افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

اصلاح قانون معادن در دستور کار مجلس است

  • کد خبر : 405853
اصلاح قانون معادن در دستور کار مجلس است

به گزارش سایت خبریحامیان ولایت» در جلسه روز سه شنبه 10 آبان ماه شورای اسلامی در صحن علنی، گزارش مشترک صنایع و معادن، کمیسیون های اجتماعی و اصل نهم قانون اساسی مجلس درباره انفجار معدن زغال سنگ طبس در پروده ارائه شد. قرائت شد و سپس برخی از نمایندگان به بیان دیدگاه ها […]


به گزارش سایت خبریحامیان ولایت»


در جلسه روز سه شنبه 10 آبان ماه شورای اسلامی در صحن علنی، گزارش مشترک صنایع و معادن، کمیسیون های اجتماعی و اصل نهم قانون اساسی مجلس درباره انفجار معدن زغال سنگ طبس در پروده ارائه شد. قرائت شد و سپس برخی از نمایندگان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص این حادثه پرداختند و در نهایت وزیر صنایع و معادن، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرائت کردند. گزارش وزارتخانه های خود در جلسه علنی مجلس.


در ادامه مطلب محمد باقر قالیباف وی در جمع بندی صحبت ها و گزارش ها گفت: امروز در دنیا در شرایط فعلی حدود 30 درصد برق از طریق زغال سنگ تامین می شود اما در کشور ما این مشکل صفر است. چون گاز در کشور وجود دارد و ما فقط به آن توجه می کنیم که اختلاف ایجاد می کند.


وی افزود: با وجود اینکه بیش از 1.2 میلیارد تن معادن زغال سنگ در کشورمان کشف شده است، اما از این معادن در حوزه برق استفاده نمی شود. این موضوع در صنعت فولاد نیز صدق می کند و از آنجایی که در این صنعت فولاد از طریق کوره بلند تولید می شود، ما در صنعت فولاد تنها از 8.2 درصد زغال سنگ استفاده می کنیم، در حالی که در جهان 71.5 درصد از ظرفیت زغال سنگ استفاده می شود. در صنعت فولاد


رئیس شورای اسلامی شهر اضافه کرد: این بدان معناست که چنین ظرفیت مهمی در کشور وجود دارد، اما از آنجایی که انرژی های فسیلی مانند گاز در کشور وجود دارد، از این ظرفیت به درستی استفاده نشده و در واقع هزینه ای پرداخت نکرده ایم. توجه به آن تا زمانی که تولید فولاد به روش بازیافت مستقیماً در داخل کوره قوس الکتریکی گازی انجام می شود که عواقب خاص خود را دارد و باعث ناهماهنگی های زیادی در گاز، فولاد و برق و خسارات زیادی به آن می شود.


میزان استخراج معادن کشور بسیار پایین است.


وی با بیان اینکه بر اساس گزارش وزیر معادن کوچک با ظرفیت بسیار کم برداشت می شود، گفت: در کشوری مانند هند از هر معدن یک میلیون و 300 هزار تن و در چین 700 هزار تن برداشت می شود اما میزان برداشت کشور از هر معدن این است. 35 هزار تن است. این یکی از مشکلات موجود است.


سخنگوی شورای اسلامی با تاکید بر رعایت امنیت و توجه به آن به عنوان محور اصلی گفت: ما در شورای اسلامی به عنوان سیاست گذار باید به این موضوع توجه کنیم.


قالیباف ایمنی را یکی از موضوعات مهم در حوزه معدن برشمرد و گفت: بر اساس شاخص جهانی به ازای هر 10 میلیون تن زغال سنگ یک قربانی وجود دارد اما در کشور ما به ازای هر میلیون 3.5 درصد قربانی داریم. تن استخراج زغال سنگ. یعنی کشور ما از نظر مصرف، سیاسی و استثماری با استانداردهای جهانی فاصله دارد.


وی با اشاره به مقررات ایمنی گفت: اگر این قانون رعایت می شد حادثه معدن طبس رخ نمی داد. زیرا طبق ماده 384 این آیین نامه بحث نظارت به صراحت مطرح شده است.


مقررات ایمنی به دلایل مختلف اجرا نمی شود.


رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه استانداردهای امنیتی به دلایل مختلف رعایت نمی شود، یادآور شد: اگر همه به وظایف خود به درستی عمل می کردند، این اتفاق نمی افتاد. البته به نظر می رسد آیین نامه نیاز به خطی دارد که مثلاً اگر نظارتی وجود ندارد، عملیات معدنی تعطیل شود.


قالیباف اظهار داشت: گزارش قرائت شده در صحن براساس اصل 45 و تبصره های یک و دو آن به دولت ارسال می شود تا دولت بتواند به گزارش مجلس پاسخ دهد.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه قانون معادن 24 ساله است باید تغییرات و اصلاحاتی در آن ایجاد شود و گزارش اصل 90 در این روند حائز اهمیت است. بخشی از ماجرا جنبه قضایی دارد که به دستگاه قضایی ارجاع می شود تا خارج از نوبت به این موارد رسیدگی شود.


قالیباف در خصوص مشاهده یکی از نمایندگان مبنی بر کم بودن حقوق کارگران معدن گفت: حقوق این کارگران کم است، این موضوع باید بررسی شود تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.


سخنگوی شورای اسلامی افزود: با رئیس قوه قضائیه درباره موضوع گزارش های نظارتی بحث و تبادل نظر داشتیم و بخش ویژه ای برای بررسی گزارش های نظارتی شورای اسلامی تعیین شده که در تقویم آن پیگیری می شود. این موارد نیز قابل ارجاع به مرکز رسیدگی است.


قالیباف همچنین به بخشی از سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آقای میدری بیان کردند که سازمان استاندارد باید استانداردها را بدهد در حالی که طبق تبصره سه ماده (3) سازمان الزام آور است. استانداردسازی تا زمانی که دستگاه های اجرایی استاندارد را تایید نکنند، انتظار می رود وزارت تعاون به این موضوع توجه کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.