افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
2

اسمارتک نیوز » نقش صلح آمیز ایران و روسیه در مناقشات بین المللی

  • کد خبر : 147652
اسمارتک نیوز » نقش صلح آمیز ایران و روسیه در مناقشات بین المللی

سفر روز پنجشنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه که پس از سفر وی به این کشور در سال 1400 انجام شد، یکی از مهم ترین سفرهای خارجی دکتر رئیسی از ابتدای دوره ریاست جمهوری وی به شمار می رود. سفر دوم رئیس جمهور به روسیه که به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه […]

سفر روز پنجشنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه که پس از سفر وی به این کشور در سال 1400 انجام شد، یکی از مهم ترین سفرهای خارجی دکتر رئیسی از ابتدای دوره ریاست جمهوری وی به شمار می رود. سفر دوم رئیس جمهور به روسیه که به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام شد، دستاوردهای بسیاری را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه ای به همراه داشت. در حوزه سیاسی و با توجه به اهمیت لحظه ای که این سفر در آن صورت گرفت، سفر رئیس جمهور به روسیه نشان از تقویت روابط راهبردی دو کشور است که در شرایط پیچیده منطقه ای و بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. دو کشور در مورد مسائل مهمی مانند امنیت غرب آسیا، بحران فلسطین و مبارزه با تروریسم دیدگاه مشترکی دارند و می توانند با همکاری و هماهنگی بیشتر به حل مسائل و مشکلات منطقه ای کمک کنند. پوتین در دیدار با دکتر رئیسی بر این موضوع تاکید کرد و گفت: برای ما تبادل نظر در مورد اوضاع منطقه به ویژه آنچه که به اوضاع فلسطین مربوط می شود بسیار مهم است. دکتر رئیسی ضمن انتقاد از انفعال و ناکارآمدی نهادهای بین المللی در قبال بحران فلسطین بر نقش موثر ایران و روسیه در برقراری صلح در مناقشات منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.
همچنین دو کشور با ابراز موضع مشترک در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش می‌توانند از منافع ملی خود دفاع کنند و در برابر فشارهای دشمنان مقاومت کنند. در حوزه اقتصادی نیز سفر رئیسی به روسیه فرصتی برای بررسی راه های گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور و رفع موانع و مشکلات موجود بود.
دو کشور با در نظر گرفتن توانایی های بالای خود می توانند حجم تجارت خود را از حدود 5 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار افزایش دهند. به همین منظور در زمینه های مختلف انرژی، هسته ای، ترانزیت، کشاورزی، صنعت، فناوری، نفت و گاز، نیروگاه ها و خطوط اعتباری دوجانبه تفاهم نامه هایی به امضا رسید. به نظر می رسد امضای توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران تا پایان سال جاری فرصت های بیشتری برای گسترش همکاری ها بین مسکو و تهران ایجاد کند. همچنین با توجه به تحریم ها به دلار، دو کشور تصمیم گرفتند از ارزهای ملی خود در مبادلات اقتصادی استفاده کنند و از سیستم مالی ملی و مستقل خود بهره مند شوند.
در حوزه فرهنگی نیز سفر رئیسی به مسکو فرصتی برای تحکیم روابط فرهنگی و انسانی دو ملت ایران و روسیه بود که دارای تاریخ و فرهنگ غنی و کهن هستند. با توجه به وجود جامعه ایرانی مقیم روسیه و جامعه مسلمانان این کشور، دو کشور می توانند با تبادل فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و گردشگری، همدلی و همزبانی بین دو ملت را افزایش دهند. دکتر رئیسی در اولین سفر خود به روسیه با ایرانیان مقیم روسیه، نخبگان و دانشگاهیان و شخصیت های مختلف دیدار و گفتگو کرد و از آنان به عنوان پیشکسوتان و سفیران فرهنگی ایران در روسیه تجلیل کرد. بنابراین در فاصله زمانی بین دو سفر رئیس جمهور به روسیه، تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه افزایش چشمگیری داشته و تبادلات دانشگاهی بین دو کشور افزایش یافته است. در زمینه های فرهنگی مانند سینما و تئاتر و حتی در عرصه ورزش، روابط دوجانبه رشد چشمگیری داشته است و از این حیث می توان به امضای تفاهم نامه همکاری بین فدراسیون فوتبال و باشگاه های اصلی ایران مانند استقلال و سپاهان اشاره کرد. با روسیه باشگاه های ورزشی
با این تفاصیل می توان گفت سفر رئیس جمهور ایران به روسیه سفری موفق و مهم تلقی می شود که نشان از عزم دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه و همکاری های مشترک دارد. این سفر می تواند نقطه عطفی در روابط جدید ایران و روسیه باشد و برای منافع ملی دو کشور و امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی مفید باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.