افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
1

اسمارتک نیوز » جایگاه جوانان در فوتبال ایران چیست؟

  • کد خبر : 143307
اسمارتک نیوز » جایگاه جوانان در فوتبال ایران چیست؟

به گزارش گروه ورزشی اسمارتک نیوز، استفاده و به کارگیری جوانان نه تنها در ورزش بلکه در سایر امور اجرایی کشور همواره مفید بوده و امید به آینده ای بهتر را برای کشور به همراه خواهد داشت. این سوال در فوتبال کاملاً ملموس است: میدان دادن به جوانان تا چه اندازه می تواند امید و […]

به گزارش گروه ورزشی اسمارتک نیوز، استفاده و به کارگیری جوانان نه تنها در ورزش بلکه در سایر امور اجرایی کشور همواره مفید بوده و امید به آینده ای بهتر را برای کشور به همراه خواهد داشت. این سوال در فوتبال کاملاً ملموس است: میدان دادن به جوانان تا چه اندازه می تواند امید و انگیزه موفقیت در تیم های ملی را افزایش دهد.

اگرچه برخی از مربیان شاغل در لیگ برتر بر استفاده از جوانان و اعتقاد آنها به استفاده از آنها تاکید دارند، اما در عمل تعداد کمی از آنها حاضر شده اند که برای ایجاد امید به آینده به بازیکنان زیر 20 سال میدان بدهند.

نتیجه گرایی یکی از دلایل عدم گرایش به جوانان است

بسیاری از مربیان فوتبال، به دلیل ماهیت نتیجه‌گرای اکثر مربیان، کمتر مستعد جوانی در تیم خود هستند. این رویکرد منفی را در تیم ملی فوتبال هم می توان دید و با وجود اینکه اکثر ملی پوشان فعلی بالای 30 سال سن دارند، امیر قلعه نویی مربی فعلی فوتبال کشورمان اعتقادی به استفاده از جوانان ندارد و به ندرت وجود دارد. چند بازیکن جوان به اردوهای تیم ملی دعوت می شوند و اغلب این بازیکنان جایی در ترکیب تیم ندارند.

در تیم های لیگ برتری برخی باشگاه ها از جمله پیکان و شمس آذر ارزش بیشتری نسبت به سایر تیم ها برای بازیکنان جوان قائل شده اند. با نگاهی به لیست بازیکنان این دو تیم متوجه می شویم که میانگین سنی پیکان 24.3 و شمس آذر 25.5 است.

اعتماد به جوانان در بخش نساجی

تیم فوتبال نساجی در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا در حالی به مصاف شهر بمبئی هند رفت که سید مهدی رحمتی با تغییراتی که در تیمش ایجاد کرد، در دیداری آسیایی چند بازیکن جوان و آینده دار را به میدان فرستاد. حسین خطیر (23 ساله)، مرصاد سیفی (20 ساله)، امیرحسین سام دلیری (20 ساله) و محمدرضا ترابی (19 ساله) از جمله بازیکنان جوانی بودند که به همراه اعتماد رحمتی از تیم نساجی حضور داشتند. آنها از ابتدای مسابقه و با نمایش خوبی که از خود به نمایش گذاشتند توانستند پاداش اعتماد رحمتی را بدهند.

نگاه ویژه موریس به بازیکنان جوان سپاهان

در بین تیم های قهرمانی، سپاهان با هدایت خوزه مورایس عملکرد بهتری در استفاده از جوانان داشته و میانگین سنی این تیم در فصل بیست و سوم 26.3 سال است. یکی از مهم ترین بازیکنان جوانی که توانست با هدایت امیر قلعه نویی با اعتماد موریس وارد تیم ملی شود، محمدجواد حسین نژاد 20 ساله است. این بازیکن با کیفیت فوق العاده ای که از خود به نمایش گذاشته به یکی از بازیکنان ثابت سپاهان تبدیل شده و در اکثر بازی ها توانسته برای تیمش به ثمر بنشیند.

او در دیدار مقابل پرسپولیس با اشتباهی که روی بازیکنان این تیم مرتکب شد، مبنای گل پیروزی تیمش قرار گرفت و به همین دلیل مدیران باشگاه السد قطر پس از امین حزباوی به دنبال جذب او هستند. قلعه نویی که در بیشتر بازی های تیم ملی در لیست امیر قرار دارد، برای جذب دومین بازیکن جوان ایرانی در حال بازی است.

مورائیس نیز نگاه ویژه ای به تیم جوانان سپاهان دارد و در هفته های اخیر ابوالفضل تیغنورد، سید مهدی حسینی، محمد اکبری و عباس حبیبی چهار بازیکن نوجوان سپاهان را به تمرین بزرگسالان این تیم فراخواندند تا آنها را به بازیکنان باکیفیتی مانند حسین نژاد و دست تبدیل کنند. بر سر فوتبال به ایران

میانگین سنی تیم های لیگ برتری چند است؟/ نکونام پشت سر گل محمدی است

آمار خوب گل محمدی مقابل نکونام

پرسپولیس و استقلال تهران چندان به جوانان نگاه نمی کنند، هرچند وضعیت پرسپولیس بهتر است، میانگین سنی این تیم 26.4 سال است و یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس هم مثل مورایس در هفته های امیر محمد. تارتار، علی اصغر شیخ الاسلامی، محمدرضا میرشفیان و ابوالفضل اناری 4 بازیکن از رده های پایه را به تمرین بزرگسالان دعوت کردند تا عملکرد آنها را زیر نظر بگیرند. میلاد سرخی در 21 سالگی یکی از بازیکنان جوانی است که گل محمدی به او اعتماد کرده و در اکثر دیدارهای اخیر پرسپولیس به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شده و توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

میانگین سنی تیم های لیگ برتری چند است؟/ نکونام پشت سر گل محمدی است

استقلال تهران رویکرد خوبی در این زمینه ندارد و جواد نکونام سرمربی این تیم ترجیح می دهد به جای استفاده از جوانان از بازیکنان باتجربه استفاده کند. نکونام حتی از بازیکنان تیم های پایه هم برای حضور در تمرین بزرگسالان دعوت نکرد که این نکته منفی در کارنامه این مربی جوان و آینده دار محسوب می شود.

باشگاه فوتبال خوزستان که در گذشته یکی از تیم های بازیکن ساز محسوب می شد، با وجود اینکه در اکثر رده های سنی تیم دارد، اما علیرضا منصوریان و ایگناسیو مارتینز، سرمربیان این باشگاه، توجهی به بازیکنان جوان نداشته اند. این فصل . میانگین سنی بازیکنان این تیم 28.7 سال است که برای باشگاهی که تیم های پایه زیادی دارد، آمار خوبی نیست.

در زیر میانگین سنی تیم های لیگ برتر فوتبال بر اساس رتبه آنها در جدول لیگ را مشاهده می کنید.

استقلال تهران: 1/27 سال
ملوان: 1/27 سال
ریخته گری آهن: 25.7 سال
سپاهان: 26/3 سال
تراکتور: 25/8 سال
پرسپولیس: 26/4 سال
گل گهر سیرجان: 26.4 سال
ماه رفسنجان: 1/28 سال
آلومینیوم اراک: ۲۶ سال
شمس آذر: 25.5 سال
فن: 26/4 سال
صنعت نفت آبادان: 27/3 سال
پیکان: 24/3 سال
فولاد خوزستان: 28.7 سال
نساجی: 26 سال
استقلال خوزستان: 1/26 سال
اگر به میانگین سنی تیم ها نگاه کنیم متوجه می شویم که اکثر مربیان به بازیکنان جوان توجهی ندارند و این موضوع می تواند فوتبال ایران را که خود را برای حضور در جام جهانی 2026 آماده می کند تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.در صورت ورود تیم به مسابقات با همین بازیکنان فعلی تبدیل به مدرسه ای برای پیرمردها می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=143307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.