افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

اسمارتک نیوز » هماهنگ کننده ایران در سازمان همکاری شانگهای رسما معرفی شد

  • کد خبر : 31678
اسمارتک نیوز » هماهنگ کننده ایران در سازمان همکاری شانگهای رسما معرفی شد

به گزارش اسمارتک نیوز، «مهرداد کیایی» رسما به عنوان هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای به دبیرخانه این سازمان معرفی شد. در بیست و سومین اجلاس سران سازمان شانگهای در دهلی نو، جمهوری اسلامی ایران به عضویت رسمی و کامل این سازمان بین المللی درآمد و پس از آن «مهرداد کیایی» به عنوان […]

به گزارش اسمارتک نیوز، «مهرداد کیایی» رسما به عنوان هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای به دبیرخانه این سازمان معرفی شد.

در بیست و سومین اجلاس سران سازمان شانگهای در دهلی نو، جمهوری اسلامی ایران به عضویت رسمی و کامل این سازمان بین المللی درآمد و پس از آن «مهرداد کیایی» به عنوان هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای رسما به دبیرخانه این سازمان پیوست. این سازمان سازمان معرفی شد.

کیایی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با بیان اینکه وظیفه هماهنگ کننده ملی ایران هماهنگی سازمان همکاری شانگهای با نهادهای ملی کشور است و زیر نظر معاونت سیاسی وزارت امور خارجه فعالیت خواهد کرد، تصریح کرد:

جمهوری اسلامی ایران از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بوده و پس از 17 سال درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان در اجلاس بیست و یکم شانگهای در دوشنبه مورد موافقت تمامی اعضای این سازمان قرار گرفت. پایتخت تاجیکستان در شهریور 1400 قرار گرفت.

موافقتنامه مربوط به فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه ای عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به امضای وزیر امور خارجه رسید. امور خارجه کشورمان و دبیرکل سازمان و وزرای خارجه سایر کشورهای عضو.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال 2001 تأسیس شد و در سال 2017، هند و پاکستان نیز به عنوان اعضای دائمی این سازمان پذیرفته شدند.

مهرداد کیایی هماهنگ کننده ایران در سازمان همکاری شانگهای اخیرا در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره اهمیت عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای اظهار داشت: ساختار سازمان همکاری شانگهای مبتنی بر سیاسی و امنیتی است. همکاری، زیرا برای مقابله با تهدیدات است و چالش های امنیتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد.

وی گفت: این سازمان برای سازماندهی اقدامات جمعی در برابر تهدیدات منطقه ای ارگان هایی را ایجاد و منعقد کرد.

کیایی افزود: این سازمان در گام اول ساختاری را در شهر تاشکند تحت عنوان ساختار منطقه ای برای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی ایجاد کرد.

هماهنگ کننده ملی ایران در سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: از این رو مهم ترین بعد فعالیت این سازمان «جنبه امنیتی و مقابله با تهدیدات امنیتی» است.

وی گفت: در این زمینه با توجه به اینکه تهدیدات امنیتی چالشی جدی برای جمهوری اسلامی ایران است، اضافه شدن ایران به این گروه و هماهنگی فعالیت ها برای مقابله با گروه های افراطی و تروریستی در منطقه می تواند منافعی را برای ایران به همراه داشته باشد. داشتن خوبه

کیایی ادامه داد: همچنین یکی از برنامه هایی که در چارچوب سازمان دنبال می شود همکاری و هماهنگی بین اعضا و تبادل اطلاعات بین آنها در خصوص گروه های تروریستی و تهدیدات امنیتی در منطقه است که با توجه به تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ایران ایران» در برخورد با گروه های تروریستی، افراطی و تروریستی در منطقه، عضویت ایران در این سازمان می تواند منافع متقابل را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد.

هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: هم اکنون شاهد اشتیاق اعضای سازمان برای استفاده از تجربیات و نظرات طرف ایرانی برای مقابله با تهدیدات امنیت منطقه هستیم. . .

وی بیان کرد: اعضای سازمان همکاری شانگهای از ابتدای تشکیل تاکنون همکاری های مختلفی در زمینه های علمی، فناوری، گردشگری، رسانه ای، ورزشی، اقتصادی، تجاری و حقوقی قضایی با یکدیگر در قالب تفاهم نامه داشته اند. که می تواند به افزایش پویایی و گسترش تعاملات بین اعضای این سازمان کمک کند.

کیایی گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران می تواند سطح همکاری خود را با اعضای این سازمان در زمینه های فوق ارتقا دهد.

هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سال 2021 خود در تاجیکستان به اتفاق آرا با آغاز روند عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان موافقت کرد. آغاز دولت 13. شد.

وی ادامه داد: سازمان در گام اول قراردادهایی را که ایران باید به آن ملحق شود ارائه کرد و این قراردادها به دو زبان روسی و چینی که زبان‌های رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند تنظیم شد.

کیایی افزود: از آن زمان تاکنون «وزارت خارجه» کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه‌های سیاسی، امنیتی، علمی و فناوری، اقتصادی و قضایی را برای بررسی اسناد و موافقت‌نامه‌های سازمان همکاری شانگهای تشکیل داده است.

هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: این کارگروه ها با بررسی اسناد و زوایای مختلف نظرات خود را اعلام کردند. سپس لوایح مربوطه تهیه و تدوین شد تا به شورای اسلامی ارائه شود و مراحل تصویب در شورا و شورای نگهبان به تصویب برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم توانست این مراحل را طی مدت دو ساله ای که سازمان شانگهای برای بررسی توافقنامه ها و اسناد الحاق تعیین کرده بود، با موفقیت طی کند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو، وارد شانگهای شد. . سازمان. این یک دستاورد تاریخی بزرگ است که در دولت 13 به دست آمد و ما مشتاقانه منتظریم تا پس از عضویت در سازمان نقش فعالی ایفا کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.