افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
2

اسمارتک نیوز » فرهنگ مشارکت باید از سن دانش آموز آموزش داده شود

  • کد خبر : 206737
اسمارتک نیوز » فرهنگ مشارکت باید از سن دانش آموز آموزش داده شود

به گزارش گروه اجتماعی اسمارتک نیوز، نشست مشترک معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و اعضای کارگروه ماده 11 اجرای «دستورالعمل مشارکت و تعامل دستگاه قضایی با نهادهای عمومی» برگزار شد. به ریاست اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با حضور کلیه اعضای رسمی این کارگروه. در […]

به گزارش گروه اجتماعی اسمارتک نیوز، نشست مشترک معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و اعضای کارگروه ماده 11 اجرای «دستورالعمل مشارکت و تعامل دستگاه قضایی با نهادهای عمومی» برگزار شد. به ریاست اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با حضور کلیه اعضای رسمی این کارگروه.

در ابتدا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به عنوان رئیس این کارگروه اظهار داشت: در راستای اجرای دستورالعمل شکل مشارکت و تعامل دستگاه قضایی با نهادهای مردمی، باید توجه داشت که انقلاب و دفاع مقدس را مردم و نهادهای مردمی رهبری کردند که این انقلاب را به سلامت از فتنه های مختلف عبور دادند و این انقلاب در همه حال شاهد حضور باشکوه مردم بود.

جهانگیر ادامه داد: امروز با توجه به آسیب هایی که در کشور وجود دارد و مشکلاتی که جامعه اسلامی دارد، چاره ای جز توجه به نهادهای مردمی و استفاده از توانمندی های این نهادها نداریم. برای استفاده صحیح از نهادهای عمومی باید ارتباط بین نهادهای عمومی و دولت تسهیل شود. دستگاه قضایی به عنوان بخشی از دولت از این جهت گامی رو به جلو برداشته است تا بتواند با ارتباطی که با نهادهای عمومی برقرار می کند بخشی از این تسهیلات باشد، اما همه می دانیم که تسهیلات بدون همکاری دولت و دولت انجام می شود. بدون اصلاح قوانین و مقررات در بخشهایی که پیشگیری از آنها غیرممکن است.

وی همچنین به استفاده از احزاب مردمی در برخی کشورها به ویژه پس از مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای اصلی نجات کشورها بازگشت به سوی مردم و استفاده از توانمندی های مردمی است. که با گردآوری اسناد اولیه و سند چشم انداز سه اصل برای استفاده نهادهای مردمی در نظر گرفته شد. اولین اصل، شناسایی قوانین مخرب و حذف یا اصلاح آنها بود.

جهانگیر ادامه داد: اصل دوم شناسایی مدیرانی بود که می خواهند در بخش خصوصی و نهادهای دولتی اخلال ایجاد کنند و به فکر خصوصی سازی نباشند. اصل سومی که برای پیشرفت در نظر گرفتند این بود که در سایه تولید و اشتغال و توجه به مسائل اقتصادی می توان امنیت و سرمایه اجتماعی ایجاد کرد. وقتی اقتصاد پایدار باشد، امنیت اجتماعی هم ایجاد می شود. این ارتباط بین اقتصاد و جامعه می تواند امنیت پایدار را تامین کند.

رئیس کارگروه اجرای دستورالعمل مشارکت و تعامل دستگاه قضایی با نهادهای مردمی به اهمیت گسترش فرهنگ مشارکت در کشور از دوران دانشجویی اشاره کرد و گفت: فرهنگ مشارکت باید سه باشد. از دوران دانشجویی آموزش می دهد به این معنا که دانش آموزان نسبت به همکلاسی های خود احساس مسئولیت می کنند و با دو رویکرد فردی و مشارکتی سعی در رشد یکدیگر و ارزیابی دانش آموزان دارند، اما متاسفانه در کشور ما تلاش بر این است که دانش آموزان را از راه های مختلف جدا کنیم، مثلا دانش آموزان تیزهوش یا کوشا در مدارس خاص از دانش آموزان عادی جدا می شوند. از خود فاصله می گیرند.

جهانگیر در خصوص افزایش مدارس استثنایی و غیرانتفاعی گفت: با گسترش مدارس استثنایی و غیرانتفاعی و طبقه بندی کودکان برخوردار و غیرمتخصص، فرصت امکانات و ساخت و سازهای جدید برای کودکان کم اقبال، قابلیت ها و امکان سلب می شود. امکان استفاده از توانایی دانش آموزان مستعد برای رشد دیگران فراهم شده است.

وی ادامه داد: امروز نهادهای مردمی ما هزاران حرف می زنند اما شنیده نمی شود، هزاران کار خوب انجام می دهند اما دیده نمی شوند. آنها نباید کار خود را تبلیغ کنند و وظیفه ما دولت است که به سراغ آنها برویم و کارشان را به جامعه ارائه کنیم تا الگوی آنها تبدیل به الگوی توسعه شود.

این مقام قضایی نقش موثر تقلید را در اشاعه کار خیر برشمرد و گفت: بر اساس آخرین روش های روانشناسی، بسیاری از کارهایی که مردم انجام می دهند مبتنی بر تقلید است. این روش باید در امور خیریه و تعاونی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. این اشتباه است که تصور کنیم اگر نهاد مردمی درست کار کند به معنای ناکارآمدی بخش دولتی است، زیرا به فرموده مقام معظم رهبری «همه امور باید به مردم سپرده شود» و یکی از راه‌های تسهیل این امر همین است. نهادهای مردمی

در ادامه جلسه، جهانگیر از نمایندگان تشکل های مردمی که در کارگروه عضویت دارند خواست تا با سایر تشکل های فعال به عنوان نمایندگان سایر تشکل ها جلسات مستمری داشته باشند و نظرات آنها را جمع آوری و پیشنهادات مهمی را در این کارگروه ارائه دهند.

وی تکمیل بانک اطلاعاتی موسسات را یکی از برنامه های این معاونت دانست و گفت: بانک اطلاعاتی مهم است و این معاونت طی دو سال اخیر اقدام به تدوین بانک اطلاعاتی موسسات کرده و اطلاعات خوبی به دست آورده است.

جهانگیر در این خصوص با اشاره به آمار مربوطه اظهار داشت: در بانک اطلاعاتی ایجاد شده در معاونت آموزشی تعداد قابل توجهی تشکل های مردمی در محورها و حوزه های مختلف از جمله حوزه های خیریه، سلامت، اجتماعی، فرهنگی، خانواده به ثبت رسیده است. . ، و تندرستی ، محیط زیست، حقوق کودک، ورزش، مذهب و غیره.

وی در پایان از لزوم تقویت شبکه‌سازی بین نهادهای عمومی و حوزه‌های داخلی قوه قضائیه خبر داد و یکی از وظایف مهم این کارگروه را برقراری ارتباط بین تمامی نهادهای عمومی برای کمک به هم افزایی بیشتر و پرهیز از موازی کاری در داخل قوه دانست. سازمان.

در ادامه این جلسه سایر نمایندگان نهادهای مردمی، حوزه ها و سازمان های دولتی عضو کارگروه به بیان راهکارها و پیشنهادات خود در جلسه پرداختند و با تصویب مصوباتی در این خصوص مقرر شد با ادامه در جلسات از این گروه مشکلات و موانع موجود با کمک قوه قضائیه رفع و وظایف این بخشنامه توسعه خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.