود دارد. از محله و به این ترتیب تصویری جمعی زیبا ایجاد می کند و محله هویتی پیوسته به مردم ارائه می دهد.

وی گفت: سازمان نوسازی و بازآفرینی شهر اصفهان از ابتدای سال 1401 با حضور نخبگان و اندیشمندان حوزه های معماری، مرمت، تاریخ، اساطیر، نشانه شناسی و مطالعات اجتماعی اقدام به «بررسی مناطق تاریخی اصفهان» کرد. . و این تصویر و منظر محلی را تغییر داده است. حاصل مجموعه ای از این مطالعات است که در این منطقه ارزشمند انجام شده است و پس از تکمیل، شهروندان می توانند نتایج این مطالعات را در بدنه شهری مشاهده کنند.

ایزدخاصی در پایان افزود: اصلاح و اصلاح نما بخشی از اقداماتی است که در راستای ارتقای خوانایی بافت های تاریخی اصفهان انجام می شود که در عین حال باعث ارتقای سطح زندگی همشهریان عزیز ساکن در این شهر می شود. زمینه را برای توجه بیشتر به گوهرهای ارزشمند تاریخی شهر و آماده سازی این منطقه برای جذب گردشگر فراهم می کنند.

اصفهان/بهمن راعی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.