افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » «جهان بانو» روایتی از زنان در تاریخ است

  • کد خبر : 27520
اسمارتک نیوز » «جهان بانو» روایتی از زنان در تاریخ است

به گزارش اسمارتک نیوز، تئاتر هنر عامیانه ای است که برخلاف سینما، مخاطب را از خود دور می کند و در جعبه ای تاریک حبس می کند تا مفاهیمش را به مغز مخاطب دیکته کند. اساساً نمایش هیچ فاصله ای بین مخاطب و بازیگر باقی نمی گذارد و این بی حاشیه بودن باعث می شود […]

به گزارش اسمارتک نیوز، تئاتر هنر عامیانه ای است که برخلاف سینما، مخاطب را از خود دور می کند و در جعبه ای تاریک حبس می کند تا مفاهیمش را به مغز مخاطب دیکته کند. اساساً نمایش هیچ فاصله ای بین مخاطب و بازیگر باقی نمی گذارد و این بی حاشیه بودن باعث می شود که مخاطب هم در قالب اجرا و هم در محتوا مشارکت کند. نمایش های محیطی یا میدانی شکلی وسیع، عظیم و پرتولید از اجرای خیابانی است که سابقه چندین سال اجرا در ایران را دارد. اولین ویژگی نمایش های کشوری محبوبیت آنهاست. تعداد زیاد بازیگران و استفاده از اسب، شتر، ماشین، هلیکوپتر، آمبولانس و…، صدای طبل، توپ، تانک، انفجار و …. در ابعاد واقعی روی صحنه نمایش بر جذابیت این فضا بیفزاید. نمایش میدانی برگرفته از همان نمایش خیابانی است، اما در مقیاسی بسیار بزرگتر با نوع اجرای جذاب تر. شکل متفاوت و جدید این هنر باعث می شود مردم صد در صد آن را بپذیرند. نمایش کانتری «جهان بانو» یکی از نمایش های امبینتی موفقی است که تا 5 تیرماه هر شب ساعت 19:30 در ضلع شمالی بستان ولایت بر روی بلیت نوشته شده و ساعت 21:00 به گفته مخاطبان اجرا می شود. . (اگر دیر آمدید نگران نباشید!) نمایش زیبای جهان بانو دنیایی را با محوریت تعریف زن و زن در تاریخ اسلام و ایران به نمایش می گذارد. فصول و روایات مستمری که مفهوم زن بودن، زن بهشتی، زن در اعتقادات دینی، زن عالم، زن مسلمان، زن مبارز، زن متفکر و حتی زن معمولی را بیان می کند و همه این تعاریف را نشان می دهد. در دنیایی از تصاویر زیبا

داستان با هبوط آدم و حوا شروع می شود.
داستان از سقوط آدم و حوا شروع می شود و تا امروز ادامه دارد. روایت زنان شریف در قرآن; حوا، مریم، آسیه، به زنان بزرگوار و بزرگواری چون خدیجه کبری، آمنه، فاطمه بنت اسد، مادر علی (علیه السلام)، حضرت معصومه و بانوی دو عالم، در عالم امکان حضرت فاطمه سلام الله علیها. سلام بر او و زنان هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای پرستاری که با ویروس کرونا می جنگند.
بانو در «جهان بانو» تعریفی غرورآفرین از زن و موقعیت های سخت، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد. در این نمایش زنانی که در طول تاریخ با وجود دسیسه های پنهان و آشکار شیاطین از راه خدا دور نشدند و به قیمت مال و فرزند و جان خود در این راه ماندند.
این نمایش که تلفیقی از اجرا و سخنرانی و هیئت مذهبی و تعزیه است مورد توجه انجمن ها و تشکل های صنفی و هنری قرار گرفته است اما از آنجایی که تئاتر محیط بزرگ و پرهزینه ای است در آن نقشی ندارد. هنرمندان عرصه تئاتر به صورت مستقل و نیازمند کمک نهادهای دولتی و حمایت سازمان های مردم نهاد و شرکت های فرهنگی هنری است.
پخش فصل اول جهان بانو به تهیه کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن برزا از آبان ماه سال گذشته در بوستان ولایت آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. به گفته میشم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایش میدانی «جهان بانو» اثری جذاب و محرک است و ساختار آن نشان می دهد که این نوع هنر در کشور ما پیشرفت زیادی داشته است. وی در ادامه به سنت نمایش میدانی و هنر نمایش ایرانی اشاره کرد و ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این اجرا، شیعه و انقلابی بودن را از ویژگی های این گونه اجراها دانست.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع نمایش جهان بانو که به نقش زن در ادوار مختلف تاریخی می پردازد، تاکید می کند: زنان همواره مسئولیت بزرگی داشته اند و نقش مستقیم خود را در تربیت نسل ها بر عهده داشته اند. . هرگز فروکش نمی کند، بلکه جدی تر می شود. زنان عنصر فعال جامعه ما هستند و نقش آنان در پیشبرد به سوی تمدن بزرگ اسلامی بیش از پیش اهمیت یافته است.
داستانی از دیروز تا امروز
جهان بانو با به تصویر کشیدن دنیایی که زنان آسمانی را احاطه کرده است، نقطه ارتباطی میان آنان و زنان معاصر امروزی ایجاد کرده و مرکز ثقل را ایمان، اعتقاد و توکل به خدا و اهل بیت می داند. در دنیای بانوان، زنان آسمانی و زمینی در اعتقاد به جایگاه عظیم اجتماعی و تأثیرگذار خود با هم متحد شده و این ریسمان را تقویت می کنند.
جلال رشیدی کوچی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر پس از تماشای این نمایش، آن را رویدادی مهم و منحصر به فرد که مفاهیم ارزشمندی را منتقل می کند، خواند. وی در پاسخ به این سوال که جهان بانو تا چه اندازه توانسته است عدالت را در قبال زنان تاریخ ساز داشته باشد، گفت: به نظر من «جهان بانو» بسیار تاثیرگذار و تاثیرگذار است و گوشه هایی از احساسات مخاطب را برمی انگیزد. اشاره به شخصیت های مهمی چون حضرت فاطمه علیهاالسلام دارد و تاکید می کند که زنان معاصر می توانند با رعایت موارد ذکر شده به جایگاه والایی دست یابند که یکی از بخش های خوب این اثر هنری است.
داستان زنان پیشرو تاریخ از زمان خلقت آدم تاکنون با تلفیق داستان نویس، نور، موسیقی، هنرمندان ماهر و… بخش هایی از زندگی زنان برجسته را در چشم مخاطبان آورده است. اشاره به سهم بزرگ زنان در پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس و ایام کرونا باعث درگیری عمیق عاطفی و همذات پنداری سریع مخاطبان با این نمایش می شود. صدای هلهله و همراهی مردم در جشن غدیر خم و شادی و سرور در عروسی پیامبر بزرگ اسلام و خدیجه کبری از نمونه های این اجرای باشکوه است. همدردی حضار بویژه بانوان با اسرای کربلا و گریه بر آتش خانه فاطمه زهرا (س) تجربه ای بی نظیر و عمیق از خلق لحظاتی تاثیرگذار و زیبا را در پی دارد که در کلام محدود نمی شود. بیان در کلمات به سادگی تماشایی است.
هیچ هنری نمی تواند چنین مخاطبی را بدون توجه به موقعیت اجتماعی و فرهنگی آن دو ساعت حفظ کند. ریتم صحنه کند نمی شود، حادثه ای با حادثه ای دیگر آمیخته می شود و داستانی با داستانی دیگر. مدل اجرای صحنه ای این اثر بسیار زیبا و جذاب است. مخاطب در یک سوله بزرگ در وسط قرار می گیرد و دیوارهای اطراف آن پرده های عظیم و عظیمی هستند که به نوبه خود و بسته به موقعیت روایت بالا و پایین می شوند. به طوری که مخاطب گاهی سر خود را به طرف مقابل و گاهی به چپ و راست می چرخاند و اجرای صحنه ای زیبا، نور، صدا، رنگ، موسیقی و داستان را می بیند و لذت می برد.
در روزهای اخیر برخی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و ورزشی نیز به برنامه میدانی جهان بانو دعوت شده‌اند که از آن جمله می‌توان به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد مهدی اسماعیلی اشاره کرد. محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بهادری جهرمی دبیر و سخنگوی هیات دولت، جلال رشیدی کوچی عضو شورای اسلامی، فاطمه قاسم پور شورای اسلامی، وحید جلیلی، سرپرست سازمان صدا و سیما، شهردار زنجان، علیرضا فیروزفر، اسماعیل خلج، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، محمد انصاری، فوتبالیست سابق، روح الله رستمی، قهرمان وزنه برداری جهان، محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، سیده زهرا عبداللهی مجری تلویزیون، سوگل طهماسبی بازیگر سینما و تلویزیون و…
جهان بانو با الهام از اجرای بهزاد بهزادپور
کارگردان اثر حسن برزا درباره منابع و اسنادی که متن نمونه را از آن استخراج کرده است، با تاکید بر منابع معتبر کتاب و اسناد مهم تاریخی، تاکید می کند که از حضور کارشناسان و تکنسین ها برای ارتقای کیفیت استفاده شده است. و محتوای نمایش وی در مورد چگونگی رسیدن به طرح اجرایی به سابقه اجراهای میدانی در ایران و بهزاد بهزادپور اشاره می کند که نمایش «شب آفتابی» را در کارنامه دارد و خود را یکی از دستیاران او و ادامه این نوع نمایش می داند. عملکرد . .
نمایش های کشوری سال گذشته با نمایش های مختلف «روشنایی شب تار»، «تنهاتر از مسیح» و «جان فدا» که همگی توسط سازمان اوج تولید شده و توسط مؤسسه ققنوس اجرا می شوند، سابقه اجرایی قابل توجهی داشته اند. دکورهای واقعی و عظیم با تلاش مرتضی پورحیدری طراح صحنه موفق این نمایش تجربه موفقی در این نوع کارهاست.
عوامل پشت صحنه به طور هماهنگ با سرعتی غیرعادی ست ها و دکورها را تغییر می دهند، که این یک ویژگی خاص در مورد این نمایش است که آن را از نمونه های قبلی و دیگر نمونه ها متمایز می کند.
کارگردان نمایش با اشاره به نحوه بازتولید در این نمایش توضیح می دهد: تمام صدای دوبلورها و موسیقی و بقیه صداها ضبط شده و صدای زنده ای در صحنه وجود ندارد. وی با ابراز تاسف از کمبود امکانات اجرایی در شهرستان ها، از نبود دغدغه فرهنگی در بین مسئولان انتقاد کرد و در حالی که مردم را در برابر هجوم فیلم های هالیوودی و رسانه های مجازی تنها می بیند، مسئولان را بی اطلاع از این موضوع دانست. اهمیت تماشای پرمخاطب و رسانه‌ای را دارد و تاکید می‌کند که در صورت کمک مسئولان حاضر است خود را با تولید فشرده‌تری در شهرستان‌ها معرفی کند. با اعلام موضع، امیدوار است مسئولان با نگرانی و تأمل اهمیت جایگاه برنامه را در بین مخاطبان ملی بدانند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=27520

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.