افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

اشتراک الکترونیکی حق تقدم 20 ناشر در نیمه اول 1403

  • کد خبر : 374122
اشتراک الکترونیکی حق تقدم 20 ناشر در نیمه اول 1403

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی این شرکت، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، 20 ناشر اشتراک الکترونیکی حق تقدم را برای سهامداران خود اجرا کرده اند. تسهیلات برای سهامداران بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در بند ج ماده 68 برنامه پنج ساله ششم توسعه، امکان الکترونیکی شدن فرآیند […]

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی این شرکت، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، 20 ناشر اشتراک الکترونیکی حق تقدم را برای سهامداران خود اجرا کرده اند.

تسهیلات برای سهامداران

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در بند ج ماده 68 برنامه پنج ساله ششم توسعه، امکان الکترونیکی شدن فرآیند مربوط به «ارسال گواهی اشتراک ترجیحی سهام جدید شرکت برای سهامداران به جای از طریق پست گواهی شده، «اشتراک» و تعهد خرید سهام شرکت به جای مراجعه به بانک و تکمیل مدارک مربوطه و «صدور اوراق سهام موقت، اوراق مشارکت و اوراق سهام ممتاز شرکت به جای چاپ روی کاغذ». در روش مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار از سال 1402 پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه عملیاتی شد.

پیش از این بر اساس الزامات قانون تجارت مصوب 1347 فرآیند افزایش سرمایه با تحویل وجه نقد انجام می شد و مطالبات سهامداران از طریق ارسال پستی انجام می شد و سهامدارانی که مایل به مشارکت در افزایش سرمایه بودند در صورتی که خواسته هایی داشتند ناشر، باید از آنها استفاده کنید و ادعاهای گواهی حق تقدم را امضا کرده و به شرکت ارسال کرده اند. اما اگر سهامداران حقوقی نداشتند باید با واریز وجه نقد به حساب ناشر و افزایش سرمایه و اسناد واریزی مبلغ مربوطه را برای شرکت ارسال می کردند. اما از سال 1402 با اجرای اشتراک الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه، سهامداران مجاز می توانند همانند خرید اینترنتی به صورت الکترونیکی در آبونمان مشارکت کنند و بر این اساس، تحقق این خدمت، شفافیت و حمایت عینی از سهامداران را فراهم می کند. در بازار سرمایه تسهیل و ارائه خدمات الکترونیکی است.

شرط اشتراک الکترونیکی حق تقدم

بر این اساس سهامداران سجامی که اطلاعات هویتی آنها در پورتال سهامداران یکپارچه بازار سرمایه است. ddn.csdiran.ir به ثبت رسیده اند، می توانند از محل واریز وجوه نقد و اعتبار هر شرکت سهامی عام ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیکی و اینترنتی و همچنین سهامداران فاقد کد سجام به محض شرکت در فرآیند افزایش سرمایه شرکت کنند. شما این امکان را دریافت می کنید که از این طرح استفاده خواهید کرد.

نحوه اشتراک

ورود سهامداران به «پرتال یکپارچه فعالان بازار سرمایه» به آدرس ddn.csdiran.ir و سهامداران با ورود به پنل اشتراک می توانند اطلاعات اشتراک حق تقدم و تعداد مطالبات و حق تقدم دریافتی خود را مشاهده کرده و در صورت نیاز مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت کنند و این داده ها به صورت خودکار وارد سامانه ها می شود.

مزایای اشتراک الکترونیکی

یکی از مزایای این روش صرفه جویی در زمان و هزینه است. بدین ترتیب در گذشته ناشر باید اوراق حق تقدم را برای سهامداران پست می کرد، سپس سهامداران به بانک مراجعه می کردند و مبلغ مورد نظر را به حساب ناشر واریز می کردند و در نهایت اسناد را برای ناشر پست می کردند. دوباره پس از دریافت بسته‌های پستی، ناشر باید فرآیند ورود دستی داده‌ها به سیستم‌ها را انجام می‌داد تا مشخص شود کدام سهامدار چه مبلغی را واریز کرده است و در عمل زمان و هزینه زیادی هدر می‌رفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.