افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
3

اسمارتک نیوز » ادامه راهبرد توسعه روابط با کشورهای مستقل

  • کد خبر : 222134
اسمارتک نیوز » ادامه راهبرد توسعه روابط با کشورهای مستقل

به گزارش گروه سیاسی اسمارتک نیوز، سفر دو روزه رئیس جمهور به الجزایر که با دو موضوع و دو هدف متفاوت انجام شد، با موفقیت ها و البته چندین دستاورد همراه بود. اولین سفر آیت الله رئیسی به الجزایر برای شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بود. برنامه روز دوم، دیدار رسمی دوجانبه […]

به گزارش گروه سیاسی اسمارتک نیوز، سفر دو روزه رئیس جمهور به الجزایر که با دو موضوع و دو هدف متفاوت انجام شد، با موفقیت ها و البته چندین دستاورد همراه بود. اولین سفر آیت الله رئیسی به الجزایر برای شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بود. برنامه روز دوم، دیدار رسمی دوجانبه با رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور بود. می توان گفت: این سفر فشرده آیت الله رئیسی به گونه ای برنامه ریزی شده بود که بیشترین دستاوردها را داشته باشد. دستاوردهایی چون تبیین توانمندی های گازی ایران به دنیا، رایزنی و گسترش روابط با سران کشورها و در نهایت امضای چندین سند همکاری با الجزایر. امضای این اسناد در این سفر با کشوری که در بین کشورهای آفریقایی از موقعیت ممتازی برخوردار است، حرکت دولت سیزدهم را در راستای گسترش روابط با کشورهای این قاره نشان می دهد. کشورهایی که در دو سال اخیر واقعاً سیگنال‌های حرکت و توجه جمهوری اسلامی ایران به قاره آفریقا را دریافت کرده‌اند، تمایل خود را برای گسترش روابط و مبادلات اقتصادی و سیاسی افزایش داده‌اند.
افزایش سفرهای دوجانبه مقامات ایرانی و آفریقایی موید این واقعیت است.
آیت الله رئیسی در اولین روز این سفر با حضور در هفتمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به جنایات رژیم صهیونیستی در پنج ماهه حملات مستمر علیه مردم بی خانمان غزه و از ایران پرداخت. . قابلیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز به هاب. قاضی این منطقه را توصیف کرد. نکته مهم دیگر دیدارهای دوجانبه رئیس جمهور در حاشیه این دیدار بود. دیدار با امیر قطر و روسای جمهور تونس، بولیوی، موزامبیک و عراق. برگزاری این نشست ها به نوبه خود نشان دهنده توجه سران این کشورها به ایران است و از این فرصت برای افزایش رایزنی ها استفاده می کنند. رئیس جمهور الجزایر در دومین روز و در آغاز دیدارهای دوجانبه و رسمی از آیت الله رئیسی در کاخ ریاست جمهوری این کشور به طور رسمی پذیرایی کرد. پس از نشست هیات های عالی رتبه دو کشور، 6 سند همکاری بین ایران و الجزایر در حوزه های نفت و گاز، علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، ورزش، گردشگری و همکاری رسانه ای امضا شد.
تاکنون امضای این اسناد همکاری به ویژه با کشوری که سابقه طولانی و تاریخی در مبارزه با استعمار فرانسه دارد و به خوبی با مصائب استعمار مقابله کرده است، نویدبخش گسترش و تقویت جبهه کشورهای مستقل در برابر مستکبران است. اما برگزاری اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بدون حضور قدرت های خارجی و غربی نشان می دهد که کشورهای مستقل بدون وابستگی به قدرت ها می توانند مسیر همکاری و توسعه مبادلات را در پیش بگیرند. سفر آیت‌الله رئیسی به الجزایر، چه در زمان شرکت در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز و چه در سفر رسمی دوجانبه‌اش به الجزایر، بیش از هر چیز موید این واقعیت است که کشورهای مستقل می‌توانند بازیگران مستقل همکاری و نزدیک‌تر شدن به یکدیگر باشند. خود را در سطح جهانی دنبال کنید.
در این میان گسترش روابط با کشورهای جهان و سیاست همسایگی یکی از راهبردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی بوده است. اکنون به نظر می رسد با سفر رئیس جمهور به الجزایر، ایران گام دیگری برای تاثیرگذاری بیشتر در قاره آفریقا برداشته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=222134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.