افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

اشعار 120 شاعر معاصر در تهران اکران شد/ حواشی اشعار فروغ و سهراب زشت بود.

  • کد خبر : 109459
اشعار 120 شاعر معاصر در تهران اکران شد/ حواشی اشعار فروغ و سهراب زشت بود.

به گزارش رکنا، رضا صیادی در نشست خبری کمپین «شهر شعر» با تشریح جزئیات برگزاری این کمپین در شهر تهران، گفت: سال ها در شهر تهران آرزوی من بود. که مجموعه‌ای از شعرهای شاعران مختلف به نمایش در می‌آید و شهر به سکویی برای کیش شعر تبدیل می‌شود». تبدیل به فارسی با وجود دو واقعه […]

به گزارش رکنا، رضا صیادی در نشست خبری کمپین «شهر شعر» با تشریح جزئیات برگزاری این کمپین در شهر تهران، گفت: سال ها در شهر تهران آرزوی من بود. که مجموعه‌ای از شعرهای شاعران مختلف به نمایش در می‌آید و شهر به سکویی برای کیش شعر تبدیل می‌شود». تبدیل به فارسی با وجود دو واقعه طوفان الاقصی و ترور مرحوم مهرجویی، نهضت شهرالشعیر آغاز شد و با وجود اینکه سؤالاتی در این باره مطرح شد، به آنها پاسخ دادیم. در واقع در مورد از فرخزاد و سهرابسفری نظراتی مطرح شد که ما به آنها پاسخ دادیم و این نظرات را ناعادلانه به شعر و ادبیات کشور می دانیم. امروز باید وارد متن شده و در مورد موضوع اصلی انجام این کمپین صحبت کنیم.

وی افزود: از حدود 120 شعر در این مجموعه آثار انتخاب و بر روی حدود 1000 تابلو در تهران نصب شد. ما سعی کردیم در این کمپین همه سلیقه ها را پوشش دهیم و کسانی که به این مجموعه نگاه می کنند متوجه می شوند که به سمت خاصی گرایش نداشته ایم.

وی ادامه داد: تلاش شده تا حجم اشعار در قالب ها و تیپ های مختلف یکسان شود و به این ترتیب در این مجموعه اشعار عاشقانه، آیینی و سیاسی داریم که در کنار هم یک سمفونی را تشکیل می دهند و موضوع دیگری که مورد توجه قرار گرفت، استفاده از شاعران و در همین کارزار بود که مورد توجه او قرار گرفت.

به گفته وی، بدون شک در همه آثار نقدهایی وجود دارد که ما نیز با آن مواجه هستیم، اما سعی می کنیم از آنها درس بگیریم و امیدواریم با کمک رسانه ها این حرکت بیش از پیش دیده شود. برای ارج نهادن به ادبیات و فرهنگ شعر فارسی، باید از حواشی که پاسخ داده شده است، عبور کنیم و به اصل موضوع بپردازیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی به تشریح روند انتخاب شعر پرداخت و گفت: در سازمان زیباسازی شورای فرهنگی داریم که راهکارهایی را برای تبلیغات فرهنگی تعیین می کند و معاونت فرهنگی شهرداری تهران سرپرستی بخش مهمی از این گروه کارشناسان را بر عهده دارد. در این کمپین سعی داریم از ظرفیت شاعران و نویسندگان متخصص در این زمینه بهره ببریم. بر همین اساس از آقای اسفندگی مشاور شهردار تهران کمک گرفتیم.

صیادی تصریح کرد: شاعران برای رسیدن به یک ساختار گزینشی نظرات خود را در اتاق تأمل ارائه کردند. شهریار را مبدأ و شاعران دهه 60 را مقصد. این بازه زمانی انتخاب شد و بیش از 500 اثر وارد اتاق بازتاب شد و پس از بحث و تبادل نظر دقیق، در نهایت 120 اثر برای اکران فرهنگی در تهران انتخاب شد.

وی تاکید کرد: هدف دقت در انتخاب شعر برای انتقال معنا بود. در حال حاضر ما به شدت تحت تاثیر ساختارهای تبلیغات محیطی هستیم و زمان آزاد بسیار کمی برای تمرین داریم. تعداد اکران ها زیاد است، بنابراین ما از فرصت استفاده می کنیم و همه سلیقه ها را پوشش می دهیم. در اجرای کمپین شهر شعر سعی می کنیم از سازه های پیاده محور نهایت استفاده را ببریم تا اشعار به طور کامل دیده شود و اشعار کوتاه تری را در جاده ها قرار دهیم.

وی ادامه داد: در خصوص کمپین شهر قرآنی سعی می کنیم در همه مناسبت هایمان نگاه قرآنی داشته باشیم که البته در ماه مبارک رمضان بیشتر مشهود است.

صیادی از تلاش برای ساخت نماد قرآنی در تهران و همچنین ساخت المان مؤذن در میدان نماز تهران خبر داد و افزود: این دو المان برای ساخت و نصب در تهران در نظر گرفته شد و ساخت آنها در دستور کار قرار دارد. کمپین شهر شعر حداقل تا 10 روز آینده در تهران ادامه خواهد داشت و کمپین با به روز رسانی و جابجایی ساختارها با هدف دیده شدن اجرا می شود و اساساً شعر را یکی از اولویت های برنامه می دانیم. کارهای فرهنگی سازمان در مورد دیدگاه های موضوعی نیز این بحث وجود دارد و سعی می کنیم در مناسبت های مختلف مانند مناسبت های دفاع مقدس، اشعار این حوزه را در تهران اکران کنیم.

وی ادامه داد: توسعه کمپین در رسانه های دیگر نیز با توجه به استقبالی که داشته رصد می شود به گونه ای که صداوسیما حرکات این کمپین را در شبکه های مختلف مخابره می کند و شعر در کانون توجه قرار دارد. و این عدد دست ما برای حرکات بعدی است. در گام اول تاکید کردیم که عکس های شاعران روی بیلبوردها گذاشته شود تا بگوییم شاعران هم قهرمانان شهر هستند. این تنها عکس بازیگران، البته بسیار دوست داشتنی، نخواهد بود که روی پوسترهای تبلیغاتی شهر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مجموعه آثار این کمپین تحویل معاونت فرهنگی مترو شده است و طی روزهای آینده در مترو به نمایش درخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بررسی ها بر روی سازه ها در نقاط مربوطه انجام می شود، افزود: در واقع بررسی سازه ها را به صورت هوشمند انجام دادیم و بررسی ها به صورت هوشمند در نقاط هدف این پیمایش انجام شد. مثلا در مسیر شهر ری شعری از آقای مهدی نژاد در مورد سید الکریم پخش شد. همچنین قصد داریم کمپین های تعاملی را برای کاربردی کردن بیلبوردها در سطح شهر اجرا کنیم. به عنوان مثال در پروجکشن مکان‌های گردشگری تهران سیستم خدمات ارائه‌دهنده محصول یا استفاده از کدهای QR در قالب اسکن‌های تعاملی پیاده‌سازی شد و همچنین سعی داریم در آینده از اسکن‌های تعاملی برای اسکن شهر شعار استفاده کنیم. پویش شهر شیر بازخورد بسیار خوبی از حوزه های مختلف دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، در بخشی دیگر از این جلسه اسفونقی مشاور شهردار تهران نیز در خصوص ستاد شهر شعر گفت: شهرداری همدلی و رفاقت با شهروندان از طریق زبان را در دستور کار شعر قرار داده است تا این همدلی و رفاقت در تردد شهروندان و ترافیک محسوس است. در واقع این کمپین سعی دارد بر متن غلبه کند نه تصویر و نام شاعر، این کمپین توجه ها را به خود جلب کرده و شهرداری خود را در جایگاه «شعر» قرار داده است تا به شهروندان یادآوری کند که آنها هم «شاعر» هستند و نگاه شهروندان به این سازه ها و اشعاری که در بلندترین نقاط شهر سروده می شود، مناظر را بهشتی کرده است. به این ابیاتی که نوشته شده پناه می بریم و احساس آرامش می کنیم. وقت آن است که با شعر نسل انقلاب آشنا شویم. کار خوبی است که شروع شده و باید آن را باز کنیم و شکست نخوریم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.