افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » ساخت 500 هزار واحد مسکونی در ساختمان های مخروبه

  • کد خبر : 150396
اسمارتک نیوز » ساخت 500 هزار واحد مسکونی در ساختمان های مخروبه

به گزارش اسمارتک نیوز، نوسازی هر واحد فرسوده به طور متوسط ​​حداقل 3 واحد مسکونی در کشور تولید می کند، بنابراین تولید مسکن در این بافت ها برنامه ای سودآور است که در نهضت ملی املاک مورد توجه ویژه قرار گرفته است. حدود 600000 واحد در این برنامه دیده شده است.از سوی دیگر اکثر مناطق […]

به گزارش اسمارتک نیوز، نوسازی هر واحد فرسوده به طور متوسط ​​حداقل 3 واحد مسکونی در کشور تولید می کند، بنابراین تولید مسکن در این بافت ها برنامه ای سودآور است که در نهضت ملی املاک مورد توجه ویژه قرار گرفته است. حدود 600000 واحد در این برنامه دیده شده است.
از سوی دیگر اکثر مناطق کشور مشکل بافت فرسوده دارند و 10 میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می کنند. طبق آمار شرکت بازآفرینی شهری (مسئول نوسازی بافت های فرسوده) در حال حاضر 2 میلیون و 680 هزار ساختمان ناپایدار وجود دارد. ، 166000 هکتار از منطقه مورد نظر. 74 هزار هکتار بافت فرسوده متوسط، 32 هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی و تقریبا 60 هزار هکتار بافت حاشیه‌ای یا سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور وجود دارد. بنابراین با مقاوم سازی علاوه بر افزایش سرعت تولید مسکن، معضل بد مسکنی نیز کاهش یافته و کیفیت زندگی شهروندان تحت تاثیر قرار می گیرد. از آنجایی که ساکنان بافت های فرسوده کم درآمدترین افراد جامعه هستند، دولت مشوق هایی را برای تسهیل نوسازی، از پرداخت هزینه تاسیسات گرفته تا تخفیف در صدور پروانه ها و طرح های کلید در دست (جایگزینی واحدهای فرسوده با زمین یا خانه های جدید) اجرا می کند. واحد ساخته شده). با این حمایت شاهد افزایش نرخ نوسازی هستیم به طوری که از میانگین سالانه 10000 واحد در دهه گذشته، 170000 واحد در دو سال اخیر نوسازی شده است.
در همین راستا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در یک سال و نیم گذشته عملیات نوسازی ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده آغاز شده است.
بذرپاش افزود: هدف ما در برنامه بلندمدت ساخت 500 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلاح قوانین مربوط به بیمه، صدور عوارض پروانه ساخت و …. به تسهیل روند ساخت خانه در مناطق فرسوده کمک کرده است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در این زمینه دو فرآیند تسهیل گری در دستور کار قرار گرفته است. اول پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان و دوم اعمال رویه های شهرسازی تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری بافت های فرسوده را مرمت کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اسفندماه سال گذشته بسته 19 بند برای کل کشور ابلاغ شد که رشد قابل توجهی در صدور مجوزها ایجاد کرد.

صدور 405 هزار مجوز تمدید
محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در مورد بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده شهری گفت: نظارت بر عملکرد استان ها در نوسازی بافت های فرسوده در 10 استان انجام شده و هم اکنون با تصویب شورای عالی کشور. سازمان شهرسازی و معماری ایران، عملکرد اکثر استان ها در اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده بهبود یافته است. بسته مصوب مشوق های بومی سازی بازآفرینی شهری در 57 شهر در حال اجراست که موجب رشد صدور پروانه های ساختمانی شده است. تعداد پروانه های صادر شده در سامانه بازآفرینی شهری ایران به ۱۶۲ هزار و ۴۰۵ واحد رسیده است و همکاری شهرداری ها برای نوسازی بافت فرسوده باید تقویت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس آمار حدود 2 میلیون و 700 هزار ساختمان ناپایدار در محدوده سازه های ناکارآمد وجود دارد و 10 میلیون نفر در این ساختمان ها ساکن هستند، افزود: در صورت بی توجهی به این موضوع، در صورت بروز زلزله، زلزله خواهد شد، ما متفاوت خواهیم بود. بنابراین چاره ای جز تسریع در نوسازی منازل در بافت های فرسوده شهری نداریم.
وی تصریح کرد: برای این امر و بر اساس سند بازآفرینی شهری، سرانه های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی و … است. از این محله ها باید به میانگین سرانه مناطق توسعه یافته همان شهر برسد. از سوی دیگر، ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی در محله‌های فرسوده منجر به ارتقای کیفیت لازم برای بخش خصوصی و تعاونی‌ها به نوسازی و در پیش گرفتن هر چه سریع‌تر مسیر نوسازی شده است.
وی با اشاره به اینکه برای تشویق بیشتر بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این سازه ها، بسته های تشویقی متعددی تهیه و تصویب شده است، گفت: در حوزه نوسازی مسکن بیش از 161 هزار و 147 پروانه نوسازی در محدوده بافت های فرسوده صادر شده است. در این دو سال بیش از 51 هزار واحد به بهره برداری رسیده است. علاوه بر اینکه این واحدها بازسازی شده اند، ظرفیت جدیدی برای تولید مسکن نیز فراهم شده است.

تکمیل 55 درصد از برنامه نوسازی.
عیانی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری می تواند ظرفیت تامین مسکن بالایی را فراهم کند، تصریح کرد: تقریبا 55 درصد از طرح نهضت ملی برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده محقق شده است و این آغاز راه است. استان خراسان رضوی در این زمینه رتبه دوم را دارد و در این دو سال بیش از 23 هزار واحد در حال نوسازی است. استان تهران نیز با 42 هزار مسکن رتبه نخست را دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون بسته های تشویقی در چهار محور اجرا می شود، افزود: در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شد شاهد جهش در صدور مجوز بوده ایم به عنوان مثال در تهران این رشد سه برابر شده است. این بسته های تشویقی باید هر 6 ماه یکبار ارزیابی شود و در صورت وجود ضعف اصلاح شود. راهبرد بعدی ما تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با حضور شوراهای شهر به عنوان بازیگران اصلی در حوزه بازآفرینی شهری و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری است. در این برنامه مجموعه نیازهایی که در تولید مسکن و خدمات روبنایی و زیربنایی مورد نیاز است بدون حضور همه دستگاه های مربوطه امکان پذیر نیست و همه این دستگاه ها باید کار کنند.
دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار یکی دیگر از راهکارهای شرکت بازآفرینی شهری را برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اعلام کرد و گفت: در دو سال گذشته نزدیک به 1000 پروژه بازآفرینی شهری به بهره برداری رسیده و 300 پروژه دیگر را نیز به بهره برداری خواهیم رساند. در سال جاری به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=150396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.