افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
3

اسمارتک نیوز » تقریباً توانستیم تمام نیازهای خود را در صنعت برق برآورده کنیم

  • کد خبر : 110373
اسمارتک نیوز » تقریباً توانستیم تمام نیازهای خود را در صنعت برق برآورده کنیم

ما توانستیم تقریباً تمام نیازهای خود را در صنعت برق پوشش دهیم. چندی پیش شرکت برق منطقه ای گیلان برای چهارمین سال متوالی به عنوان دستگاه برتر و برگزیده در جشنواره شهید رجایی استان گیلان معرفی شد. در این جشنواره استانی شرکت برق منطقه ای گیلان در ارزیابی عملکرد یک هزار و 401 دستگاه اجرایی […]

ما توانستیم تقریباً تمام نیازهای خود را در صنعت برق پوشش دهیم.

چندی پیش شرکت برق منطقه ای گیلان برای چهارمین سال متوالی به عنوان دستگاه برتر و برگزیده در جشنواره شهید رجایی استان گیلان معرفی شد.

در این جشنواره استانی شرکت برق منطقه ای گیلان در ارزیابی عملکرد یک هزار و 401 دستگاه اجرایی استان گیلان در مجموع امتیازات شاخص های ارزیابی عملکرد عمومی و اختصاصی رتبه اول را در بین 58 دستگاه اجرایی کسب کرد.

در گفت و گوی اختصاصی بهمن داراب زاده، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان با روزنامه ایران/سرپرستی گیلان، وی درباره این نتیجه و آخرین وضعیت پروژه های این شرکت صحبت کرده است که در ادامه می خوانید.

آقای داراب زاده با توجه به مشکلات اقتصادی کشور چه راهکارهایی برای تامین مالی پروژه های متعدد در صنعت برق اعمال می شود؟

بحث مسائل اقتصادی در صنعت برق نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما در اجرای پروژه ها مشکلات خاص خود را داریم. اما با وجود همه شرایط، حدود 20 پروژه فعال در بخش برق منطقه ای در سراسر استان داریم که عمدتا از منابع داخلی و با روش های مختلف تامین مالی می کنیم.

به عنوان مثال برای دو پست 63.20 کیلوولت غرب رشت و دکل خط چهار مداره غرب رشت – انزلی از « بند ز تبصره 4 ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون در مورد » استفاده می کنیم. تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» و 285 میلیارد تومان از محل سازوکار بانک توسعه صادرات که امیدواریم با این منابع پروژه را به سرانجام برسانیم، علاوه بر آن سایر روش های تامین مالی ما شامل تسویه مالیات با بخشی از شرکت ها یا ال سی ریالی و روش های دیگر مانند پروژه ای که با فاینانس پیش بردیم، به مدت سه سال از طرف برق کشور و توانیر، موضوع اوراق اسلامی را که در سال 1378 حدود 1500 میلیارد تومان بود، 1400 تا 1300 میلیارد تومان بحث کردیم. امسال نیز به 1300 میلیارد تومان و در مجموع 4100 میلیارد تومان برای شرکت برق منطقه گیلان توانسته نقدینگی را در اختیار نمایندگی برق کشور قرار دهد و این نقدینگی به چندین شرکت و پروژه های آنها تزریق شده است.

نقش دستگاه های اجرایی در تعامل با برق منطقه ای و پیشبرد پروژه ها چه بوده است و آیا راضی هستید؟

در دو بخش می‌توانیم به این سؤال بپردازیم. بخشی از بدنه حاکمیتی مانند استانداری یک جنبه حمایتی دارد که ما شاهد این حمایت هستیم. دکتر عباسی و معاونان اقتصادی و عمرانی ایشان به شدت به کمک شرکت اهمیت دادند و بارها در پروژه های ما حضور داشتند. قسمت دیگر دستگاه های دیگری است که انتظار نداریم در پروژه ها کمک کنند اما باید در مدیریت مصرف فرهنگ سازی کنند و در این زمینه به ما کمک کنند. همانطور که می دانید برق تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد هزینه زیادی دارد و امیدواریم دستگاه اجرایی به ویژه دولت از استانداری گرفته تا بقیه به موضوع اقتصاد نگاه کنند و این بزرگترین کمک است. و بقیه کار را به ما بسپارید.

به نظر شما نیروی انسانی متخصص در صنعت برق چه نقش و اهمیتی دارد؟

قطعا نمی توان نیروی انسانی را نادیده گرفت، رسیدن به اوج مورد نظر مقام معظم رهبری و خودکفایی که بتوانیم نیازهای خود را برآورده کنیم، توسط همین نیروی انسانی متخصص انجام می شود که بحمدالله از آن راضی هستیم. منابع در شبکه برق منطقه ای ما کارشناسانی داریم که متخصص کشوری هستند و با مطالعات خود مشکلات را حل می کنند. وظیفه ما این است که بستر مناسبی را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند کار خود را در این زمینه انجام دهند.

صنعت برق به لطف تخصص خود تا چه حد به خودکفایی رسیده است؟

ما توانستیم تقریباً تمام نیازهای خود را در صنعت برق برآورده کنیم. معتقدم ظرفیت شرکت های دانش بنیان می تواند بسیاری از چالش ها و مشکلات فنی صنعت برق را حل کند.

ما همکارانی داریم که رله‌های حفاظتی می‌سازند، که ممکن است حتی بیان آن‌ها در یک زمان دشوار باشد. چون این موضوع دور از ذهن ما بود. الان جوانانی هستند که این کار را به راحتی انجام می دهند. همه این عوامل باعث شده است که به سطوحی از خودکفایی برسیم و حتی دانش خود را به کشورهای نیازمند صادر کنیم.

شاهد کاهش تعطیلی صنعت برق در تابستان و گرما بودیم. این اقدام چگونه محقق شد؟

صنعت انرژی یک صنعت برنامه محور است. در این دو سال برنامه ریزی دقیقی برای فصل تابستان داشتیم. البته قبل از آن صنعت برق برنامه هایی داشت اما فشردگی این برنامه ها و حضور اولین نفر از وزارت نیرو مهندس محرابیان در تمام جلسات و معاونین ایشان و برنامه ریزی برای تمام ساعات. روز روز و شب خیلی کمک کرد.

شاید فکر کنید تابستان گذشته و موضوع تمام شده است، اما ما جلسات سال آینده را با تشکیل کمیته هایی آغاز کرده ایم.

در این مهدکودک ها بازخورد می پرسم و متوجه می شوم که بچه ها واقعاً در خانه ادامه می دهند و در مورد آن صحبت می کنند، مثلاً شما دو کولر را روشن نمی کنید یا اگر کولر را روشن کنید، ماشین لباسشویی روشن می کند. کار نمیکنه ظهر روشن نمی شود. در زمینه توسعه فرهنگی نیز تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش داریم تا دانش آموزان و معلمان را با پروژه ها و طرح های خودمان آشنا کنیم. تمام تلاش ما این است که فرهنگ سازی کنیم تا قدر نعمت برق را بیشتر بدانیم.

وزیر شخصا بر جلسات نظارت دارد.

علاوه بر این هابی با صنایع تفاهم نامه امضا کرده است و همکاری صنایع باعث شده که در تابستان قطعی عرضه مشترکان نداشته باشیم.

حدود دو سال از تمرکز ایشان بر تحول جایگاه شهدا در سازمان ها و ادارات می گذرد. می خواستم بپرسم این وضعیت در برق منطقه ای گیلان تا کجا پیش رفته است؟

می خواهم تاکید کنم که در بین دستگاه های اجرایی استان ما بیشترین تحول جایگاه شهدا را داریم و نود درصد کسانی که در مجموعه ما کار کردند انجام شده و بقیه در حال انجام است. آن ده درصد به خاطر دیر تحویل مدارک به ماست وگرنه 100 درصد کار قبلا انجام شده بود.

در جشنواره منطقه ای برق شهید رجایی استان مقام اول را کسب کرد. معیارهای رسیدن به این موفقیت چیست؟

امسال برای چهارمین بار این افتخار را کسب کردیم. بدون شک این موفقیت بدون کار گروهی محقق نمی شد و خدا را شکر این موضوع در رأس برنامه کاری ما قرار گرفته است. اول از همه ما توانستیم این مشکل را در برق منطقه ای با تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان صمیمی و پشتیبان برای انجام ماموریت ها و مسئولیت ها حل کنیم. موضوع دوم برنامه ریزی است که شما از آن مطلع هستید وگرنه به هدف نمی رسیم. موضوع سوم همدلی و انسجامی است که این تیم باید با هم داشته باشند. کار کارشناسی، برنامه ریزی، اتحاد و انسجام باعث شد تا به لطف خداوند و ائمه معصومینمان رتبه اول را کسب کنیم.

با خبر شدم در هفته وحدت مردم عزیز اداره برق منطقه از همکاران اهل سنت تجلیل کردند که اقدامی در خور شأن و زیبایی بود.

هفته وحدت یک موضوع مهم در کشور ما است. ما ادیان و قومیت های مختلفی هم داریم. این برنامه سال گذشته مطرح شد و جلسه ای در این باره داشتیم. برادران اهل سنت ما آن را جالب دیدند و بازتاب بسیار خوبی داشتند. امسال برنامه مفصل تری نسبت به سال قبل ترتیب دادیم، از گروه موسیقی محلی دعوت کردیم و توانستیم به آنها گوش دهیم و از آنها قدردانی کنیم. فضای صمیمی ایجاد شد که این وحدت در آن شکل گرفت.

نقش شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در تولید برق به صورت اکولوژیک و تجدیدپذیر مانند نیروگاه های بادی و خورشیدی چیست؟

البته برق منطقه گیلان رسا نقش تسهیل کننده ای دارد و نمی تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند. ما در این زمینه خیلی خوب عمل کرده ایم. سرمایه گذاران خوبی وارد استان شدند. به ویژه در بخش جنوبی استان ظرفیت سرمایه گذاری بالایی در بخش های بادی، هیدرولیک و خورشیدی وجود دارد.

تعداد روزهای آفتابی که در استان داریم شرایط خوب و خاصی را ایجاد می کند. ما دو سایت نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی داریم که مناقصه آن توسط اداره کل انرژی نو وزارت نیرو (ساتبا) انجام شده است و پیمانکار برنده شرکت «صائران» است. البته یکسری مشکلات اداری دارند اما در حال رفع آن هستند و انشالله اولین نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی برای اولین بار در استان گیلان ساخته و به بهره برداری می رسد. اخیراً با مذاکره ای که با ساتبا که زمین آن را از منابع طبیعی به دست آوردیم، دو سایت دیگر در لوشان ارائه کردیم و معتقدم در مناقصه بعدی پیمانکار سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی مشخص می شود. در حوزه انرژی بادی ظرفیت زیادی وجود دارد که به طور کامل از آن استفاده نشده است و حوزه حاکمیتی مانند استانداری می تواند بسیار موثر باشد. البته بودجه ای در این زمینه وجود دارد و همه دستگاه های اجرایی باید 20 درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی های نو تامین کنند.

ما در شرکت برق منطقه ای خودمان برای اینکه بتوانیم به عنوان نمونه چیزی ارائه دهیم، در پشت بام سالن ورزشی خود نیروگاه منطقه، یک نیروگاه 100 کیلوواتی ساختیم که در رشت نیز قابل انجام است. از این انرژی توانستیم بخش مهمی از مصرف خود را در فصل تابستان به دست آوریم.

به عنوان آخرین موضوع برای بهینه سازی مصرف و فرهنگ سازی مدیریت مصرف بین جامعه و مردم؛ شرکت برق منطقه ای چه اقداماتی انجام داده است؟

مصرف بهینه می تواند به مردم کمک کند. ما همیشه گفته ایم که صرفه جویی درست مصرف می کند. اگر این اتفاق بیفتد به شبکه برق سراسری کمک می کند و در آینده مشکلی نخواهیم داشت.

تزکیه در این زمینه از دوران کودکی شکل گرفته است. یکی از تاثیرگذارترین چیزها آموزش ابتدایی است. خدا را شکر همکلاسی هایمان از چند مهدکودک شروع کردند. ما نظرات خوبی از والدین دانش آموزان دریافت می کنیم. همکاران از معلمان دبستان نیز بازدید کردند و بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و معلمان خواستند از پروژه های ما بازدید کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=110373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.