افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

اسمارتک نیوز » جوان سازی و تغییر نسل تیم ملی از رویا به واقعیت

  • کد خبر : 34518
اسمارتک نیوز » جوان سازی و تغییر نسل تیم ملی از رویا به واقعیت

به گزارش اسمارتک نیوز، امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال معرفی شد و یکی از وعده های او جوانی بود. پس از ناکامی تیم ملی ایران در راه صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2023 قطر و شکست در آخرین دیدار مرحله گروهی مقابل آمریکا، کارلوس کی روش سرمربی تیم […]

به گزارش اسمارتک نیوز، امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال معرفی شد و یکی از وعده های او جوانی بود.

پس از ناکامی تیم ملی ایران در راه صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2023 قطر و شکست در آخرین دیدار مرحله گروهی مقابل آمریکا، کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران کار خود را در قطر به پایان رساند و هدایت تیم ملی قطر را ادامه داد.

پس از جدایی کی روش، انتخاب و معرفی سرمربی جدید تیم ملی سه ماه به طول انجامید و در نهایت پس از کش و قوس و مذاکره فراوان با گزینه های مختلف داخلی و خارجی، امیر قلعه نویی برای دومین بار هدایت تیم ملی ایران را به جای کیروش برعهده گرفت. قلعه نویی در اولین اظهار نظر خود درباره حضور در تیم ملی یکی از اهداف مهم خود را جوان سازی و تغییر نسل فوتبال ایران اعلام کرد. او در مصاحبه ای گفت: تیم به جوانی نیاز دارد.

این تیم بیشترین شرایط سنی خود را در جام جهانی 2022 قطر داشت و کی روش پس از سه سال و 8 ماه دوری از فوتبال ایران بار دیگر به عنوان سرمربی جدید تیم ایران برای هدایت تیم ایران در جام جهانی 2022 قطر انتخاب شد و کمتر از 100 روز فرصت داشت تا شاگردانش را برای حضور در این رقابت ها آماده کند. لیست تیم ملی در حالی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد که سرمربی پرتغالی مانند گذشته برای فوتبالدوستان علامت سوال زیادی ایجاد کرد.

کیروش، علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، سید حسین حسینی، پیام ناظیم، رامین رضاییان، صادق محرمی، حسین کنعانی، سید مجید حسینی، مرتضی پورعلیگنجی، شجاع خلیل زاده، ابوالفضل نوئل جلالی، میلاد جلالی، میلاد چلالی، میلاد جلالی، میلاد چلایی ایمی، احسان حاج صفی، سامان قدوس، وحید امیری، علی قلی زاده، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری فرد، سردار آزمون … مهدی طارمی و مهدی ترابی را به عنوان ملی پوش ایرانی با خود به قطر برد.

طبق اعلام فیفا هر تیم می توانست 26 بازیکن به این رقابت ها بیاورد اما کی روش ناباور تصمیم گرفت 25 بازیکن را به جام جهانی ببرد در حالی که این مربی چهره های خوش شانسی مانند امید نورافکن و میلاد سرلک را به قطر نیاورد. از سوی دیگر این مربی 4 دروازه بان را به قطر برد و کی روش با وجود مصدومیت بیرانوند در دیدار با انگلیس، تنها از سیدحسین حسینی در دیدار با انگلیس و ولز استفاده کرد. اما نکته جالب در لیست تیم ملی در جام جهانی این بود که تیم ایران با میانگین سنی 92.28 سال مسن ترین تیم این رقابت ها بود. این اتفاق در حالی رخ داد که به گفته بسیاری از کارشناسان تیم ملی در آخرین بازی مرحله گروهی خود مقابل آمریکا برای شکست این تیم به بازیکنان سرعتی و جوان نیاز داشت. از سوی دیگر با توجه به سن ملی پوشان در این دوره از رقابت ها، هیچ یک از ملی پوشان نتوانستند در پایان این دوره از رقابت ها، تیم خارجی را برای جذب آنها متقاعد کنند و به نوعی این جام جهانی هیچ یک از بازیکنان ایرانی را لژیونر نکرد.

قلعه نویی در آخرین لیست تیم ملی ایران مانند کی روش از 25 بازیکن برای حضور در مسابقات کافا دعوت کرد. علیرضا بیرانوند، پیام ناظیم، حسین پورحمیدی، وحید امیری، احسان حاج صفی، مرتضی پورعلیگنجی، مجید حسینی، حسین کنعانی زادگان، صادق محرمی، رامین رضاییان، سعید عزت اللهی، روزبه چاشمی، مهدافری، مهدی توحیدی، محرمی. ایدی، امیرحسین حسین زاده، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، رضا اسدی، علیرضا علیزاده، شهابزا، هدی و سردار آزمون 25 بازیکنی بودند که سرمربی جدید تیم به آخرین اردوی تیم دعوت کرد.

با بررسی لیست نهایی کی روش در جام جهانی و قلعه نویی در کفا، شاهد 10 تغییر هستیم. حسین پورحمیدی، محمد کریمی، امید نورافکن، سعید مهری، مهدی قیدی، امیرحسین حسین زاده، محمد محبی، رضا اسدی، علیرضا علیزاده و شهاب زاهدی بازیکنانی بودند که جای خود را به شجاع خلیل زادوف، میلاد محمدیارد، علی کاریم، میلاد محمدیارد، علیرضا قهریم، علیرضا علیزاده و شهاب زاهدی دادند. با نوراللهی، امیر عابدزاده، حسینی حسینی و ابوالفضل جلالی. همین تغییرات کافی بود تا میانگین سنی تیم ملی ایران نسبت به جام جهانی بیش از 2 سال کاهش پیدا کند و به 72.26 سال برسد.

از هر 10 بازیکن دعوت شده توسط قلانوی به اردوی تیم ملی 9 نفر زیر 28 سال هستند و این موضوع تاثیر بسزایی در کاهش میانگین سنی ملی پوشان نسبت به جام جهانی داشته است. امیرحسین حسین زاده با 22 سال سن به عنوان جوان ترین بازیکن تیم ملی و ابوالفضل جلالی با 24 سال سن به عنوان جوان ترین بازیکن تیم ملی معرفی شدند.

البته آخرین لیست انتخابی نیز با انتقاداتی مواجه است که نمی توان آنها را نادیده گرفت. مدیر فنی تیم ملی هدف خود را جوان گرایی اعلام کرد و این در حالی است که در آخرین لیست خود برای حضور در تورنمنت کافا تنها بازیکن زیر 23 سال دیده می شود و بسته به تیم های حاضر در این رقابت ها می توان ارزش بیشتری برای ستاره های جوان قائل شد تا علاوه بر محک زدن در یک رویداد بین المللی، پتانسیل خود را نیز به خوبی نشان دهند. از سوی دیگر در لیست نهایی قلعه نویی علیرضا علیزاده هافبک محبوب او در گل گهر سیرجان نیز حضور داشت و این بازیکن اکنون 30 ساله است.

جام ملت‌های آسیا از 22 تا 21 بهمن 1402 در قطر برگزار می‌شود و تیم ملی در این 7 ماه فرصت دارد در 3 پنجره فیفادی خود را برای این رقابت‌ها آماده کند و پس از آن شاگردان قلانوی باید خود را برای مسابقات مقدماتی جام جهانی آماده کنند و در صورت صعود در این رقابت‌ها در سال 2026 شرکت کنند. برنامه تیم ملی در فیفادی و همچنین طبق گفته سرمربی جدید تیم ملی باید ببیند آیا این روند جوان سازی و تغییر نسل تیم ملی توسط کادرفنی جدید ایران انجام می شود یا خیر؟

گفتنی است، تیم ایران در مرحله گروهی جام ملت های آسیا در گروه C این رقابت ها باید به مصاف تیم های امارات، هنگ کنگ و فلسطین برود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=34518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.