افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
4

اسنپدراگون 8 نسل 3; همه چیز درباره تراشه پرچمدار جدید کوالکام

  • کد خبر : 118905
اسنپدراگون 8 نسل 3;  همه چیز درباره تراشه پرچمدار جدید کوالکام

نسل سوم اسنپدراگون 8 جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام است که در سال 2024 بسیاری از پرچمداران اندرویدی از سری 14 شیائومی تا گلکسی اس 24 را تامین می کند. کوالکام در نسل سوم اسنپدراگون 8 توجه ویژه ای به هوش مصنوعی داشته است. در این مقاله به طور کامل شما را با تراشه اسنپدراگون 8 […]

نسل سوم اسنپدراگون 8 جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام است که در سال 2024 بسیاری از پرچمداران اندرویدی از سری 14 شیائومی تا گلکسی اس 24 را تامین می کند. کوالکام در نسل سوم اسنپدراگون 8 توجه ویژه ای به هوش مصنوعی داشته است.

در این مقاله به طور کامل شما را با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 آشنا می کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3

اسنپدراگون 8 نسل 3 که همین چند روز پیش ارائه شد، از پیکربندی مرکزی متفاوتی نسبت به نسل قبلی خود استفاده می کند. برای اسنپدراگون 8 نسل 2، کوالکام از پیکربندی هسته سنتی 1+3+4 خود فاصله گرفت و با حذف یک هسته کم مصرف به پیکربندی 1+4+3 رفت. اکنون، برای اسنپدراگون 8 نسل 3، دوباره شاهد حذف یک هسته کم مصرف دیگر و پیکربندی 1+5+2 هستیم.

کوالکام از یک هسته بزرگ Cortex-X4، پنج هسته تقریباً قدرتمند Cortex-A720 و دو هسته کم مصرف Cortex-A520 در نسل سوم اسنپدراگون 8 استفاده کرده است. در کنار پیکربندی متفاوت، بالاخره کوالکام پشتیبانی از اپلیکیشن های ۳۲ بیتی را متوقف کرد و تنها با هسته های ۶۴ بیتی سروکار داریم.

کوالکام از فرکانس های بالاتری نسبت به قبل برای هسته های تراشه پرچمدار جدید خود استفاده کرده است. فرکانس هسته اصلی به 3.3 گیگاهرتز، فرکانس هسته های متوسط ​​3.2 و 3.0 گیگاهرتز و فرکانس هسته های کوچک روی 2.3 گیگاهرتز تنظیم شده است.این تراشه از 12 مگابایت کش L3 پشتیبانی می کند که 4 مگابایت بیشتر از نسل قبل است.

با توجه به افزایش فرکانس، حافظه کش بیشتر و البته هسته میان رده تر، باید انتظار بهبود قابل توجهی در عملکرد از اسنپدراگون 8 نسل 3 داشته باشیم. طبق گفته کوالکام، این تراشه تا 30 درصد سریعتر از اسنپدراگون 8 است. از نسل دوم

در جدول زیر مشخصات تراشه های اسنپدراگون 8 نسل 1، اسنپدراگون 8 نسل 2 و اسنپدراگون 8 نسل 3 را مشاهده می کنید:

اسنپدراگون 8 نسل 1 اسنپدراگون 8 نسل 2 اسنپدراگون 8 نسل 3
پیکربندی cpu – یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز
– چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز
– یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.19 گیگاهرتز
– دو هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز
– دو هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز
– یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز
– دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 3 گیگاهرتز
– دو هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی آدرن 730 Adreno 740 با پشتیبانی از ray tracing Adreno با پشتیبانی از ردیابی پرتو
DSP شش ضلعی شش ضلعی شش ضلعی
رم LPDDR5 LPDDR5X LPDDR5X
دوربین – 200 مگاپیکسل
– 108 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– 64 + 36 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– سه برابر 36 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– فوکوس خودکار هیبریدی
– عکاسی HEIF ده بیتی
– فیلمبرداری HDR
– کاهش نویز چند فریمی
– دسته بندی فوری اشیاء.
– قابلیت وضوح تصویر فوق العاده
– 200 مگاپیکسل
– 108 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– 64 + 36 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– سه برابر 36 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– فوکوس خودکار هیبریدی
– عکاسی HEIF ده بیتی
– فیلمبرداری HDR
– کاهش نویز چند فریمی
– دسته بندی فوری اشیاء.
– قابلیت وضوح تصویر فوق العاده
– 200 مگاپیکسل
– 108 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– 64 + 36 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– سه برابر 36 مگاپیکسل بدون تاخیر شاتر
– فوکوس خودکار هیبریدی
– عکاسی HEIF ده بیتی
– فیلمبرداری HDR
– عکاسی Dolby HDR
– کاهش نویز چند فریمی
– دسته بندی فوری اشیاء.
– قابلیت وضوح تصویر فوق العاده
فیلمبرداری – فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه (HDR)
– فیلمبرداری 4K UHD با سرعت 120 فریم در ثانیه
– فیلمبرداری 720p با سرعت 960 فریم در ثانیه
– فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه (HDR)
– فیلمبرداری 4K UHD با سرعت 120 فریم در ثانیه
– فیلمبرداری 720p با سرعت 960 فریم در ثانیه
– فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه (HDR)
– فیلمبرداری 4K UHD با سرعت 120 فریم در ثانیه
– فیلمبرداری 720p با سرعت 960 فریم در ثانیه
– ضبط ویدیوی دید در شب 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه
فناوری شارژ شارژ سریع 5 شارژ سریع 5 شارژ سریع 5
مودم اسنپدراگون X65 LTE/5G اسنپدراگون X70 LTE/5G اسنپدراگون X75 LTE/5G
توری بلوتوث 5.2
وای فای 6 و 6 ای
وای فای 5
بلوتوث 5.3
وای فای 7
وای فای 6 و 6 ای
وای فای 5
بلوتوث 5.4
وای فای 7
وای فای 6 و 6 ای
وای فای 5
لیتوگرافی سامسونگ 4 نانومتری 4LPE TSMC 4 نانومتری TSMC 4 نانومتری N4P

پیکربندی جدید کوالکام برای اسنپدراگون 8 نسل 3 رقابت این شرکت با مدیاتک را جذاب تر می کند. طبق شایعات، تراشه Dimension 9300 هسته های کوچک و کم مصرف نخواهد داشت و چهار هسته بزرگ Cortex-X4 و چهار هسته متوسط ​​Cortex-A720 را خواهیم یافت. بنابراین، باید ببینیم دو تراشه پرچمدار اندروید در سال آینده چگونه عمل خواهند کرد.

با توجه به اینکه اسنپدراگون 8 نسل 3 با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC تولید می شود، Apple A17 Pro تنها تراشه موبایل با لیتوگرافی 3 نانومتری باقی مانده است. گزارش ها در مورد لیتوگرافی 9300 بعدی متفاوت است، با این حال انتظار داریم لیتوگرافی 4 نانومتری را از TSMC ببینیم.

واحد گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 3

اسنپدراگون 8 نسل 2 با پیشرفت های گرافیکی قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود، با ردیابی پرتوهای سخت افزاری برای نورپردازی، بازتاب ها و سایه های واقعی تر وارد بازار می شود. اما اسنپدراگون 8 نسل 3 چه قابلیت های گرافیکی جدیدی دارد؟

به گفته کوالکام، قابلیت ردیابی اشعه تراشه پرچمدار جدیدش با ویژگی روشنایی جهانی موتور لومن موتور بازی Unreal Engine 5 سازگار است. ویژگی Global Illumination یک تکنیک گرافیکی است که رابطه نور با محیط را بیشتر مدل می کند. واقع بینانه علیرغم صحبت‌های کوالکام، هنوز نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که چه تعداد از بازی‌سازان از این ویژگی استفاده خواهند کرد.

کوالکام ادعا کرده است که پردازنده گرافیکی Adreno مورد استفاده در اسنپدراگون 8 نسل 3 تا 25 درصد سریعتر از نسل قبلی است و تا 25 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. علاوه بر این، توانایی تشخیص رعد و برق آن تا 50 درصد بهتر از قبل است. با وجود این ادعاها، باید تا عرضه گوشی های مجهز به تراشه پرچمدار جدید کوالکام منتظر بمانیم.

کوالکام با اتصال Snapdragon 8 Gen 3 به نمایشگرهای خارجی دو ویژگی مرتبط با بازی را معرفی کرده است: بازی 8K و پشتیبانی از نرخ تجدید 240 هرتز. ویژگی اول از طریق ویژگی وضوح فوق العاده به دست می آید و ویژگی دوم به شما امکان می دهد با سرعت بازی کنید. 240 فریم در ثانیه

تراشه پرچمدار جدید کوالکام از نمایشگری با رزولوشن QHD+ و نرخ رفرش 144 هرتز پشتیبانی می کند.لازم به ذکر است محدودیت 144 هرتز مانع از معرفی گوشی های مجهز به نمایشگر با نرخ رفرش بالاتر نیست و احتمالا شاهد معرفی 165 یا 165 خواهیم بود. تلفن های 240 هرتز; با این حال رزولوشن صفحه نمایش آن Full HD+ خواهد بود نه QHD+.

تمرکز ویژه کوالکام بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد این روزها به یکی از داغ ترین موضوعات دنیای فناوری تبدیل شده است و کوالکام از این روند استفاده کرده است. به گفته کوالکام، واحد پردازش عصبی (NPU) اسنپدراگون 8 نسل 3 با تمرکز بر هوش مصنوعی مولد طراحی شده است. این باعث می‌شود NPU جدید تا 98 درصد سریع‌تر از نسل قبلی باشد، با 40 درصد مصرف انرژی کمتر و پهنای باند بیشتر برای شتاب‌دهنده تانسور.

کوالکام در تراشه پرچم‌دار جدید خود از یک ریل ولتاژ جداگانه برای شتاب‌دهنده تانسور استفاده کرده است که به NPU و تانسور سیلیکون اجازه می‌دهد تا در سطوح مختلف توان کار کنند تا تعادل بهتری بین عملکرد و راندمان انرژی حاصل شود.

کوالکام می گوید تراشه جدیدش از مدل های زبان بزرگ با بیش از 10 میلیارد پارامتر پشتیبانی می کند و 15 توکن در ثانیه اجرا می کند. اما این رویدادها در دنیای واقعی چه معنایی خواهند داشت؟

یکی از مزایای این بهبودها تولید سریعتر تصاویر با استفاده از انتشار پایدار است. در حالی که اسنپدراگون 8 نسل 2 به بیش از 15 ثانیه برای ایجاد تصاویر با انتشار پایدار نیاز داشت، نسل جدید آن چنین تصاویری را در کمتر از 1 ثانیه ایجاد می کند.

یکی دیگر از ویژگی های مرتبط با هوش مصنوعی اسنپدراگون 8 نسل 3 مربوط به شخصی سازی دستگاه است. کوالکام می گوید امکان سفارشی سازی درخواست های چت بات با استفاده از حسگرهای دستگاه وجود دارد. به عنوان مثال، اگر از چت بات در مورد بهترین رستوران ها بپرسید، بهترین پاسخ را بر اساس محیط و عوامل دیگر به شما می دهد.

از دیگر ویژگی های Snapdragon 8 Gen 3 AI می توان به افزایش امنیت کاربر و پشتیبانی از مدل های هوش مصنوعی چند وجهی اشاره کرد. این مدل‌های هوش مصنوعی از ورودی و خروجی متن، تصویر و صدا پشتیبانی می‌کنند.

عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 3 از نظر دوربین

کوالکام در هر نسل از تراشه های خود سعی در افزایش قابلیت های عکاسی و فیلم برداری خود دارد و امسال نیز شاهد چنین چیزی هستیم. یکی از ویژگی های جالب اسنپدراگون 8 نسل 3 Photo Expansion نام دارد که با استفاده از هوش مصنوعی می توانید تصویر را بزرگ کنید. برای مثال می توانید با این قابلیت تصاویر پس زمینه ایجاد کنید.

قابلیت دیگر Video Object Eraser نام دارد و همانطور که از نام آن می توانید حدس بزنید به شما اجازه می دهد اشیا را از ویدیوها حذف کنید. Video Object Eraser ویژگی جالبی به نظر می رسد، اما باید منتظر بمانیم تا محصولات مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3 عرضه شوند تا ببینیم در دنیای واقعی چگونه کار می کند.

کوالکام هنگام معرفی تراشه پرچمدار جدید خود به ویژگی Night Vision Video نیز اشاره کرد که از شبکه های عصبی هوش مصنوعی Visionary برای فعال کردن فیلمبرداری در محیط های واقعا تاریک استفاده می کند. به گفته کوالکام، این ویژگی از تبدیل نرخ فریم استفاده می کند و از ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند.

از دیگر ویژگی های مربوط به دوربین نسل سوم اسنپدراگون 8 می توان به همکاری با TruPic برای تایید صحت تصاویر و همچنین پشتیبانی از عکاسی Dolby HDR اشاره کرد. اولین ویژگی به کاربران کمک می کند تا بررسی کنند که آیا تصاویر واقعی هستند یا توسط هوش مصنوعی ایجاد شده اند. ویژگی دوم فرمت جدید HDR برای عکاسی است که عمق رنگ 10 بیتی و بیش از یک میلیارد رنگ را نوید می دهد.

سایر ویژگی های اسنپدراگون 8 نسل 3

از دیگر ویژگی های اسنپدراگون 8 نسل 3 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراشه جدید کوالکام از پس‌زمینه‌های هوش مصنوعی برای ویدیوها پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توان از انتشار پایدار برای ایجاد پس‌زمینه ویدیو استفاده کرد.
  • اسنپدراگون 8 نسل 3 از فناوری جدید Zoom Anyplace سامسونگ پشتیبانی می کند که از یک دوربین 200 مگاپیکسلی برای ضبط چندین سوژه به طور همزمان استفاده می کند. Exynos 2400 نیز از این فناوری پشتیبانی می کند.
  • چیپ پرچمدار کوالکام از فرمت عکس Ultra HDR گوگل پشتیبانی می کند.
  • چیپست جدید کوالکام از صدای 24 بیتی 96 کیلوهرتز بدون اتلاف پشتیبانی می کند.

بنچمارک های اسنپدراگون 8 نسل 3

کوالکام معمولاً یک دستگاه مرجع را همراه با ارائه نسل جدید تراشه های پرچمدار خود ارائه می دهد و برخی رسانه ها از آن برای بررسی عملکرد استفاده می کنند. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید، اسنپدراگون 8 نسل 3 نسبت به نسل قبلی خود به پیشرفت مناسبی دست یافته است، با این حال برای بررسی کامل عملکرد باید تا عرضه محصولات مجهز به آن منتظر بمانیم.

گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3

شیائومی 14 و 14 پرو اولین گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3 هستند و در آینده باید منتظر گوشی های بسیار بیشتری با تراشه پرچمدار کوالکام باشیم. از سامسونگ گرفته تا ایسوس، آنر و شیائومی، همگی از تراشه جدید کوالکام در گوشی های پرچمدار خود استفاده خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=118905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.